Výsledky vyhledávání
Název Užhorodské kinosály jako místo pro sledování filmů na Podkarpatské Rusi [rn] Aut.údaje Luboš Marek Autor Marek Luboš (1983-) Fyzický popis - [5] s. obr. příl. Zdroj.dok. Republika ve změnách trvání, S. 229-252
Poznámky Bibliografické odkazy Anotace Studie zaměřující se na rozvíjející se roli kinematografické sítě na Podkarpatské Rusi a konkrétně na město Užhorod, které se stalo součástí Československé republiky v roce 1919. Luboš Marek se zabývá okolnostmi fungování prvního stálého kina, ale zejména stavbou nové funkcionalistické budovy městského kina, která byla zahájena v roce 1932 a probíhala podle plánů maďarského architekta Ľudovíta Oelschlägera. V textu je představeno i kino Urania, které bylo vybudováno místní ukrajinským vlasteneckým sdružením Prosvita. Autor studie klade zvláštní důraz na právní problematiku v oblasti podnikání ve filmovém průmyslu. Předmět.hesla kina. Československo. 1919-1938 * budovy kin. dějiny. Československo * dějiny filmu. Československo. 1919-1938 * projekce. dějiny. Československo. (437.7) * obchodní podnikání a film * právo a film * legislativa * licenční právo Form.deskr. studie Systemat. 791.65, 791.1(437.7), 791(091)(437.7), 725.824, 778.55, 658.114+791, 34:791, 347.77.043, (048.8) Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Druh dok. RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury Katal.org. ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu ID NFA (NFA-K)b-00245793 Signatura 43406 Databáze xcla - ČLÁNKY Název Filmová cenzurní praxe římskokatolické církve [rn] Podnázev konkrétní podoby pochopení a uchopení moderního média v prostředí českých katolíků první poloviny 20. století Aut.údaje Petr Hasan Autor Hasan Petr (1985-) Fyzický popis - [2] s. obr. příl. Zdroj.dok. Republika ve změnách trvání, S. 183-225
Poznámky Bibliografické odkazy Anotace Petr Hasan věnuje svou studii vztahu katolické církve a filmu v první polovině 20. století. Sleduje negativní i pozitivní reakce církve na toto moderní médium. Za prvního papeže, který film pojal jako zásadní fenomén a mocné masmédium považuje Pia XI. Vlastní encykliky se film dočkal v roce 1936 (Vigilanti Cura) a papež Pius XI. v ní vyložil důvody, kvůli kterým by se měli katolíci o kinematografii zajímat; konstatoval zde také, že film je "darem" pro lidstvo, ale člověk jej mnohdy používá zvráceným způsobem. Proto je nutná nejen vnitřní proměna lidí, kteří v kinematografii působí, ale také vybudování restriktivního aparátu. V další části textu autor studie zachycuje institucionální vývoj české katolické filmové cenzury (př. Filmové sdružení československé, Poradní sbor pro věci filmu při Katolické sekci); seznamuje s některými jednotlivci, kteří hráli v tomto procesu významnou roli (ředitel kina Avion Ludvík Šafránek, jezuita Karel Závadský); s klasifikací filmů (Směrnice pro kritiku filmů v katolickém tisku v Československu) a jejím uplatňováním v praxi. Hesla pers. Šafránek Ludvík (1897-1944) Předmět.hesla náboženství a film. Československo. 1922-1945 * katolicismus a film. Československo * kategorizace filmů. Československo * cenzura. Československo * vliv filmu Form.deskr. studie Systemat. 791.43, 2-1+791, 272+791, 791-2, 351.758.1, (048.8) Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Druh dok. RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury Katal.org. ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu ID NFA (NFA-K)b-00245796 Signatura 43406 Databáze xcla - ČLÁNKY