Počet záznamů: 1  

Krawiec, książę i chłopaki z brązu

  1. Szymański, Karol, 1964-

    Krawiec, książę i chłopaki z brązu / Karol Szymański. -- Towarzystwo autorów i wydawców prac naukowych Universitas. -- 423 s.

    Polský historik zabývá zobrazením mužské homosexuality a nahoty v československé kinematografii v období komunistického režimu. Téma zkoumá v širším kontextu společensko-politického vývoje a československé filmové produkce po 2. světové válce. Soustřeďuje se zejména na dva filmy homosexuálně orientovaných režisérů, Labakan Václava Kršky z roku 1956 a Kluci z bronzu Stanislava Strnada z roku 1980, s cílem porovnat, jak byla homosexuální fantazmata umělecky sublimována a přenesena na filmové plátno ve dvou historických momentech: v čase počínající destalinizace a rozrušování kulturních schémat socialistického realismu po polovině 50. let a uprostřed období takzvané normalizace za vlády Gustáva Husáka (1913–1991). Autor představuje tvůrčí svět Václava Kršky (1900–1969) s bohatstvím více či méně skrytých homosexuálních signálů, náznaků a podtextů a svébytné místo, které v něm zaujímá československo-bulharská adaptace orientální pohádky Labakan. Naproti tomu snímek Stanislava Strnada (1930–2012) z vojensko-sportovního prostředí Kluci z bronzu zařazuje autor ke konvenčním filmovým výtvorům, které populární formou přibližovaly téma československých spartakiád a sloužily tak „měkké“ propagandě a indoktrinaci. V té souvislosti autor upírá pozornost na efektní masová spartakiádní vystoupení vojáků na Strahovském stadionu v Praze a rozborem jejich specifické estetiky a symboliky ukazuje, jak zároveň s instrumentalizací genderu a erotiky byly podvázány kódy homosexuálního chování a touhy a využity k oficiálním ideologickým záměrům. Mezi těmito dvěma filmy je „samostatná“ éra „zlatých šedesátých let“, poznamenána rozkvětem československé nové vlny. Práce z tohoto období (Helgeho První den mého syna, Vláčilovo Údolí včel nebo Radúz a Mahulena od Petra Weigla), nepoukazují ani tak na „komplex tělesnosti“ a různé sublimační a stylingové strategie, ale především na zvláštnost autorova hlasu, specifičnost filmového diskurzu a originalitu formy. Nejednoznačnost děl vytvořených v 60. letech a v nich zakomponované signály a skryté známky homosexuality provokují k využití různých způsobů homotextuální interpretace při hledání skryté identity filmů. -- ISBN 978-83-242-3607-7 (brož.)

    1. Labakan. 1956. film 2. Kluci z bronzu. 1980. film 3. homosexualita ve filmu - Československo 4. homosexualita a film - Československo 5. sexualita a film - Československo 6. nahota ve filmu - Československo 7. tělo ve filmu - Československo 8. společnost a film - Československo 9. režiséři - Československo 10. filmová tvorba - Československo 11. gender a film - Československo 12. muži ve filmu - Československo 13. produkce - Československo 14. komunismus a film - Československo 15. normalizace, Československo, 1969-1989 16. studie

    I. Szymański, Karol, 1964-. Degenerace homosexuálního fantazmatu v československé normalizační kinematografii : od Labakana Václava Kršky (1956) ke Klukům z bronzu Stanislava Strnada (1980)

    (048.8)+329.15+791(437)+94(437)"1969/1989"+316.66-055.1/.3+791-5(437)+791.4(437)+791.633-051(437)+791.62-026.15(437)+791.63(437)+316.837:791.23(437)+316.837+791(437)+791.23(437)+176+791(437)
    ABC135

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.