Počet záznamů: 1  

Hranice jako paradigma

  1. Petříček, Miroslav, 1951-

    Hranice jako paradigma [rn] / Miroslav Petříček

    In Král Šumavy Kopal, Petr, 1975-. -- Praha : Academia, 2019. -- S. 22-25

    Autor kultovní film Král Šumavy přirovnává k westernu. I zde je hranice a pohraničí, greenhorn a osamělý zasmušilý hrdina, jsou zde zbraně a přestřelky, příroda, love story apod. Místo budovatelského nadšení se setkáváme s dramatickým příběhem, v němž muži jsou muži a cokoli činí, je správné. Tato aura spjatá s westernem však slouží jako maskování, zastírající pravý opak, kdy se hranice stává oblastí nesvobody a zákon ruší spravedlnost. Kachyňův film je příkladný ještě v jiném a hlubším významu, a to ve významu příkladu či paradigmatu. M. Petříček film zasazuje do širších souvislostí, zejména ve vztahu k filosoficko-historickým analýzám moci ve 20. století. Poukazuje na paradigma, kterým je koncentrační tábor, jak se o tom zmiňuje G. Agamben v knize Homo sacer. M. Petříček poukazuje na další nové paradigma: hranici, která zjevně neochraňuje vnitřek před vnějškem.

    1. Král Šumavy. 1959. film 2. kultovní film 3. politika a film 4. politika ve filmu 5. analýzy 6. studie

    I. Král Šumavy. -- S. 22-25

    791.43+32+791+791.231+(048.83)+(048.8)
    ABC135
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.