ID NFA | (NFA-K)e-00001501
|
---|
Deskriptor | Američané italského původu ve filmu
|
---|
Angl.deskr. | Italian Americans in films
|
---|
Viz též | < etnické skupiny ve filmu
|
---|
| = Američané ve filmu
|
---|
Systemat. | 791-5
|
---|
Verze | 8
|
---|
Katal. | NFA
|
---|
Odkazy | (2) - soubor klíčových slov
|
---|
| (1) - Knihy
. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2023.
|
---|
Poznámky | Poznámky. - Bibliografické odkazy
|
---|
Anotace | Film jako tvůrce kolektivní historické paměti, která se tvoří sledovaností a diváckými ohlasy. Stať prezentuje vliv filmu a jeho důležitost při tvorbě dějin národů, ale také možnost ideologické manipulace s dějinnými fakty tak, aby odpovídaly očekávání mocenských nároků na autentičnost, ale zároveň na pozadí doby nepřekračovaly meze chtěné "pravdy". Z toho důvodu vznikaly mnohé historické snímky s posunem reálných dějinných faktů, nebo se s dějinami vypořádávaly s pomocí komediálního žánru snímků. Lákavost dějin a literárních předloh pro zpracování filmových snímků materiálů, například český Král Karel IV. (Noc na Karlštejně, 1973; Slasti otce vlasti, 1969), přibližují odlehčeným tónem život panovníka na pozadí romantického muzikálu. Autor statě hledá souvislosti také v době komunistického nacionalismu a tím i vzývání sovětských, ale zejména českých hrdinů revolučních tradic, kdy se mocenská strana komunistů zhlédla v revoluční tradici husitů. V 60. letech vznikla komedie Král Králů (režie Václav Frič, 1963), která proti sobě staví myšlenku krále a dělníka, který se tím králem může stát.
|
---|