Počet záznamů: 1  

Minulost jako kinematografická pastiš

  1. Slovák, Marek

    Minulost jako kinematografická pastiš [rn] / Marek Slovák

    In Film a dějiny 6 Ptáček, Luboš, 1965-. -- Praha : Václav Žák - Casablanca, 2016. -- S. 105-127

    Filmový publicista Marek Slovák se ve své studii soustřeďuje na tři filmy, které podle něj tvoří protiklad k ostalgické vlně, protože historii představují jako vzpomínání na poetiku děl anebo určitého dobového proudu. Místo ostalgie, v rámci které jde o odkazování se ke skutečně existujícím věcem, je užito pastiše (napodobeniny). Slovákův přístup vychází z teorie Richarda Dyera, podle kterého pastiš odkazuje k něčemu, co není úplně původní, zároveň je něčím, co nelze chápat jako úplnou reprodukci nebo imitaci existujícího. Ve filmu Ve stínu se objevuje výrazná inspirace noirem, která je v menší míře patrná také ve snímcích Normal a Protektor. Autor v závěru shrnuje, že pastišové snímky tvoří alternativu vůči ostalgickým filmům, protože cílí na poučené publikum, jemuž historie není připomínána prostřednictvím fetišizovaných objektů minulosti, ale prostřednictvím dobové poetiky. Zároveň se nevyhýbá tomu, co záměrně opomíjí nostalgické počiny, tzn. reflektování současnosti.

    1. Ve stínu. 2012. film 2. Normal. 2009 3. Protektor. 2009 4. produkce - Česko - 2009-2010 5. historický film - Česko 6. komunismus ve filmu - Česko 7. studie 8. analýzy

    I. Film a dějiny 6. -- S. 105-127

    791.23(437.3)+791.224(437.3)+791.63(437.3)+(048.83)+(048.8)
    ABC135
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.