Výsledky vyhledávání
- Bláhová, Jindřiška, 1979-
Dokument týdne : [My, občané Protektorátu] / Jindřiška Bláhová. -- 1 il. -- Rubrika: Kultura / události - Recenze třídílného střihového dokumentu České televize: My, občané Protektorátu. Režisér Ondřej Veverka prostřednictvím archivních záběrů ze soukromých archivů a domácích filmů zachycuje změny v životech obyvatel Československa po roce 1939 v Protektorátu Čechy a Morava. Dokument ukazuje každodennost soukromí i veřejnosti, nástup nových poměrů, nabízí unikátní pohled na válečný život.
In Respekt. -- , 2024. -- ISSN 0862-6545. -- Roč. 35, č. 13 (25.03.2024), s. 58
1. My, občané protektorátu. 2024. seriál 2. seriály - Česko 3. historické události ve filmu 4. dokumentární film 5. střihový dokument 6. druhá světová válka, 1939-1945 ve filmu 7. druhá světová válka a film 8. společnost ve filmu 9. amatérský film 10. recenze
I. Respekt. -- Roč. 35, č. 13 (25.03.2024), s. 58
(0:82-95)+7.097-2(437.3)+791.229+94(100)"1939/1945":791.23+94(100)"1939/1945"+791+791.23+791.077+(046)
ABC135 - Klimeš, Ivan, 1957-
C. (a) k. polní maršálek [rn] : zvukový film a jazykový nacionalismus / Ivan Klimeš. -- il., barev. il. -- Poznámky - Bibliografické odkazy - Filmový historik Ivan Klimeš věnuje svou studii jednomu z pěti prvních zvukových filmů domácí výroby a prvnímu zvukovému filmu komika Vlasty Buriana. Klimeš seznamuje čtenáře s předlohou k filmu, kterou byla stejnojmenná divadelní komedie dramatika, režiséra, komika, scenáristy a spisovatele Emila Artura Longena. Sleduje jak z této divadelní frašky, kterou uvádělo Divadlo Vlasty Buriana od 1. žáří do 147. listopadu 1929, vznikal filmový scénář Václava Wassermana a v čem se lišil od divadelní hry. Konstatuje fakt, že nástup zvuku přinesl prolnutí filmového a gramofonového průmyslu a tuto kulturně průmyslovou synergii doplňovala hudební nakladatelství. Film C. (a) k. polní maršálek obsahuje celkem čtyři písničky od textaře Emanuela Brožíka a skladatele Járy Beneše. V závěru textu upozorňuje Klimeš na problematiku jazykových verzí filmu.
In Gesto a skutečnost Piorecká, Kateřina, 1976-. -- Praha : Academia, 2024. -- S. 283-296
1. Longen, Emil Artur, 1885-1936 2. C. a k. polní maršálek. 1930 3. komedie - Československo 4. filmové adaptace divadelní hry - Československo - 1930 5. hudba a film - Československo 6. hudba ve filmu 7. herecká metoda 8. písně ve filmu - Československo 9. nacionalismus a film - Československo 10. zvukový film - Československo - 1930 11. jazykové verze 12. filmový průmysl - Československo 13. studie
I. Gesto a skutečnost. -- S. 283-296
791.635+81:791-25+791.61+791.12+(048.8)+78+791+791.23+329.17+791+791.632=025:82-2+791.221.2
ABC135 - Effenberger, Vratislav, 1923-1986
Státem řízený "underground" / Vratislav Effenberger, Jan Svoboda. -- 4 il. -- Rubrika: Texty - Přetištěno z časopisu Film a doba 15, 1969, č. 5 - Text představuje teoretický rozbor části filmové práce českého režiséra Karla Vachka, jeho umělecký nástup s novou vlnou českého filmu, režisérský sloh, základ jeho střihu, montáže a výrazových prostředků v kontextu politicky a umělecky nepříznivé doby.
In Film a doba. -- , 2023. -- ISSN 0015-1068. -- Roč. 69, č. 1 (2023), s. 70-71
1. Vachek, Karel, 1940-2020 2. Spřízněni volbou. 1968. film 3. Moravská Hellas. 1963. film 4. filmy - Československo - 1963 5. filmy - Československo - 1968 6. nová vlna 7. režiséři - Československo - Česko 8. scenáristé - Československo - Česko 9. technika kamery 10. umělecké prostředky filmu 11. umělecký film 12. kultura a společnost 13. životní osudy a film 14. dokumentární film 15. folklór a film 16. folklór ve filmu 17. stati
I. Svoboda, Jan, 1940-2019
II. Film a doba. -- Roč. 69, č. 1 (2023), s. 70-71
791.63(437)+791.21+791.632-051(437)+(437.3)+791.633-051(437)+(437.3)+778.53+791.636+791.22+316.72/.75+316.728 +791+39+791+791.23+791.229+(049)+(046)
ABC135 - Bláhová, Jindřiška, 1979-
Zítra budeme vtipnější : spolehlivý žánr české filmové komedie je po hubených letech znovu odvážnější / Jindřiška Bláhová. -- 5 barev. il. -- Rubrika: Kultura film - Ohlédnutí za historií, vývojem a oblíbeností žánru české filmové komedie, její hodnocení v čase: od Kristiána režiséra Martina Friče, přes filmy tvůrčích dvojic Miloš Macourek - Václav Vorlíček či Zdeněk Svěrák - Ladislav Smoljak aj. Nadějný nástup porevolučních retro témat (Pelíšky, Obecná škola, Černí baroni) vystřídal konzervatismus romantických multigeneračních komedií (Líbáš jako bůh, Ženy v pokušení), které pracují se stereotypy a předsudky minulých let. O změnu se ve své tvorbě pokouší např. režiséři Jan Prušinovský s filmem Grand prix, Andy Fehu s filmem Shoky & Morthy: Poslední velká akce či režisér Marty Pohl ve filmu Párty Hárd.
In Respekt. -- , 2022. -- ISSN 0862-6545. -- Roč. 33, č. 48 (28.11.2022), s. 62-67
1. Grand Prix. 2022. film 2. Shoky & Morthy: Poslední velká akce. 2021. film 3. Párty Hárd. 2019. film 4. Vyšehrad: Fylm. 2022. film 5. komedie - Československo - Česko 6. filmové žánry 7. humor ve filmu 8. filmy - Česko - 2019-2022 9. články
I. Respekt. -- Roč. 33, č. 48 (28.11.2022), s. 62-67
791.221.2(437+437.3)+791.22+791.23+791.63(437.3)+(046)
ABC135 - Kabát, Marcel, 1973-
Dlouhé čekání na jiskru / Marcel Kabát. -- 1 barev. il. -- Rubrika: Kultura - Recenze páté série britského seriálu Koruna (tvůrce a scénář Peter Morgan, 2022) z produkce televizní platformy Netflix, který řeší nástup modernizace versus tradiční jistoty britské královské rodiny.
In Lidové noviny. -- , 2022. -- ISSN 0862-5921. -- Roč. 35, č. 263 (11.11.2022), s. 8
1. Koruna. 2016-2023. televizní seriál 2. seriály - Velká Británie - 2016-2022 3. monarchové ve filmu 4. recenze
I. Lidové noviny. -- Roč. 35, č. 263 (11.11.2022), s. 8
7.097-2(410)+791-5+(0:82-95)+(046)
ABC135 - Marek, Luboš, 1983-
Umělecká interpretace krize, aneb, Co všechno se nám dochovalo na filmových pásech [rn] / Luboš Marek. -- Studie vyšla ve sborníku Národního archivu v Praze. Paginae historiae 30/1, 2022 - Resumé v anglickém jazyce - Bibliografické odkazy - Studie ze sborníku Národního archivu v Praze "Paginae historiae" s podtitulem "Od krize ke krizi. Československo a Evropa 1918–1922" věnovaného problematice poválečné krize v Evropě, vztahům mezi Československem a sousedními státy, radikální levice, novým formám komunikace a problematice národnostních menšin. Archivář Luboš Marek nabízí pohled na krizi z hlediska filmového materiálu dochovaného v Národním filmovém archivu, který patří mezi deset nejstarších filmových archivů na světě. Příspěvek má představit vybrané filmové pásy, na nichž se odráží krizové období na počátku existence první republiky. Jedná se převážně o zpravodajské a dokumentární filmy. Umělecká interpretace krize se týká také hraných filmu, které jsou součástí archivního fondu (př. Rudá záře nad Kladnem, Nezapomenutelný rok 1919 nebo Nástup). Autor se zaměřil na další film zobrazující krizi v roce 1919 a to snímek Anna proletářka. Vzhledem k tomu, že tento film byl dokončen na počátku 50. let 20. století, nenabízí objektivní pohled na události. Studie byla napsána na základě studia archivních materiálů a odborné literatury.
1. Firma Bratři Deglové. produkční společnost Praha, Česko 2. Anna proletářka. 1952. film 3. Československo, vznik, 1918 - 1918-1922 4. historické události a film - Československo - 1918-1922 5. filmový týdeník - Československo - 1918-1922 6. zpravodajský film - Československo 7. dokumentární film - Československo - 1918-1922 8. hraný film - Československo - 1952 9. společnost ve filmu - Československo 10. ekonomická krize ve filmu - Československo 11. pracovní otázky ve filmu - Československo 12. studie
I. Názov : Umělecká interpretace krize aneb co všechno se nám dochovalo na filmových pásech II. Názov : Umělecká interpretace krize III. Názov :
791.23(437)+(048.8)+94(437)”1918”+791.229.4(437)+791.221/228+791.229(437)+94-021.143+791
ABC135 - Blažejovský, Jaromír, 1957-
Intimita bez hranic : ohlédnutí za Hlavní soutěží 56. MFF v Karlových Varech / Jaromír Blažejovský. -- 4 il. -- Rubrika: Texty - Poznámky, odkazy - Průřez programovou nabídkou snímků v Hlavní soutěži 56. běhu Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech 2022 a nástup iniciativy Nová česká intimita se svým manifestem. Představení a hodnocení oceňovaných snímků - Hranice lásky (režie Tomasz Wiński, 2022), Vlastní pokoj (režie Ioseb Bliadze, 2022), Nadějné léto (režie Sadaf Foroughi, 2022) a Slovo (režie Beata Parkanová, 2022)
In Film a doba. -- , 2022. -- ISSN 0015-1068. -- Roč. 68, č. 3 (2022), s. 4-9
1. Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2022 (56. : 2022 : Karlovy Vary, Česko) 2. Hranice lásky. 2022. film 3. Nadějné léto. 2022. film 4. Slovo. 2022. film 5. Vlastní pokoj. 2022. film 6. filmové festivaly - Česko - 2022 7. filmy - Česko - Polsko - 2022 8. filmy - Kanada - Írán - 2022 9. filmy - Gruzie - Německo - 2022 10. festivalové filmy 11. oceněné filmy 12. festivalové poroty 13. stati 14. články
I. Film a doba. -- Roč. 68, č. 3 (2022), s. 4-9
791.65.079(437.3)+791.63(437.3)+(438)+791.63(479.2)+(430)+791.63(71)+(55)+791.63:791.65.079+06.05:791+7.072.4:791.65.079+(049)+(046)
ABC135 - Frodlová, Tereza, 1987-
Zwischen Zensur und Tabubruch : das Kriegsende und die Nachkriegsvertreibung der Deutschen im tschechischen Film / Tereza Frodlová. -- 6 il. -- Rubrika: Werke - Článek Terezy Frodlové o konci války a poválečném odsunu Němců v českém filmu v rámci různých filmových žánrů v průběhu let a za různého politicko-společenského stavu. V několika snímcích se podařilo narozdíl od státní kinematografie zachytit skutečný ráz tohoto období. Filmy výběrově: Nástup (Otakar Vávra, 1952), Ať žije republika (Karel Kachyňa, 1965), Kočár do Vídně (Karel Kachyňa, 1966), Krev zmizelého (Milan Cieslar, 2005), Krajina ve stínu (Bohdan Sláma, 2020).
In Blickwechsel. -- Potsdam : Deutsches Kulturforum östliches Europa, 2021-. -- ISSN 2195-9439. -- Ausgabe 9 (2021), s. 40-42
1. Národní filmový archiv 2. Nástup. 1952. film 3. Ať žije republika. 1965. film 4. Kočár do Vídně. 1966. film 5. Krev zmizelého. 2005. film 6. Krajina ve stínu. 2020. film 7. psychoanalýza a film 8. filmové archivy a instituce - Česko 9. sudetoněmecká otázka ve filmu 10. odsun ve filmu 11. téma ve filmu 12. kontroverzní otázky ve filmu 13. subjektivní hledisko 14. pohled ve filmu 15. ideologie a film 16. ideologie ve filmu 17. sociální skupiny a film 18. společenské třídy a film 19. společenské třídy ve filmu 20. společnost a film 21. společnost ve filmu 22. kultura a společnost 23. filmy - Československo - 1952 24. filmy - Československo - 1965 25. filmy - Československo - 1966 26. filmy - Česko - 2005 27. filmy - Česko - 2020 28. analýzy
I. Blickwechsel. -- Ausgabe 9 (2021), s. 40-42
791.63(437.3)+791.53(437.3)+930.253:791(437.3)+159.964.2+791+791-5+316.75+791+316.35:791+316.342.2+791+791.4+791.23+316.72/.75+791.63(437)+(048.83)+(046)
ABC135 - Hanáková, Petra, 1974-
Kino na fronte [rn] / Petra Hanáková. -- il., faksim. -- Bibliografické poznámky - Studie z kolektivní monografie "Film a dějiny 8" s podtitulem válka, která se zabývá zejména problematikou válečné propagandy. Slovenská filmová historička Petra Hanáková zodpovídá na řadu otázek: Jaké filmy se pouštěly slovenským vojákům na Ukrajině, v sovětském Rusku a s jakým úmyslem?, Jak vypadala projekce?, Jaký byl vliv filmů na diváky?, Kdo zabezpečoval projekci, logistiku, propagaci?, Kdo ji financoval? Hanáková zmiňuje kromě jiného i osobnost vedoucího propagačního oddělení Ministerstva národní obrany Jána Doránského a jeho aktivity.
In Film a dějiny 8 Kopal, Petr, 1975-. -- Praha : Casablanca, 2021. -- S. 253-274
1. Doránsky, Ján, 1911-1973 2. Nástup (slovenská filmová společnost : Bratislava, Slovensko) 3. válka a film - Slovensko(Československo) 4. druhá světová válka a film - Slovensko(Československo) 5. druhá světová válka, 1939-1945 ve filmu 6. propaganda a film 7. politika a film 8. kultura a společnost 9. projekce 10. filmová tvorba 11. projekce mimo kina 12. vliv filmu 13. válečný film 14. filmový týdeník 15. zpravodajský film 16. instruktážní film 17. náboženství a film 18. kina 19. cestovní kina 20. studie 21. analýzy
I. Film a dějiny 8. -- S. 253-274
791.62-026.15+778.55+791.222+791.229.4+791.43+791:366.648+2-1+791+791.65+791.65:629+316.72/.75+355.01+791+94(100)"1939/1945"+791+32.019.5+791+94(100)"1939/1945":791.23+32+791+(048.83)+(048.8)
ABC135 - Glanc, Tomáš, 1969-
Obraz, slovo a zvuk ve východoevropském filmovém undergroundu [rn] / Tomáš Glanc. -- il. -- Bibliografické poznámky - Od 60. let minulého století se v různých komunitách východoevropského kulturního undergroundu ujalo filmování jako specifický typ uměleckého výrazu. Ve východní Evropě patřila undergroundová kinematografie do širokého proudu neoficiální či alternativní kultury, která tvořila samostatnou linii. Komunity filmařů a jejich publika vznikaly napříč kontinentem socialistických diktatur (př. Sovětský svaz, Československo, Polsko, Maďarsko), filmování v rámci těchto komunit umožnil nástup nového typu kamer (př. Kodak, Super 8). Tito filmaři nebyli profesionální, ale svoje "neumětelství" povýšili na estetický princip. Jedním ze zdrojů inspirace pro tyto tvůrce bylo rodinné natáčení. Zde se projevil princip subverze v undergroundu - médium určené k soukromé dokumentaci, si přivlastňují umělci. Ve své studii uvádí Glanc řadu osobností východoevropského undergroundu, př: Čaroděj (Lubomír Drožď), Jósef Robakowski, Tibor Hajas, Ivan Tatíček, a jejich filmy. Uvádí, že se underground rozvíjel a distribuoval v soukromí a řada děl není dostupná dodnes; jako konec tohoto směru chápe příchod videa a dalších technologií soukromého filmování.
In Obraz-slovo-zvuk Michalovič, Peter, 1960-. -- Bratislava : Asociácia slovenských filmových klubov, 2020. -- S. 188-204
1. směry v dějinách filmu - Evropa východní 2. underground film - Evropa východní 3. filmová teorie 4. dějiny filmu - Evropa východní 5. avantgardní film - Evropa východní 6. nezávislá produkce - Evropa východní 7. nezávislý film - Evropa východní 8. domácí projekce - Evropa východní 9. filmoví tvůrci - Evropa východní 10. filmová tvorba - Evropa východní 11. studie
I. Obraz-slovo-zvuk. -- S. 188-204
791.32.01+791.1(4)+791(091)(4)+791.23(4)+791.21(4)+791.63-027.575(4)+791-027.575(4)+791.65(4)+791.63-051(4)+791.62-026.15(4)+(048.8)
ABC135