Výsledky vyhledávání

Nalezeno záznamů: 8  
Váš dotaz: Autor-kód záznamu + druh.dok = "^nfa_un_cat 263927 xcla^"
  1. Szymański, Karol, 1964-

    Degenerace homosexuálního fantazmatu v československé normalizační kinematografii [rn] / Karol Szymański

    In Soudobé dějiny Tůma, Oldřich, 1950-. -- Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, c2019. -- ISSN 1210-7050. -- S. 288-349

    Autor se v této studii zabývá zobrazením mužské homosexuality a nahoty v československé kinematografii v období komunistického režimu. Téma zkoumá v širším kontextu společensko-politického vývoje a československé filmové produkce po 2. světové válce a vychází z přitom z předpokladu, že analýza takovýchto zdánlivě okrajových či povrchových jevů může zprostředkovat přístup k podstatným charakteristikám své doby. Stať se zaměřuje na dva konkrétní filmy homosexuálně orientovaných režisérů – Labakan Václava Kršky z roku 1956 a Kluci z bronzu Stanislava Strnada z roku 1980 – s cílem porovnat, jak byla homosexuální fantazmata umělecky sublimována a přenesena na filmové plátno ve dvou historických momentech: v čase počínající destalinizace a rozrušování kulturních schémat socialistického realismu po polovině 50. let a uprostřed období takzvané normalizace za vlády Gustáva Husáka (1913–1991). Na tomto základě se snaží vysledovat symptomatickou kvalitativní proměnu ve způsobech a funkcích filmového zobrazení homosexuálních motivů, kterou popisuje jako degeneraci, protože zrcadlila jejich vyvlastnění, "přesměrování" a využití politickou mocí totalitární povahy. Autor představuje tvůrčí svět Václava Kršky (1900–1969) s bohatstvím více či méně skrytých homosexuálních signálů, náznaků a podtextů a svébytné místo, jež v něm zaujímá československo-bulharská adaptace orientální pohádky Labakan. Argumentuje přitom ve prospěch teze, že Krška svou rafinovanou estetickou stylizací vytvářel pro sebe i diváky únikový prostor intimní svobody a "umění žít" před tlakem nesvobodných poměrů a současně vznášel gesto odporu vůči heteronormativnímu světu. Naproti tomu snímek Stanislava Strnada (1930–2012) z vojensko-sportovního prostředí Kluci z bronzu zařazuje autor ke konvenčním filmovým výtvorům, které populární formou přibližovaly téma československých spartakiád a sloužily tak "měkké" propagandě a indoktrinaci. V té souvislosti autor upírá pozornost na efektní masová spartakiádní vystoupení vojáků na Strahovském stadionu v Praze a rozborem jejich specifické estetiky a symboliky ukazuje, jak zároveň s instrumentalizací genderu a erotiky byly podvázány kódy homosexuálního chování a touhy a využity k oficiálním ideologickým záměrům.

    1. Krška, Václav, 1900-1969 2. Strnad, Stanislav, 1930-2012 3. Labakan. 1956. film 4. Kluci z bronzu. 1980. film 5. homosexualita a film - Československo 6. režiséři - Československo 7. komunismus a film - Československo 8. totalita a film - Československo 9. politika a film - Československo 10. normalizace, Československo, 1969-1989 11. sexualita a film - Československo 12. gender a film - Československo 13. muži a film - Československo 14. muži ve filmu - Československo 15. studie

    I. Szymański, Karol, 1964-. Krawiec, książę i chłopaki z brązu : fantazmat homoseksualny w powojennym kinie czechosłowackim
    II. Soudobé dějiny. -- S. 288-349

    321.64+791(437)+(048.8)+791.633-051(437)+329.15+791(437)+32+791(437)+94(437)"1969/1989"+316.837+791(437)+176+791(437)+316.66-055.1/.3(437)+316.346.2-055.1+791(437)+791-5(437)
    ABC135
  2. Šlingerová, Alena, 1986-

    Každodennost filmařské praxe jako výzva filmové historii / Alena Šlingerová

    In Soudobé dějiny. -- Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2017. -- ISSN 1210-7050. -- Roč. 24, č. 4 (2017), s. 661-664

    Recenze publikace Petra Szczepanika - Továrna Barrandov: svět filmařů a politická moc 1945-1970, kterou vydal Národní filmový archiv.

    1. Národní filmový archiv 2. filmová literatura 3. recenze

    I. Soudobé dějiny. -- Roč. 24, č. 4 (2017), s. 661-664

    82:791+(0:82-95)+(046)
    ABC135
  3. Poliačik, Cyril, 1991-

    Socialismus na filmovém kotouči / Cyril Poliačik

    In Soudobé dějiny. -- Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2016. -- ISSN 1210-7050. -- Roč. 23, č. 4 (2016), s. 771-774

    Recenze komparativní studie dánského historika Sune Bachmanna Pedersena, který se zaměřil na vztah historie a filmu v českém a německém prostředí po roce 1989 - vztah mezi komunistickou minulostí, postkomunistickou kinematografií a historickou kulturou v Německu a České republice. Historickou kulturu autor studie pojímá jako soubor diskurzů, v jejichž rámci vytváří společnost význam minulosti, kterou považuje za vlastní. Recenzent hodnotí práci jako přínosnou pro osobitý pohled zvenčí a monografické zpracování tématu, nicméně vyjadřuje podiv nad výběrem některých filmů a použitých recenzí, které jsou především z běžného tisku a nikoliv z odborných časopisů a publikací.

    1. filmová literatura 2. komunismus a film 3. komunismus ve filmu 4. historické události a film 5. historické události ve filmu 6. historický výzkum, využití filmu 7. socialismus ve filmu 8. sociální dějiny a film 9. společnost a film 10. kultura a společnost 11. společnost ve filmu 12. recenze

    I. Soudobé dějiny. -- Roč. 23, č. 4 (2016), s. 771-774

    82:791+329.15+791+94-021.143+791+308(091)+791+791.4+316.72/.75+791.23+(0:82-95)+(046)
    ABC135
  4. Hruška, Blahoslav, 1976-

    Ježíšmarjá, vždyť ten Hus tam vypadá jako kněz! / Blahoslav Hruška

    In Soudobé dějiny. -- Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2005. -- ISSN 1210-7050. -- Roč. 12, č. 2 (2005), s. 366-370

    Recenze sborníku Film a dějiny, jehož základem jsou referáty z konference konané roku 2003 v Humpolci u příležitosti druhého ročníku filmového festivalu, věnovaného českým historickým filmům dějově zasazeným do raného novověku. Kolektiv autorů, skládající se z historiků a historiček a filmařů zabývajících se zpracováním historických látek, se věnuje zobrazení české i světové minulosti ve filmu. Dále pak mírou fikce a skutečnosti obsažené při tomto zobrazování, užívanými prostředky i společenskými a ideologickými důsledky filmového zpracování dějin.

    1. Film a dějiny 2003 (2.) 2. filmové přehlídky - Česko - 2003 3. historické události ve filmu 4. historické osobnosti ve filmu 5. filmová literatura 6. historický film 7. historický výzkum, využití filmu 8. ideologie a film 9. ideologie ve filmu 10. recenze

    I. Soudobé dějiny. -- Roč. 12, č. 2 (2005), s. 366-370

    82:791+791.65.079(437.3)+791.224+316.75+791+791.23+(0:82-95)+(046)
    ABC135
  5. Koura, Petr, 1978-

    Festival Film a dějiny v Humpolci / Petr Koura

    In Soudobé dějiny. -- Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2005. -- ISSN 1210-7050. -- Roč. 12, č. 2 (2005), s. 394

    Zpráva o průběhu a programu festivalu Film a dějiny, který se konal v srpnu 2005 v Humpolci a na hradě Orlíku u Humpolce. Tématem tohoto ročníku bylo zobrazení období druhé světové války v českém a sovětském filmu. V rámci filmové přehlídky se uskutečnil i seminář s názvem Adolf Hitler a ti druzí: Filmové obrazy zla.

    1. Film a dějiny 2005 (4.) 2. historické osobnosti ve filmu 3. historické události ve filmu 4. historický film 5. historický výzkum, využití filmu 6. ideologie a film 7. ideologie ve filmu 8. filmové přehlídky - Česko - 2005 9. zprávy 10. články

    I. Soudobé dějiny. -- Roč. 12, č. 2 (2005), s. 394

    791.224+316.75+791+791.23+791.65.079(437.3)+(047)+(046)
    ABC135
  6. Hruška, Blahoslav, 1976-

    Německé potíže s minulostí / Blahoslav Hruška

    In Soudobé dějiny. -- Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 2003. -- ISSN 1210-7050. -- Roč. 10, č. 1-2 (2003), s. 93-106

    Rozsáhlá studie věnovaná osobě a dílu německé režisérky Leni Riefenstahlové a jejímu vztahu k propagaci nacismu a třetí říše. Zkrácená verze autorovy diplomové práce poskytuje celistvý pohled zachycující historické okolnosti vzniku snímků režisérky, jejich estetickou koncepci i poválečnou recepci. Leni Riefenstahlová je chápána jako symbol nacistické éry a obtížného vyrovnávání s vlastní minulostí.

    1. Riefenstahl, Leni, 1902-2003 2. režisérky - Německo 3. životní osudy a film 4. umělecká kariéra 5. společnost ve filmu 6. historické události a film 7. historické události ve filmu 8. propagační film 9. propaganda a film 10. propaganda ve filmu 11. propagandistický film 12. politika a film - Německo 13. nacionalismus a film 14. fašismus a film 15. nacisté ve filmu 16. studie

    I. Soudobé dějiny. -- Roč. 10, č. 1-2 (2003), s. 93-106

    (048.8)+791.633-055.2(430)+316.728 +791+791.63:316.74+94-021.143+791+791.22+32.019.5+791+791.23+791.231+32+791(430)+329.17+791+329.18+791+791-5+(046)
    ABC135
  7. Křížek, František, 1925-

    K počátkům televizního vysílání v Československu / František Křížek

    In Soudobé dějiny. -- Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1999. -- ISSN 1210-7050. -- Roč. 6, č. 4 (1999), s. 479-487

    Text, který vznikl zkrácením delšího článku, zaznamenává autentický pohled aktivního účastníka poválečných prvopočátků vývoje československé televizní techniky na dosud nepublikavaná fakta a okolnosti, které předcházely úšpěšnému a ranému zahájení televizního vysílání v Československu v roce 1953.

    1. Československá televize 2. Československý rozhlas 3. televize - Československo 4. televize a film 5. televizní pracovníci 6. rozhlas a film 7. elektronická média a film - Československo 8. technické prostředky filmu 9. technický vývoj 10. technika a film 11. technika kamery 12. články

    I. Soudobé dějiny. -- Roč. 6, č. 4 (1999), s. 479-487

    654.191(437)+621.397+791+654.197-057.16+654.195.6:791+621.38+791(437.3)+791.621+62+791+778.53+(046)
    ABC135
  8. Valenta, Jaroslav, 1930-2004

    Kauza Oskara Schindlera v dvojím pohledu / Jaroslav Valenta

    In Soudobé dějiny. -- Praha : Ústav pro soudobé dějiny AV ČR, 1998. -- ISSN 1210-7050. -- Roč. 5, č. 2-3 (1998), s. 328-343

    Recenze dvou monografických děl zabývajících se osobou Oskara Schindlera (od historiků Jitky Gruntové a Radoslava Fikejze), jejich srovnání a souvislost s filmovým zpracováním osudu Oskara Schindlera - se Spielbergovým snímkem Schindlerův seznam.

    1. Schindlerův seznam. 1993 2. filmy - Spojené státy americké - 1993 3. Židé ve filmu 4. holocaust ve filmu 5. druhá světová válka, 1939-1945 ve filmu 6. fašismus a film 7. fašismus ve filmu 8. nacionalismus ve filmu 9. antisemitismus ve filmu 10. nacisté ve filmu 11. ghetta ve filmu 12. historické osobnosti ve filmu 13. historické události ve filmu 14. historický výzkum, využití filmu 15. recenze

    I. Soudobé dějiny. -- Roč. 5, č. 2-3 (1998), s. 328-343

    791.63(73)+94(100)"1939/1945":791.23+329.18+791+791-5+791.23+94-021.143+791+(0:82-95)+(046)
    ABC135


  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.