Výsledky vyhledávání
- Jícha, Marek, 1959-
Kamera OKO : kamerové nástroje filmové řeči / Marek Jícha. -- Vyd. 1. -- Brno : Janáčkova akademie múzických umění, 2024. -- 367 s. : il, barev. il., grafy, schém., vzorce. -- Vydala Janáčkova akademie múzických umění v koedici s Markem Jíchou a Lepton studiem - Úvodní slovo autora - Úvod - Závěr - Resumé v anglickém jazyce - Bibliografie na s. 353-359 - Jmenný rejstřík - Titul knihy "Kamera OKO" je zároveň název výukového předmětu na pražské FAMU, který autor vyučuje. Kameraman Marek Jícha se ve svém předmětu soustřeďuje na pohyb kamery a vizuální dramatizaci. Výuka jej inspirovala k napsání této odborné publikace, která se věnuje definici funkcí a účinků kamerových nástrojů, se kterými se pracuje při výrobě filmu. Obsahuje novou teorii 12 kamerových nástrojů (kamera, pohyb, rám, vypravěč a subjektivní pohled, obrazová kompozice, velikosti záběrů a prostorové rozlišení, hloubka pole a prostorový vzhled obrazu, barevný kruh, rytmus obrazové struktury, tvary a obrazové iluze, osy a úhly, světlo a stín), jež může filmařům pomoci dosáhnout dokonalosti v jejich řemesle. Kniha je určená pro začínající i pokročilé filmové tvůrce, kteří se zabývají praktickými aspekty filmové tvorby, natáčením filmů, tvorbou obsahu a formálním zpracováním záběrů a sekvencí z těchto záběrů. Text doprovází přibližně osm set obrázků, grafů, autorských kreseb, fotografií, ukázek z filmů či malířství, jež spolu s tzv. modelovými příklady z fiktivního scénáře demonstrují funkce a aplikace jednotlivých nástrojů. -- ISBN 978-80-7460-233-7 (váz.)
1. kamera 2. kameramani 3. umělecké prostředky filmu 4. technika kamery 5. střihová montáž 6. filmová řeč 7. filmová estetika 8. umělecké prostředky filmu 9. technické prostředky filmu 10. filmová recepce 11. vnímání 12. objektivy 13. formáty kinematografického filmu 14. scénář - fiktivní 15. prostor ve filmu 16. barva - míchání barev - dějiny 17. barva 18. barevné systémy 19. světlo v umění 20. barevný film 21. filmová mizanscéna 22. stylistické prostředky 23. pohyb ve filmu 24. pohyb kamery 25. učební texty 26. příručky 27. metodické příručky
(07)+(035)+(072)+791.65.073+7.017.2+791.24+7.017.4+771.531.35+791.23+7.073:791+791.623.1+791.3+791.32.01:111.852+791.621+791.636:778.53+778.53-051+791.636+778.53
ABC135 - Jícha, Marek, 1959-
Camera eye : camera tools of film language / Marek Jícha. -- Brno : Janáček Academy of Music and Performing Arts, 2024. -- 367 s. : il, barev. il., grafy, schém., vzorce. -- Vydala Janáčkova akademie múzických umění v koedici s Markem Jíchou a Lepton studiem - Úvodní slovo autora - Úvod - Závěr - Resumé v anglickém jazyce - Bibliografie na s. 353-359 - Rejstřík - Anglická verze odborné publikace s názvem "Camera EYE". Titul knihy (Kamera OKO) je zároveň název výukového předmětu na pražské FAMU, který autor vyučuje. Kameraman Marek Jícha se ve svém předmětu soustřeďuje na pohyb kamery a vizuální dramatizaci. Výuka jej inspirovala k napsání této odborné publikace, která se věnuje definici funkcí a účinků kamerových nástrojů, se kterými se pracuje při výrobě filmu. Obsahuje novou teorii 12 kamerových nástrojů (kamera, pohyb, rám, vypravěč a subjektivní pohled, obrazová kompozice, velikosti záběrů a prostorové rozlišení, hloubka pole a prostorový vzhled obrazu, barevný kruh, rytmus obrazové struktury, tvary a obrazové iluze, osy a úhly, světlo a stín), jež může filmařům pomoci dosáhnout dokonalosti v jejich řemesle. Kniha je určená pro začínající i pokročilé filmové tvůrce, kteří se zabývají praktickými aspekty filmové tvorby, natáčením filmů, tvorbou obsahu a formálním zpracováním záběrů a sekvencí z těchto záběrů. Text doprovází přibližně osm set obrázků, grafů, autorských kreseb, fotografií, ukázek z filmů či malířství, jež spolu s tzv. modelovými příklady z fiktivního scénáře demonstrují funkce a aplikace jednotlivých nástrojů. -- ISBN 978-80-7460-234-4 (váz.)
1. kamera 2. kameramani 3. umělecké prostředky filmu 4. technika kamery 5. technické prostředky filmu 6. střihová montáž 7. filmová řeč 8. filmová estetika 9. filmová recepce 10. vnímání 11. prostor ve filmu 12. objektivy 13. formáty kinematografického filmu 14. scénář - fiktivní 15. barva - míchání barev - dějiny 16. barevné systémy 17. světlo v umění 18. filmová mizanscéna 19. stylistické prostředky 20. pohyb kamery 21. pohyb ve filmu 22. učební texty 23. příručky 24. metodické příručky
(07)+(035)+(072)+791.636:778.53+778.53-051+791.636+778.53+791.621+791.623.1+791.32.01:111.852+791.65.073+7.073:791+791.3+771.531.35+7.017.2+791.24+791.23+7.017.4
ABC135 - Jižanská gotika v současných televizních seriálech / Veronika Klusáková a kol. -- V Praze : Akademie múzických umění v Praze v Nakladatelství AMU, 2023. -- 191 s. : barev. il. -- Autoři: Veronika Klusáková, Martin Charvát, Sara Pinheiro, Petr Pláteník - Anglické resumé v textu - Biografické poznámky - Bibliografické odkazy - Bibliografie v textu - Lokální traumata, násilí, groteskní postavy a nehostinná krajina. Seriály jako American Gothic, True Detective nebo Ostré předměty se těší značné oblibě a v mnoha případech se na čas staly vlajkovou lodí nabídky streamovacích služeb. Monografie výzkumného týmu FAMU (Veronika Klusáková, Martin Charvát, Sara Pinheiro a Petr Pláteník) se věnuje gotickým projevům v seriálech současné televize zasazených do oblasti jihu Spojených států. Americký Jih je s žánrem "gothic" spjat již od 19. století a prostřednictvím tzv. gotického proudu v literatuře od 30. let 20. století formuje jak vnímání tematických konstant a estetických strategií žánru, tak politické geografie a kultury Jihu jako takového. V souvislosti s rozmachem quality TV došlo k "migraci" gotické senzibility do seriálových narativů, jejichž analýza je předmětem této knihy. -- ISBN 978-80-7331-633-4 (brož.)
1. American Horror Story. 2011-. film 2. Bažináč. 2019. film 3. Ostré předměty. 2018. televizní seriál 4. True Blood: Pravá krev. 2008-2014. seriál 5. Temný případ. 2014-2024. seriál 6. filmová teorie 7. filmová tvorba 8. seriály 9. televizní tvorba 10. trauma ve filmu 11. násilí ve filmu 12. hudba a film 13. hudba ve filmu 14. titulky - titulková sekvence 15. americký Jih ve filmu 16. filmová mizanscéna - gotická mizanscéna 17. flashback 18. zvukové efekty 19. zvuk ve filmu 20. thriller 21. detektivní film 22. kolektivní monografie 23. studie
I. Klusáková, Veronika, 1981-
791.221.5+(048.8:082)+(048.8)+778.534.4+791.636+791.24+791.3+778.535+78+791+791.32.01+791.62-026.15+7.097-2+791.23+7.097
ABC135 - Petráň, Tomáš, 1967-
Teorie (pro) iluzionisty / Tomáš Petráň. -- Vyd. 1. -- Pardubice : Univerzita Pardubice, 2023. -- 176 s. -- Anglické resumé - Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstříky - Přehled vývoje filmových teorií, komentovaný nikoli z pohledu filmového vědce či teoretika, ale z perspektivy filmového tvůrce, usiluje o postižení těch aspektů uvažování o filmu, které mají přímou vazbu na samotný tvůrčí proces. Text je určený studentům filmových škol i filmařům. -- ISBN 978-80-7560-500-9 (brož.)
1. filmová teorie 2. filmová teorie - dějiny 3. filmová sémiotika 4. filmová mizanscéna 5. filozofie a film 6. filmová řeč 7. filmoví teoretici 8. studie 9. učební texty
791.32.01+791.32.01:003.2/.6+791.24+1+791+791.3+791.3-051+(048.8)+(07)
ABC135 - Ryška, Pavel, 1974-
Jak si užít film / napsal Pavel Ryška ; ilustroval Jan Šrámek. -- 1. vyd. -- V Praze : Albatros, 2022. -- 113 s. : barev. il. -- Vydalo nakl. Albatros ve společnosti Albatros Media a.s. - Stylové ilustrace Jana Šrámka dětem ukáží, jak se opřít o kinetoskop, jak zaparkovat v autokině nebo jak vypadá Drákula v nízkém rozlišení. Čtenáři se také dozví, k čemu je režisérovi dobrá kšiltovka, jaký je rozdíl mezi filmovými pásy a digitálními snímky, kam se ukládají staré filmy a spoustu dalších věcí o kinematografii. - Pro čtenáře od 9 let. -- ISBN 978-80-00-06529-8 (váz.) : Kč 499,00
1. dějiny filmu 2. kina 3. televize a film 4. kinematografie 5. filmová mizanscéna 6. zvláštní efekty 7. kreslený film 8. hudba a film 9. režiséři 10. archiváři 11. publikace pro děti 12. publikace pro mládež 13. populárně-naučné publikace
I. Šrámek, Jan, 1983-
791.1+791(091)+791.65+621.397+791+778.5+791.24+791.3+778.534.6+791.228+78+791+791.633-051+930.25-051+(0.053.2)+(0.053.6)+(0.062)
ABC135 - Sikov, Ed, 1957-
Film studies : an introduction / Ed Sikov. -- 2nd ed. -- New York : Columbia University Press, c2020. -- 245 s. : il. -- (Film and Culture). -- Předmluva - Úvod - Slovníček termínů - Rejstřík - Kniha je úvodem do akademické disciplíny "film studies", která se zabývá různými teoretickými, historickými a kritickými přístupy k filmům (někdy zahrnuta do mediálních studií). Filmová studia se hlavně zajímají o zkoumání narativních, uměleckých, kulturních, ekonomických a politických důsledků filmu; zaujímají řadu kritických přístupů k analýze produkce, teoretického rámce, kontextu a tvorby. Autor se věnuje základním prvkům formální filmové analýzy, od expresivního obsahu jednotlivých obrazů až po způsoby jejich vzájemného propojení obrazů; od struktur narativních scénářů až po základy kinematografie, speciální efekty a zvuk. Publikace je určena zejména studentům oboru Filmová studia v USA a v Kanadě a proto Sikov uvádí příklady hlavně z americké produkce. -- ISBN 978-0-231-19593-5 (brož.)
1. filmová teorie 2. filmová estetika 3. filmová mizanscéna 4. stylistické prostředky 5. analýza obrazu 6. herecká metoda 7. filmové herectví 8. pohyb kamery 9. zvuk ve filmu 10. zvukový střih 11. filmové žánry 12. zvláštní efekty 13. ideologie a film 14. digitalizace obrazu 15. digitalizace filmu 16. digitální formáty 17. umělecké prostředky filmu 18. filmová tvorba 19. střih 20. střihová montáž 21. narativní film 22. narace ve filmu 23. filmová věda a výzkum 24. filmové vzdělávání 25. filmové kursy 26. studie 27. příručky 28. učebnice
791.635+791.32.01+791.24+778.534.4+778.534.48+316.75+791+004.4'273+791:004+621.38+791+778.534.6+791.636:778.53+791.62-026.15+791.636+791.623.1+791.22+791.3+791.32.01:111.852+791.32+791.51+(035)+(048.8)+(075)
ABC135 - Martin, Adrian, 1959-
Mizanscéna a filmový styl / Adrian Martin ; z anglického originálu přeložila Veronika Klusáková ; doslov napsal Radomír Kokeš. -- V Praze : NAMU, 2019. -- 423 s. : il. -- (Teoretická řada ; sv. 2). -- Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík - Mizanscéna představuje vše, co se ve filmu objeví před kamerou – a to, co si po skončení filmu pamatujeme nejlépe. Je to však pojem, který se vzpírá jednoznačné definici a nese v sobě určitý nádech tajemství. Právě to fascinuje filmového kritika a teoretika Adriana Martina, který se snaží vystihnout jeho mnohost a vnímání problematiky v rámci různých jazykových tradic a kulturních zkušeností. Stejnou měrou se věnuje historii filmu i filmové kritiky. Hovoří o bezprostředním vlivu mizanscény na diváka odděleně od vyprávěného příběhu. Hledá a popisuje míru, formu a pravidla hry. Jak nás mizanscéna ovlivňuje jako diváky? Jak pomáhá autorovi k vyjádření myšlenky? Je možné vytvořit mizanscénu nezávislou na příběhu? Je mizanscéna prvek, na němž je možné stavět plnohodnotnou analýzu?. -- ISBN 978-80-7331-510-8 (brož.)
1. umělecké prostředky filmu 2. filmová mizanscéna 3. filmová teorie 4. filmová režie 5. scénografie 6. umělecká výprava 7. studie 8. analýzy
I. Klusáková, Veronika, 1981-
II. Kokeš, Radomír D., 1982-
III. Akademie múzických umění v Praze
791.24+791.3+(048.8)+(048.83)+791.32.01+791.634+791.633+791.636
ABC135 - The cinema of Todd Haynes : all that heaven allows / edited by James Morrison. -- 1st publ. -- London : Wallflower Press, 2007. -- ix, 181 s. : il. -- (Directors' Cuts). -- Úvod - Poznámky v textu - Filmografie - Autoři příspěvků: James Morrison, Marcia Landy, Joan Hawkins, Sam Ishii-Gonzales, Lucas Hilderbrand, Jon Davies, John David Rhodes, Murray Pomerance, Nick Davis, Scott Higgins, Todd McGowan, Celeste-Marie Bernier, Anat Pick, Alexandra Juhasz - Bibliografie v textu - Rejstřík - Kolektivní monografie zahrnující eseje autorů z různých zemí, kteří sledují z mnoha různých úhlů kariéru amerického režiséra Todda Haynese od jejích počátků v nezávislé filmové tvorbě s queer tématikou „New Queer Cinema“ (nebo také Queer New Wave), přes snímky jako jsou například Poison (1991), Safe (1995) a Velvet Goldmine (1998) až po nominaci na cenu Akademie (Far from Heaven, 2002). -- ISBN 1-904754-77-0 (brož.)
1. Haynes, Todd, 1961- 2. Poison. 1991. film 3. Dottie Gets Spanked. 1993. film 4. Safe. 1995 5. Sametová extáze. 1998. film 6. Daleko do nebe. 2002 7. režiséři - Spojené státy americké 8. nezávislá produkce - Spojené státy americké 9. nezávislý film - Spojené státy americké 10. nezávislí režiséři - Spojené státy americké 11. queer film - Spojené státy americké 12. produkce - Spojené státy americké 13. filmová tvorba - Spojené státy americké 14. gender a film 15. sexualita a film 16. homosexualita ve filmu 17. literatura a film 18. filmová teorie 19. filmová režie 20. alegorie 21. filmová mizanscéna 22. stylistické prostředky 23. kolektivní monografie 24. studie
I. Morrison, James, 1960-
791.22+791.24+791.3+(048.8:082)+(048.8)+316.66-055.1/.3+176+791+316.837:791.23+791.32.01+791.633+82+791+791.63-027.575+791-027.575+791.633-051+791.2+791.63+791.62-026.15
ABC135 - Fuery, Patrick, 1957-
New developments in film theory / Patrick Fuery. -- Houndmills ; Basingstoke ; London : The Macmillan Press Limited, 2000. -- ix, 211 s. -- Úvod - Poznámky - Slovníček - Filmografie a synopse - Bibliografie na s. 203-206 - Rejstřík - Filmový teoretik Patrick Fuery zkoumá některé z nových trendů v oblasti filmové a kritické teorie. Kniha je rozdělena do čtyř oddílů, z nichž každý se zabývá zavedenými a alternativními kritickými koncepty a přístupy. Těmito čtyřmi oblastmi jsou: pohled a subjektivita; film a diskurz; film a kultura; film a význam. Každé z těchto témat je zkoumáno s využitím konceptů poststrukturalismu a postmodernismu a směřuje k myšlence, že vztah mezi filmovými studiemi a kritickou teorií je životně důležitou a rozmanitou souhrou myšlenek. Autor zpochybňuje konvenční předpoklady o filmových studiích, nabízí nové a poskytuje vysvětlení nejvýznamnějších teoretických myšlenek, které se objevily v humanitních vědách za posledních padesát let. -- ISBN 0-333-74491-8 (brož.)
1. filmová teorie 2. filmová estetika 3. psychoanalýza a film 4. psychologie a film 5. kultura a film 6. filmová tvorba 7. filmové žánry 8. dějové prvky ve filmu 9. filozofie a film 10. filmová řeč 11. filmová mizanscéna 12. stylistické prostředky 13. umělecké prostředky filmu 14. studie
(048.8)+159.964.2+791+316.7+791+791.62-026.15+791.22+791.23+159.9+791+791.24+791.636+791.3+1+791+791.32.01:111.852+81`22+791.32.01
ABC135 - Ejzenštejn, Sergej Michajlovič, 1898-1948
Sergej Ejzenštejn : izbrannyje proizvedenija v šesti tomach. Tom 4 / Sergej Ejzenštejn ; glavnyj redaktor S. I. Jutkevič. -- Moskva : Iskusstvo, 1966. -- 788 s., [21] s. obr. příl. : il., náčrtky, faksim. -- Úvod - Komentáře - Bibliografické odkazy - Jmenný rejstřík - Čtvrtý svazek vybraných spisů sovětského režiséra, scenáristy a filmového pedagoga Sergeje Ejzenštejna je zaměřen právě na jeho pedagogickou činnost. -- (Váz.)
1. Ejzenštejn, Sergej Michajlovič, 1898-1948 2. režiséři 3. filmová režie 4. filmová tvorba 5. filmoví pedagogové 6. filmová mizanscéna 7. střihová montáž 8. filmová estetika 9. studie 10. metodické příručky
I. Jutkevič, Sergej Josifovič, 1904-1985
(048.8)+(072)+791.633-051+791.633+791.62-026.15+37.011.3-051:791+791.24+791.3+791.623.1+791.32.01:111.852
ABC135