Počet záznamů: 1  

Víkend Dnes

  1. NázevVíkend Dnes
    Roč. a čísloČ. 11 (19.03.2022), 2022
    Hlavní publikace suplementu  Mladá fronta Dnes
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Druh dok.BPE - Periodika
    ID NFA(NFA-K)b-00240032
    Databázexjcp - PERIODIKA - Přijatá čísla
    Odkazy - PERIODIKA - Souborný záznam periodika
    - PERIODIKA - Svázaný ročník periodika
    (1) - PERIODIKA - Přijatá čísla
    (1) - ČLÁNKY
    Obsah Nesmrtelné filmy bez herců / [text Eva Tichá]
    časopis

    časopis

    Název
    CZ [rn]. Školní film a televizní vysílání pro školy
    Aut.údaje
    L. Česálková
    Autor
    Česálková Lucie (1983-)
    Zdroj.dok.
     Mezi pionýrským šátkem a mopedem, S. 306-312
    Poznámky
    Poznámky v textu
    Anotace
    Studie teoretičky a historičky filmu a audiovizuálních umění Lucie Česálkové se věnuje roli školních filmů a pořadů televizního vysílání pro školy ve výchově a vzdělávání dětí a mládeže. Konstatuje, že v době komunistické diktatury bylo prosazování těchto formátů velmi obtížné. Situaci kromě jiného komplikovaly spory filmařů a pedagogů o vztahu školního filmu k jiným pomůckám, finanční nároky, odpor učitelů k zacházení s filmovou technikou a pod. V 50. letech se Československý film zaměřil na lepší zásobení škol projekční technikou a usiloval také o rozšíření filmotéky. Většina filmů té doby ale měla spíše charakter populárně-naučný, který našel uplatnění i v běžné distribuci. Práci s filmem doprovázel také "důraz na ideje". Autorka zmiňuje ideologický význam provázanosti témat napříč učebními pomůckami, např. film Němá barikáda byl doprovázen čtení textu Jana Drdy v čítankách. Učitelé naproti tomu volali po didaktičtějších filmech úzce spjatých s osnovami. 60. léta tak znamenala zastaralost školního filmu na rozdíl od rozvíjejícího se televizního vysílání pro školy (TVŠ). Televizní koncepci ovlivnil průzkum, který ukazoval, že nejlépe byly přijaty pořady vybízející k aktivitě žáků. Ráz televizního vysílání zpětně ovlivnil školní film 60. let, který se začal soustřeďovat převážně na svou didaktičnost. Ke stále metodičtějšímu využití filmu ve škole směřovala i vlastní praxe učitelů, kteří se začali přiklánět k zavádění specializovaných, komplexně vybavených učeben. V závěru autorka studie uvádí, že využití školního filmu a pořadů TVŠ v jejich vývoji ovlivňovaly jak vzájemné vztahy těchto dvou formátů, tak komplexní soubor faktorů na rovině vyjednávání státních institucí, školy, kinematografie a televize.
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.