Výsledky vyhledávání
- Szczepanik, Petr, 1974-
Aby režiséři nenosili nos nahoru [rn] : barrandovští komunisté a každodennost českého filmaře v padesátých letech / Petr Szczepanik. -- Poznámky - Prameny - Literatura - Kapitola z posledního svazku monografické řady Kultura a totalita s podtitulem Každodennost, jejímž autorem je filmový historik Petr Szczepanik. Východiskem studie se stala situace v poválečném českém filmovém průmyslu, který byl sice zestátněn již v roce 1945, nicméně až v letech 1948-1949 došlo k jeho vrcholné právní a organizační centralizaci, jejíž nejtužší forma přetrvala do roku 1954. To se projevilo zejména ve výrobě, kde byly tradiční praktiky a postoje filmařů konfrontovány s koncepcí filmové továrny odvozenou z těžkého průmyslu. Nejmarkantněji se střet starých a nových představ o organizaci umělecké práce projevil u tvůrčích profesí, např.: scenáristů, herců a režisérů. Umělci, zvyklí pracovat na volné noze, najednou museli denně jezdit do barrandovských ateliérů a tam sdílet pracovní dobu i prostředí se stovkami úředníků, techniků a dělníků. Jejich zoufalé stížnosti nám nabízejí jedinečný vhled do každodenního života filmaře ohroženého totalitním pojetím kulturní produkce.
In Kultura a totalita Klimeš, Ivan, 1957-. -- Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. -- S. 227-249
1. Filmové studio Barrandov (Praha, Česko) 2. filmový průmysl - Československo - 1945-1960 3. totalita a film - Československo 4. ideologie a film - Československo 5. komunismus a film - Československo 6. filmoví tvůrci - Československo 7. filmová studia - Československo 8. mezilidské vztahy a film - Československo - 1950-1960 9. práce - Československo 10. sociální skupiny a film - Československo 11. filmoví pracovníci - Československo 12. studie
I. Kultura a totalita. -- S. 227-249
316.35:791(437)+316.47+791(437)"1950/1960"+316.75+791(437)+791.621.1(437)+791.63-051(437)+791.6-051(437)+329.15+791(437)+321.64+791(437)+791.61(437)"1945/1960"+(048.8)
ABC135 - Česálková, Lucie, 1983-
Ticho pod lipami [rn] : venkovské publikum padesátých a šedesátých let / Lucie Česálková. -- Poznámky - Prameny - Literatura - Kapitola "Ticho pod lipami. Venkovské publikum padesátých a šedesátých let" z posledního svazku monografické řady Kultura a totalita s podtitulem Každodennost. Autorka, filmová historička Lucie Česálková, zde analyzuje, jak se proměňovala zejména návštěvnost kina a sledování televize na venkově v tehdejším Československu v 50.-60. letech. Na základě dobových výzkumů publika a veřejného mínění;, rozhovorů s pamětníky a analýzy dobových programů poukazuje na to, že kolektivizace zemědělství, industrializace venkova a snahy o modernizaci vesnice byly v mnoha ohledech protichůdnými tendencemi, které ale spotřebu médií a kultury ovlivňovaly. Důvody rezistence vůči kinu, které se projevovaly v klesající návštěvnosti, a to přesto, že publikum vidělo film jako jednu z nejoblíbenějších náplní volného času, vysvětluje Česálková v širším kontextu společenských, demografických a geografických proměn poválečného československého venkova a v souvislosti s rychlým a masivním přijetím televize venkovským obyvatelstvem.
In Kultura a totalita Klimeš, Ivan, 1957-. -- Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. -- S. 291-312
1. filmoví diváci - venkov - Československo - 1950-1969 2. sociální skupiny a film - Československo 3. diváctví - venkov - Československo - 1950-1969 4. televize a film - Československo 5. návštěvnost - venkov - Československo - 1950-1969 6. studie
I. Kultura a totalita. -- S. 291-312
621.397+791(437)+791.32:791.65.073(437)"1950/1969"+316.35:791(437)+791.65.073+(048.8)
ABC135