Výsledky vyhledávání

  1. Slovenský filmový ústav

    Rodinné filmové striebro / vydal Slovenský filmový ústav. -- 1. vyd. -- Slovenský filmový ústav. -- 413 s.

    "Rodinné filmové striebro" je název publikace vydané k 60. letému výročí Slovenského filmového ústavu, která přináší šedesát pohledů na slovenskou kinematografii očima šedesáti domácích a zahraničních autorů. Svazek zahrnuje krátké úvahy a eseje o vybraných, minulých i současných dílech slovenské (československé) kinematografie z pera šedesáti známých i méně známých autorů, filmových historiků či kritiků, ale i filozofů, estetiků, literátů, teoretiků vizuálního umění. -- ISBN 978-80-85187-96-0 (brož.)

    1. Kollár, Martin, 1971- 2. Slovenský filmový ústav 3. Pomocník. 1981. film 4. Muž se zaječíma ušima. 2020. film 5. Prípad Barnabáš Kos. 1964. film 6. Lift. 1974. film 7. Čarodejnica. 1971. film 8. Ilja. 2009. film 9. Ľalie poľné. 1972. film 10. Čára. 2017. film 11. Obchod na korze. 1965. film 12. Tlumočník. 2018. film 13. Zvony pre bosých. 1965. film 14. Postav dom, zasaď strom. 1979. film 15. Zabudnite na Mozarta. 1985 16. Slepé lásky. 2008. film 17. Jak se vaří dějiny. 2009. film 18. Vedľajšie zamestnanie: matka. 1989 19. Panna zázračnica. 1966. film 20. Zahrada. 1995 21. Služebníci. 2020. film 22. Južná pošta. 1987. film 23. FREM. 2019. film 24. Všetko čo mám rád. 1992. film 25. Fotografovanie obyvateľov domu. 1968. film 26. Boxer a smrť. 1962. film 27. Chodník cez Dunaj. 1989 28. Deň náš každodenný. 1969. film 29. Balada o siedmich obesených. 1968 30. Slnko v sieti. 1962. film 31. Obrazy starého světa. 1972. film 32. Pacho, hybský zbojník. 1975. film 33. Na krásném modrém Dunaji

    I. Kaňuch, Martin, 1973-
    II. Michalovič, Peter, 1960-
    III. Csudai, Ivan, 1959-

    (082)+(066)+(082.2)+(048.8)+791.63-051+791.221.28+791.229+791.227.1+791.222+791.221.5+791.632=025:82+791.221.2+791.53+930.253:791+791.62-026.15+791.63+791.22+791.32.072.3
    ABC135
  2. Alphabet of Slovak cinema 1920-2021 / editorial director: Peter Dubecký. -- Slovak Film Institute. -- 333 s.

    Projekt "Abecedár slovenského filmu 1921 – 2021" vznikl při příležitosti 100. výročí zrodu slovenské kinematografie, který je spjat s natočením prvního dlouhometrážního filmu Jánošík Jaroslava Siakeľa. Knižní vydání Abecedára navazuje na stejnojmennou celoroční filmovou přehlídku, která se konala v období pandemie (23.9.2021-28.6.2022) Kine Lumiere v Bratislavě. Abecedár tvoří soubor pětadvaceti krátkých esejí, které se věnují abecedně pojmenovaným fenoménům slovenské filmové kultury. Autoři se pokusili zachytit významná téma ze sféry filmu a myšlení o něm; nejdůležitější rysy filmové práce a narativní a vizuální motivy. Hlavním záměrem bylo odpoutat se od tradičních postupů chronologizace, hierarchizace či kanonizace. Kniha je pokusem o nahlédnutí do více či méně známých dějin slovenského filmu. -- ISBN 978-80-85187-95-3 (brož.)

    1. Kubal, Viktor, 1923-1997 2. Nástup (slovenská filmová společnost : Bratislava, Slovensko) 3. Jánošík. 1921. film 4. dějiny filmu - Slovensko(Československo) - 1921-2021 5. filmová tvorba - Slovensko(Československo) - Slovensko 6. filmoví průkopníci - Slovensko - Slovensko(Československo) 7. filmová studia - Slovensko(Československo) 8. humor ve filmu 9. hory ve filmu 10. socialismus a film 11. animovaný film 12. láska ve filmu 13. město ve filmu 14. Romové ve filmu 15. věda ve filmu 16. televizní tvorba 17. filmové vzdělávání 18. ideologie a film 19. filmová kultura 20. cenzura 21. filmové žánry 22. filmoví tvůrci 23. sborníky 24. eseje 25. stati

    I. Dubecký, Peter, 1957-
    II. Kaňuch, Martin, 1973-
    III. Dudášová, Zuzana
    IV. Abecedár slovenského filmu 1921-2021

    316.323.7:791+778.534.6+791.228+(=214.58):791.23+791.23+7.097+791.51+316.75+791+791+351.758.1+791.22+791.621.1+791.63-051+791.62-026.15+791.1+791(091)(437.6)+(082)+(066)+(0:82-4)+(049)
    ABC135
  3. Dudková, Jana, 1977-

    Ponovembroví slovenskí debutanti a ich vzťah k téme migrácie [rn] / Jana Dudková

    In Stopy začiatkov Dubecký, Peter, 1957-. -- Bratislava : Asociácia slovenských filmových klubov, 2022. -- S. 124-136

    Studie slovenské teoretičky Jany Dudkové se zaměřuje na čtyři generace slovenských postsocialistických debutujících režisérů a jejich vztah k tématům migrace, emigrace a mezinárodní mobility. Dudková se věnuje problematice negativního postoje tvůrců k cestování a migraci a z toho vyplývající nedůvěry v opouštění vlastní země (př. Martin Šulík: Záhrada, Všetko čo mám rád).

    1. Šulík, Martin, 1962- 2. Česko-slovenská filmologická konference (20. : 2021 : Krpáčov, Slovensko) 3. Zahrada. 1995 4. Všetko čo mám rád. 1992. film 5. filmová tvorba - Slovensko - 1994-2015 6. filmoví tvůrci - Slovensko 7. režiséři - Slovensko 8. režisérky - Slovensko 9. téma ve filmu 10. cestování ve filmu 11. migrace ve filmu 12. studie

    I. Stopy začiatkov. -- S. 124-136

    791.62-026.15+791.63-051+791.633-051+791.633-055.2+791.23+(048.8)
    ABC135
  4. Fulka, Josef, 1976-

    Hledání ztraceného hlasu [rn] / Josef Fulka

    In Stopy začiatkov Dubecký, Peter, 1957-. -- Bratislava : Asociácia slovenských filmových klubov, 2022. -- S. 115-123

    Studie filozofa a překladatele Josefa Fulky, ve které se zamýšlí nad fenoménem hlasu ve filmu, hudbě a literatuře. Fulka upozorňuje na francouzského filmového teoretika a skladatele experimentální hudby Michela Choina, který napsal řadu knih a esejů vysvětlujících své teorie o interakci zvuku a obrazu ve filmu. Fulkova studie se zaměřuje zejména na tzv. spektrální hudbu, konkrétně na skladbu Arsis et Thésis od francouzského skladatele a pianisty Michaëla Levinase, která se snaží nejradikálnějším způsobem zachytit fenomén lidského dechu. V této souvislosti Fulka zmiňuje literární text, který byl jednou z Levinasových inspirací: pasáž z Hledání ztraceného času od francouzského spisovatele Marcela Prousta.

    1. Chion, Michel, 1947- 2. Česko-slovenská filmologická konference (20. : 2021 : Krpáčov, Slovensko) 3. filmová teorie 4. hudební skladatelé - Francie 5. hudba a film 6. hlas ve filmu 7. studie 8. analýzy

    I. Stopy začiatkov. -- S. 115-123

    791.23+78-051+78+791+791.32.01+(048.83)+(048.8)+785
    ABC135
  5. Kaplánková, Barbora, 1994-

    Počátek vodníků v Čechách [rn] / Barbora Kaplánková

    In Stopy začiatkov Dubecký, Peter, 1957-. -- Bratislava : Asociácia slovenských filmových klubov, 2022. -- S. 105-114

    Slovenská filmová teoretička Barbara Kaplánková zkoumá význam filmu Hastrman (2018) pro české fantazy. Konstatuje, že v kontextu české kinematografie se termín fantazy příliš neužívá a je zastoupen termíny: pohádkový film, městská (urban) fantazy rodinná komedie, poetický či experimentální film pro odrostlejší publikum. Snímek Hastrman, vzácný příklad fantazy filmu zaměřeného na dospělé, nezapadá do žádné z výše uvedených kategorií a je v médiích označován jako romantický thriller nebo drama. Film se podle Kaplánkové může stát důležitým mezníkem pro rozvoj jiných druhů fantazy než jaké jsme doposud viděli. Cílem tohoto textu je zasadit Hastrmana do kontextu české žánrové pestrosti; poukázat na to, jaké nové prvky přináší a které přebírá a přetváří (a jak je přetváří). Hastrman se tak může stát novým začátkem české fantazy.

    1. Česko-slovenská filmologická konference (20. : 2021 : Krpáčov, Slovensko) 2. Hastrman. 2018. film 3. fantasy film - Česko - 2018 4. filmová teorie - Česko 5. romantický film - Česko - 2018 6. filmové adaptace literární předlohy - Česko - 2018 7. filmové žánry 8. filmová tvorba - Česko - 2018 9. studie

    I. Stopy začiatkov. -- S. 105-114

    791.62-026.15+791.32.01+791.632=025:82+791.22+791.221.8+(048.8)
    ABC135
  6. Mišíková, Katarína, 1979-

    Generácia FTF ?#! [rn] / Katarína Mišíková

    In Stopy začiatkov Dubecký, Peter, 1957-. -- Bratislava : Asociácia slovenských filmových klubov, 2022. -- S. 137-147

    Stať slovenské filmové historičky a teoretičky Kataríny Mišíkové uveřejněná ve sborníku příspěvků z česko-slovenské filmologické konference „Stopy začiatkov“ (21.-24.10.2021, Krpáčov). Autorka svůj příspěvek koncipuje jako úvod do diskuse o jednom z hlavních témat slovenské filmové historiografie; kterým je periodizace na generačním principu, se specifickým zaměřením na generační vzorce v samostatné slovenské filmové tvorbě. Mišíková si klade otázku, jaká je platnost stávající generační periodizace (od Emila Lehuty a Andreje Obucha po Pavla Branka) ve vztahu k výzkumu současného slovenského filmu. Autorka se zamýšlí, zda existují nějaké společné generační charakteristiky dnešních filmařů. Zabývá se též problémem vhodných metodologických nástrojů pro výzkum soudobých dějin kinematografie.

    1. VŠMU. Filmová a televizní fakulta 2. Česko-slovenská filmologická konference (20. : 2021 : Krpáčov, Slovensko) 3. filmová teorie - Slovensko 4. filmová tvorba - Slovensko 5. filmoví tvůrci - generace 90 - Slovensko 6. filmové vzdělávání - Slovensko 7. režiséři - Slovensko 8. scenáristika - Slovensko 9. scenáristé - Slovensko 10. scenáristky - Slovensko 11. studie

    I. Stopy začiatkov. -- S. 137-147

    791.32.01+791.62-026.15+791.63-051+791.51+791.633-051+791.632+791.632-051+791.632-055.2+(048.8)
    ABC135
  7. Nemčíková, Zuzana

    Začiatok konca modernej kinematografie na Slovensku v rokoch 1968-1969 [rn] / Zuzana Nemčíková

    In Stopy začiatkov Dubecký, Peter, 1957-. -- Bratislava : Asociácia slovenských filmových klubov, 2022. -- S. 55-64

    Studie věnovaná krizovému období 1968-1969 ve slovenské kinematografii. Autorka se zaměřuje na triptych Juraje Jakubiska "Zbehovia a pútnici", film, který byl zavřen do trezoru dříve, než mohl být promítnut. Podle Nemčíkové signalizoval tento zákaz začátek konce moderní kinematografie na Slovensku. Na druhé straně, ale snímek představuje počátky Jakubiskova magického realismu. Nemčíková poskytuje komparativní analýzu literárního díla a jeho filmové adaptace (literární text Vojenský zbeh a filmová povídka Zbehovia).

    1. Jakubisko, Juraj, 1938-2023 2. Česko-slovenská filmologická konference (20. : 2021 : Krpáčov, Slovensko) 3. Zbehovia a pútnici. 1968. povídkový film 4. filmové adaptace - Československo - 1968 5. filmové adaptace literární předlohy 6. literatura a film 7. zakázaný film - Československo - Slovensko(Československo) - 1968 8. povídkový film - Československo - Slovensko(Československo) - 1968 9. typ postavy ve filmu 10. předloha 11. filmové drama - Československo - Slovensko(Československo) 12. srpen, 1968 13. politika a film 14. magický realismus ve filmu 15. studie 16. analýzy

    I. Stopy začiatkov. -- S. 55-64

    (048.83)+791-5+94(437)"1968"+791.23+32+791+82+791+791.2-028.85+791.22+791.632=025:82+(048.8)
    ABC135
  8. Ciel, Martin, 1963-

    Začiatky filmovej propagandy v Československu [rn] / Martin Ciel

    In Stopy začiatkov Dubecký, Peter, 1957-. -- Bratislava : Asociácia slovenských filmových klubov, 2022. -- S. 47-54

    Studie slovenského filmového teoretika Martina Ciela se věnuje počátkům filmové propagandy v Československu. Seznamuje s procesem sovětizace po 2. světové válce a stalinskou propagandou. Podrobněji se zabývá dezinformačním filmovým příspěvkem sloužícím propagandě "Mraky ze západu" (filmový týdeník Týždeň vo filme, č. 28, 1950), který se snažil občany přesvědčit, že mandelinku bramborovou (amerického brouka) do Československa uměle dopravovali "západní imperialisté", jejichž cílem bylo okrást lid o úrodu, a tím sabotovat socialistické zřízení. Její výskyt byl označován za zlou setbu imperialistů. Pro tuto propagandu byl samozřejmě využit i film. Československý státní film dostal nařízeno dokončit výrobu 150 kopií normálních filmů o mandelince s novým úvodem, dále zhotovit třicet kusů úzkých filmů a také připravit filmový týdeník, který by v kinech běžel v 300 kopiích.

    1. Česko-slovenská filmologická konference (20. : 2021 : Krpáčov, Slovensko) 2. propaganda a film - Československo 3. propaganda ve filmu - Československo 4. komunismus a film - Československo - 1950 5. ideologie a film - Československo 6. politika a film - Československo 7. propagandistický film - Československo - 1950 8. filmový týdeník - Slovensko(Československo) - 1950 9. studie

    I. Stopy začiatkov. -- S. 47-54

    32.019.5+791+329.15+791+316.75+791+32+791+791.23+791.229.4+791.231+(048.8)
    ABC135
  9. Hanáková, Petra, 1974-

    Pofebruárový reštart slovenského filmu [rn] / Petra Hanáková

    In Stopy začiatkov Dubecký, Peter, 1957-. -- Bratislava : Asociácia slovenských filmových klubov, 2022. -- S. 35-46

    Studie slovenské filmové historičky, kritičky a kurátorky Petry Hanákové pojednává o "restartu" slovenského filmu po 2. světové válce, který nastal v důsledku politických změn po převzetí moci komunisty v únoru 1948. Autorka vychází ze studia archivních pramenů (např. dokumentů Ústřední dramaturgie slovenského filmu); zmiňuje důležité postavy a události tohoto období (např. na pozici hlavního dramaturga nově nastupuje komunista Ján Kalina (1913-1981); věnuje se kádrové problematice (např. pozici režiséra Paľa Bielika ve slovenském filmu v tomto období) i nedostatku literárních zdrojů.

    1. Kalina, Ján, 1913-1981 2. Bielik, Paľo, 1910-1983 3. Česko-slovenská filmologická konference (20. : 2021 : Krpáčov, Slovensko) 4. Únor, 1948 5. socialismus a film - Československo - Slovensko(Československo) 6. komunismus a film - Československo - Slovensko(Československo) 7. literatura a film - Slovensko(Československo) 8. režiséři - Slovensko(Československo) 9. filmová tvorba - Slovensko(Československo) 10. filmoví tvůrci - Slovensko(Československo) 11. vedoucí pracovníci 12. filmové organizace - Slovensko(Československo) 13. politika a film - Československo - Slovensko(Československo) 14. ideologie a film - Československo - Slovensko(Československo) 15. studie

    I. Stopy začiatkov. -- S. 35-46

    791.53+32+791+316.75+791+82+791+791.62-026.15+791.63-051+005.742-057.17+316.323.7:791+791.633-051+329.15+791+94(437)"1948"+(048.8)
    ABC135
  10. Malíček, Juraj, 1974-

    Zbojník LokalFilmis [rn] / Juraj Malíček

    In Stopy začiatkov Dubecký, Peter, 1957-. -- Bratislava : Asociácia slovenských filmových klubov, 2022. -- S. 98-103

    Srovnávací studie teoretika popkultury, publicisty a estetika Juraje Malíčka poskytuje paralelní interpretaci dvou slovenských dlouhometrážních animovaných filmů, Zbojník Jurko a LokalFilmis. Snímek Zbojník Jurko, byť byl natočen v éře společného Československa, je považován za trvalou součást slovenské kinematografie. Malíček proto považuje tvrzení autorů LokalFilmis, že jejich film je prvním slovenským dlouhometrážním animovaným filmem, za kontroverzní. Prověřuje hypotézu, že tímto tvrzením se pokoušejí přivést diváka ke kontextovému "čtení" právě v jeho vztahu k filmu Zbojník Jurko. Malíček oba snímky srovnává a dochází k závěru, že jsou to zcela autonomní dva filmy bez kontextuálního provázání.

    1. Kroner, Jakub, 1987- 2. Kubal, Viktor, 1923-1997 3. Česko-slovenská filmologická konference (20. : 2021 : Krpáčov, Slovensko) 4. Zbojník Jurko. 1976. film 5. LokalFilmis. 2015. film 6. animovaný film - Slovensko(Československo) - Slovensko 7. dlouhometrážní film - Slovensko(Československo) - Slovensko 8. komedie - Slovensko - 2015 9. studie

    I. Stopy začiatkov. -- S. 98-103

    778.534.6+791.228+791.221.2+791-21+(048.8)
    ABC135

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.