Výsledky vyhledávání

Nalezeno záznamů: 23  
Vᚠdotaz: = ("V��ra" A "��en����kov��") A Druh dokumentu = "rn"
  1. NázevPoetika vědecko-fantastických děl Julesa Verna v trikových filmech Karla Zemana [rn]
    Aut.údajeLea Mohylová
    Autor Mohylová Lea (1992-)
    Fyzický popis- il., barev. il.
    Zdroj.dok.  Cesta do pravěku, S. 36-63 . Praha: Academia, Casablanca, 2023.
    PoznámkyBibliografické odkazy
    AnotaceStudie Ley Mohylové se zaměřuje na vztah tvorby Karla Zemana a Julesa Verna. Vzhledem k těsnému sepětí tvůrčích poetik spisovatele Verna a filmaře Zemana můžeme sledovat, jakým způsobem Vernova poetika nebo konkrétní díla ovlivnily realizované projekty Karla Zemana. Přesvědčíme se, že styčné body s Vernovým dílem se projevují ve všech složkách Zemanových děl, ať už v rovině tematické a motivické, v budování narativu, v charakteru postav a fantastických fikčních světů nebo v užití konkrétních filmových prostředků korespondujících s Verneovou neomezenou fantazií. Autorka zkoumá průniky obou poetik, které se projevily v pěti celovečerních Zemanových filmech.
    Hesla pers. Zeman Karel (1910-1989)
    Film Cesta do pravěku 1955
    Vynález zkázy 1958
    Baron Prášil 1961
    Ukradená vzducholoď 1966
    Na kometě 1970
    Předmět.hesla literatura a film * režiséři. Československo * filmoví výtvarníci. Československo * filmová tvorba. 1955-1970. Československo * produkce. Československo. 1955-1970 * dětský film. Československo * trikový film. Československo * fantastický film. Československo * vědecko-fantastický film. Československo * dobrodružný film. Československo * kombinovaný film (animovaný a hraný). Československo * filmové adaptace. Československo * filmové adaptace literární předlohy. Československo * spisovatelé. Francie * pravěk ve filmu * pravěká zvířata ve filmu * vesmír ve filmu * technika ve filmu * vzducholodě ve filmu * vynálezy ve filmu * etika ve filmu
    Form.deskr. studie
    Systemat.791.633-051(43), 791.634-051(437), 791.62-026.15, 791.63(437), 791.23, 791.42-053.2, 778.534.6, 791.221.8:82-311.9, 791.221.8:82-312.9, 82+791, 791.22, 791.632=025:82, 821.133.1-051, (048.8)
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Druh dok.RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury
    Katal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    ID NFA(NFA-K)b-00245192
    Signatura43379
    Databázexcla - ČLÁNKY
    článek

    článek

  2. NázevPelé, Gadamer a Kadár s Klosem [rn]
    PodnázevObchod na korze (1965)
    Aut.údajeMichal Bregant
    Autor Bregant Michal (1964-)
    Zdroj.dok.  Rodinné filmové striebro, S. 47-51 . Bratislava: Slovenský filmový ústav, 2023.
    PoznámkyBibliografické odkazy
    AnotaceFilmový historik, kritik a kurátor Michal Bregant vzpomíná na "utajenou" projekci dvou českých filmů, které se zúčastnil cca v roce 1984 jako student oboru divadelní a filmová věda. Prvním promítnutým filmem byla tragikomedie režiséra Ivana Passera Intimní osvětlení (1965) a druhým bylo válečné drama režisérů Jána Kadára a Elmara Klose Obchod na korze (1965). Autor se ve své studii zaměřuje na druhý jmenovaný film a provádí jeho analýzu. Bregant v roli pedagoga na FAMU diskutoval se studenty o československé "nové vlně", o stylistických a narativních strukturách i o působení dobového jazyka a posléze došel k názoru, že Obchod na korze je vzácným příkladem křížení kinematografického jazyka s žánrem tragedie.
    Film Obchod na korze 1965
    Předmět.hesla nová vlna. Československo. 1965 * zakázaný film * stylistické prostředky * filmová estetika * filmová tvorba. Československo. 1965 * filmové drama. Československo. 1965 * válečný film. Československo. 1965 * tragédie * tragédie ve filmu * tragikomedie
    Form.deskr. vzpomínky, studie, analýzy
    Systemat.(0:82-94), (048.83), (048.8), 791.2-028.85, 791.3, 791.22, 791.221.3, 791.23, 791.222, 791.221.28, 791.62-026.15, 791.32.01:111.852, 791.21
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.SK - Slovenská republika
    Druh dok.RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury
    Katal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    ID NFA(NFA-K)b-00247194
    Signatura43448
    Databázexcla - ČLÁNKY
    článek

    článek

  3. Název"Otec vlasti" : nic než komedie? [rn]
    PodnázevKarel IV. ve filmu
    Aut.údajePetr Kopal
    Další variantní názvyOtec vlasti: nic než komedie?
    Autor Kopal Petr (1975-)
    Fyzický popis- il.
    Zdroj.dok.  Média, dějiny, společnost, s. 9-25 . Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2023.
    PoznámkyPoznámky. - Bibliografické odkazy
    AnotaceFilm jako tvůrce kolektivní historické paměti, která se tvoří sledovaností a diváckými ohlasy. Stať prezentuje vliv filmu a jeho důležitost při tvorbě dějin národů, ale také možnost ideologické manipulace s dějinnými fakty tak, aby odpovídaly očekávání mocenských nároků na autentičnost, ale zároveň na pozadí doby nepřekračovaly meze chtěné "pravdy". Z toho důvodu vznikaly mnohé historické snímky s posunem reálných dějinných faktů, nebo se s dějinami vypořádávaly s pomocí komediálního žánru snímků. Lákavost dějin a literárních předloh pro zpracování filmových snímků materiálů, například český Král Karel IV. (Noc na Karlštejně, 1973; Slasti otce vlasti, 1969), přibližují odlehčeným tónem život panovníka na pozadí romantického muzikálu. Autor statě hledá souvislosti také v době komunistického nacionalismu a tím i vzývání sovětských, ale zejména českých hrdinů revolučních tradic, kdy se mocenská strana komunistů zhlédla v revoluční tradici husitů. V 60. letech vznikla komedie Král Králů (režie Václav Frič, 1963), která proti sobě staví myšlenku krále a dělníka, který se tím králem může stát.
    Hesla pers. Karel (1316-1378)
    Film Noc na Karlštejně 1973
    Slasti Otce vlasti 1969
    Král Králů 1963
    Hlas pro římského krále 2016
    Předmět.hesla filmy. Československo. 1969 * filmy. Československo. 1973 * filmy. Československo. 1963 * filmy. Česko. 2016 * filmová tvorba * televizní tvorba * historické osobnosti ve filmu. Česko * společnost a film * kultura a společnost
    Form.deskr. stati
    Systemat.791.63(437), 791.63(437.3), 791.62-026.15, 7.097, 791.23(437.3), 791.4, 316.72/.75, (049)
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Druh dok.RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury
    Katal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    ID NFA(NFA-K)b-00256912
    Signatura42417/2023
    Databázexcla - ČLÁNKY
    článek

    článek

  4. NázevVyrovnávání se s komunistickou minulostí v českém filmu posledních let [rn]
    Podnázevkritika versus ostalgie
    Aut.údajeMartin Novosad
    Autor Novosad Martin
    Zdroj.dok.  Média, dějiny, společnost, s. 41-50 . Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2023.
    PoznámkyPoznámky. - Bibliografické odkazy
    AnotaceZásadní společenský kontext doby se vždy projevoval v potřebě filmového zpracování dějinných témat, ať již jde o zachycení událostí 2. světové války, německý nacismus v 50. letech, nebo morální kvality v letech šedesátých a následně zkušenost s komunistickým režimem. Pro filmové tvůrce je historie často jen inspirací pro zobrazení jiných témat. Stať se snaží vyrovnat s otázkou, co vlastně tvoří paměť a kontinuitu našeho národa a jak se projevuje v ostalgických snímcích (ostalgie - původně německý termín, který označuje stesk východních Němců po některých aspektech života v bývalé NDR. Výraz vznikl jako složenina německých slov Osten (východ) a Nostalgie).
    Film Okupace 2021
    Operace Dunaj 2009
    Pupendo 2003
    Kolja 1996
    Muž na radnici 1976
    Obchod na korze 1965
    Předmět.hesla nostalgie ve filmu * filmová tvorba * televizní tvorba * filmy. Česko. 2021 * filmy. Česko. 2003 * filmy. Česko. Velká Británie. Francie. 1996 * filmy. Polsko. Česko. 2009 * seriály. Československo. 1976 * seriály. Československo. 1965 * společnost ve filmu * společenské třídy ve filmu * komunismus ve filmu * ideologie a film
    Form.deskr. stati
    Systemat.791.62-026.15, 7.097, 791.63(437.3), 791.63(437), 791.63(438)+(437.3), 791.63(438)+(410)+(44), 7.097-2(437), 791.23, 316.75+791, (049)
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Druh dok.RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury
    Katal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    ID NFA(NFA-K)b-00256996
    Signatura42417/2023
    Databázexcla - ČLÁNKY
    článek

    článek

  5. NázevCírkev v českém hraném filmu v letech 1948-1953 [rn]
    Aut.údajeTerezie Hlaváčková
    Autor Hlaváčková Terezie (1991-)
    Fyzický popis- il.
    Zdroj.dok.  Média, dějiny, společnost, S. 20-37 . V Opavě: Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021.
    PoznámkyPoznámky. - Bibliografické odkazy
    AnotaceStudie představuje jednotlivé modely zobrazení církve, potažmo věřících, na přelomu 40. a 50. let 20. století; zabývá se jedním z mechanismů státní moci, a to využití filmového média pro dehonestaci nějaké skupiny, v tomto konkrétním případě české katolické církve. Hlaváčková rozdělila svoji studii do pěti oddílů řazených chronologicky. Věnuje pozornost událostem před únorem 1948 s přihlédnutím k filmovému průmyslu, přičemž na vybraných filmových příkladech sleduje trend proměny zobrazení církve ve filmu. Nejobsáhlejší oddíl popisuje filmový obraz církve od počátku 50. let do smrti Gottwalda a Stalina. Církev se po nástupu komunistické strany k moci stala jedním z jejích ideologických nepřátel. Před únorem 1948 a po únoru 1948 byla církev ještě ve filmu zobrazena poměrně kladně. V této době také vznikla Filmová rada, jež měla nad filmem hlavní ideologický dohled. Vztahy mezi státem a církví se velmi vyostřily poté, co biskupové odmítli spolupracovat s totalitním komunistickým uskupením. Režim v této době postupně připravoval zápornou medializaci církve, jejímž jedním z mnohých prostředků byl také film. V hraném filmu se církev objevovala poměrně často, avšak až ve filmech, které měly premiéru po roce 1950, je tato proticírkevní snaha více znatelná. Církev byla většinou zobrazována v historických filmech, ve snímcích s vesnickou tematikou či v adaptacích známých literárních děl. Ve většině případů šlo o dramata, avšak v menší míře byly zastoupeny i komedie. Nejčastějšími zobrazenými zástupci církve byli katoličtí kněží. Velmi záporně bývali ve filmech zobrazováni představitelé řádů, které režim poslal do internace či vězení, a stát tak získal jejich majetek.
    Film Na dobré stopě 1948
    Ves v pohraničí 1948
    O ševci Matoušovi 1948
    Léto 1948
    Revoluční rok 1848 1949
    Divá Bára 1949
    Zvony z rákosu 1950
    Vstanou noví bojovníci 1950
    Temno 1950
    Akce B 1951
    Slepice a kostelník 1950
    Haškovy povídky ze starého mocnářství 1952
    Přicházejí z tmy 1953
    Předmět.hesla filmový průmysl. Československo * náboženství a film. Československo * církev ve filmu. Československo * církevní postavy ve filmu. Československo * kněží ve filmu * katolicismus a film * nacisté ve filmu * komunismus a film * komunismus ve filmu * pohraničí ve filmu * budování socialismu ve filmu * stát a film. Československo * politika a film. Československo * Únor, 1948 * produkce. Československo. 1948-1953 * filmová tvorba. Československo. 1948-1953 * filmové adaptace literární předlohy. Československo * historický film. Československo * komedie. Československo * povídkový film. Československo
    Form.deskr. studie
    Systemat.(048.8), 791.63, 791.221.2, 791.22, 791.224, 791.632=025:82, 791.62-026.15, 272+791, 2-1+791, 329.15+791, 791.23, 791-5, 791.61, 321+791, 94(437)"1948", 32+791
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Druh dok.RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury
    Katal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    ID NFA(NFA-K)b-00244220
    Databázexcla - ČLÁNKY
    článek

    článek

  6. TitleJeho (boj o) žánr: válečný, historický...? [rn]
    SubtitleSequensův Atentát a hraný film o protektorátu
    Author infoPetr Kopal
    Another title supplied by the catalogerJeho boj o žánr
    Válečný, historický...?
    Author Kopal Petr (1975-)
    Physical description- il.
    Source document  Film a dějiny 8, S. 315-335 . Praha: Casablanca, ÚSTR, 2021.
    NoteBibliografické poznámky
    AnnotationStudie z kolektivní monografie "Film a dějiny 8" s podtitulem válka, která se zabývá zejména problematikou válečné propagandy. Filmový historik Petr Kopal analyzuje Sequensův film Atentát (1964); nastiňuje genezi/produkci, jakož i dobový kontext dvojího vzniku daného titulu (1959, 1963/1964). Také se pokouší uchopit a charakterizovat "žánr" hraného filmu o protektorátu, a to i ve vztahu k historickému filmu.
    Film Atentát 1964
    Skok do tmy 1964
    Keywords válka a film. Československo. Česko * válečný film. Československo. Česko * filmové žánry * válka ve filmu * dějiny a film. Československo * druhá světová válka, 1939-1945 ve filmu. Československo * okupace, 1939-1945 ve filmu * fašismus ve filmu * atentát na R. Heydricha, 1942 ve filmu * atentát ve filmu * odboj ve filmu * historické události ve filmu * historický film. Československo * politika a film. Československo
    Form. Descr. studie, analýzy
    UDC791.22, 791.224, 94+791, 94(100)"1939/1945":791.23, 94(437.3)"1942":791.23, 32+791, 791.23, 355.01+791, 791.222, (048.83), (048.8)
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Doc. KindRN - Chapters and essays
    Catal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    NFA Control Number(NFA-K)b-00244562
    Call number37869/8
    Databasexcla - ARTICLES
    článek

    článek

  7. TitleSloboda prejavu v paradigmách zodpovednosti človeka v offline totalite a online demokracii [rn]
    Author infoAnna Sámelová
    Author Sámelová Anna (1968-)
    NoteResumé v anglickém jazyce. - Bibliografické poznámky
    AnnotationAutorka ve své studii věnované svobodě projevu vychází z trezorových filmů Obchod na korze (1965) a Spalovač mrtvol (1968) jako pramenných materiálů. Objasňuje paradigmatickou změnu ve sféře "přičítání" odpovědnosti, která nastala po zavedení online médií. Sámelová zkoumá propojení mezi dobovým státním režimem a mírou konformnosti obyvatel v oblasti svobody projevu; možnosti státu připsat zodpovědnost jednotlivci a schopnost jednotlivce tuto zodpovědnost nést. Výsledkem analýzy je konstatování, že offline prostředí umožňuje přímou ověřitelnost a dokazatelnost činu aktéra a z toho pramenící přímé připsaní jeho odpovědnosti. Na rozdíl od této skutečnosti, v online prostředí se připisovaná zodpovědnost jeví jako kontroverzní pro nedostatečné možnosti státu dokázat aktérovi jeho vědomou a přímou účast na skutku a tím mu přímou zodpovědnost připsat.
    Film Obchod na korze 1965
    Spalovač mrtvol 1968
    Form. Descr. studie
    UDC(048.8)
    Languageslo - slovak
    CountrySK - Slovak Republic
    Doc. KindRN - Chapters and essays
    Catal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    NFA Control Number(NFA-K)b-00237940
    Call number43063
    Databasexcla - ARTICLES
    článek

    článek

  8. NázevSloboda prejavu v paradigmách zodpovednosti človeka v offline totalite a online demokracii [rn]
    Aut.údajeAnna Sámelová
    Autor Sámelová Anna (1968-)
    Zdroj.dok.  Trezorové filmy – interdisciplinárny pohľad, S. 91-108 . Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislavě, 2019.
    PoznámkyResumé v angličtině. - Bibliografické poznámky. - Bibliografie
    AnotaceStudie slovenské mediální teoretičky, žurnalistky a vysokoškolské pedagožky Anny Sámelové "Sloboda prejavu v paradigmách zodpovednosti človeka v offline totalite a online demokracii" využívá dvou trezorových filmů (Obchod na korze a Spalovač mrtvol) jako funkčního nástroje pro objasnění otázky osobní zodpovědnosti ve smyslu přisouzení zodpovědnosti konkrétním jednotlivcům. Autorka zkoumá zodpovědnost ve dvou rovinách: v "offline" světě tradičních médií (tisk, rozhlas, film) a zároveň v "online" prostředí (zejména sociální sítě na internetu). Sámelová dokládá k tématu příspěvku i dva reálné příklady ze současné slovenské politické scény.
    Film Obchod na korze 1965
    Spalovač mrtvol 1968
    Předmět.hesla mediální studia a výzkum. Slovensko * média * charakterizace postavy ve filmu * masmédia * totalita a film * filmová tvorba. Československo. Slovensko(Československo) * produkce. Československo. Slovensko(Československo) * typ postavy ve filmu * politici. Slovensko * politika a film
    Form.deskr. studie
    Systemat.32-051, 321.7, 791.635:791-5, 32+791, 177, 17.02, 791.62-026.15, 791.63, 791-5, 321.64+791, 316.774, 659.3, 316.774:37.016, 316.774:303, (048.8)
    Jazyk dok.slo - slovenština
    Země vyd.SK - Slovenská republika
    Druh dok.RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury
    Katal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    ID NFA(NFA-K)b-00240540
    Signatura43063
    Databázexcla - ČLÁNKY
    článek

    článek

  9. TitlePlzeňský holt chybí [rn]
    Subtitlenárodní hodnoty ve filmech z období hledání nové podoby normalizační kinematografie
    Author infoJakub Machek
    Author Machek Jakub (1977-)
    Source document  Film a dějiny 7, S. 240-251 . Praha: Václav Žák - Casablanca, Ústav pro studium totalitních režimů, 2018.
    NotePoznámky
    AnnotationPo potlačení Pražského jara hledaly dosazené autority novou podobu kulturní produkce. Návrat k socialistickému realismu inspirovanému produkcí první poloviny 50. let se ukázal jako nesmyslný a propagandistické snahy se přesunuly do oblasti populární kultury. Oblíbené žánry jako komedie nebo muzikály, jejichž tvorba navázala na úspěchy 60. let, byly využity pro předávání hodnotových sad, na kterých chtěl nový režim stavět svou legitimitu. Období první poloviny 70. let bylo dobou hledání vhodného fungujícího modelu, ve kterém spíše dominovala propagandistická složka nad zábavnou. Kulturní historik Jakub Machek se ve své studii zabývá jednou z komponent normalizační ideologické nabídky - vlastenectvím či nacionalismem založeným na vymezování se vůči Západu a sjednocujícím obyvatelstvo utužováním sdílených auto a heterostereotypů vesměs přežívajících z rétoriky národního obrození. Analyzovány jsou zde filmy Muž z Londýna (1974), Hvězda padá vzhůru (1974) a další, které zachycují prosazovanou podobu normalizační hegemonie na příkladech emigrace, srovnávání aspektů života doma a v kapitalistické cizině i akceptování drobných domácích nešvarů v duchu rozvíjející se komunální satiry.
    Film Hvězda padá vzhůru 1974
    Muž z Londýna 1974
    Keywords propaganda a film * propagandistický film * politika a film * politické systémy a film * Pražské jaro, 1968 * normalizace, Československo, 1969-1989 * produkce. Československo. 1974 * filmová tvorba. Československo * totalita a film. Československo * kultura. Československo * kultura a film. Československo
    Form. Descr. studie
    UDC94(437)"1968", 94(437)"1969/1989", 791.63(437), 791.62-026.15(437), 316.7, 316.7+791, 32.019.5+791, 32.019.5, 791.231, 32+791, 321+791, 321.64+791, (048.8)
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Doc. KindRN - Chapters and essays
    Catal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    NFA Control Number(NFA-K)b-00225819
    Call number37869/7
    Databasexcla - ARTICLES
    článek

    článek

  10. NázevRomové a romství ve filmu [rn]
    Podnázevfilm jako zrcadlo Romů a romství?!
    Aut.údajeVeronika Ševčíková
    Autor Ševčíková Veronika (1973-)
    Zdroj.dok.  Média, dějiny, společnost, S. 80-92 . V Opavě: Slezská univerzita, 2018.
    PoznámkyPoznámky. - Literatura a prameny
    AnotaceAutorka ve svém příspěvku do kolektivní monografie Média, dějiny, společnost reflektuje prezentaci Romů a romství v oblasti (světové, české a slovenské) filmové, částečně i televizní produkce. Klasifikuje, komentuje a z pohledu Romů a romství i hodnotí tři zahraniční a dvanáct českých a slovenských snímků z let 1975-2011. Zahraničním filmům se ve své studii věnuje o něco málo obšírněji: Cikáni jdou do nebe, Dům k pověšení, Gádžo dilo. Z českých a slovenských filmů zmiňuje Ševčíková např. film: Ružové sny, Marian, Smradi.
    Film Cikáni jdou do nebe 1976
    Dům k pověšení 1988
    Gádžo dilo 1997
    Ružové sny 1976
    Marian 1996
    Smradi 2002
    Předmět.hesla Romové ve filmu * etnické skupiny a film * rasová diskriminace a film * etnické skupiny ve filmu * produkce. Československo. Sovětský svaz. Jugoslávie. Velká Británie. Itálie. Rumunsko. Francie. Česko
    Form.deskr. studie
    Systemat.(048.8), (=214.58):791.23, 323.1:791, 323.12+791, 791.63, 323:316.356.4:791.23
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Druh dok.RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury
    Katal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    ID NFA(NFA-K)b-00217721
    Signatura42417
    Databázexcla - ČLÁNKY
    článek

    článek


  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.