Počet záznamů: 1
Krawiec, książę i chłopaki z brązu
Název Krawiec, książę i chłopaki z brązu Podnázev fantazmat homoseksualny w powojennym kinie czechosłowackim Aut.údaje Karol Szymański Autor Szymański Karol (1964-) Vyd.údaje Kraków : Towarzystwo autorów i wydawców prac naukowych Universitas, c2020 Fyzický popis - 423 s.: il. Edice Horyzonty kina Jiná související díla Degenerace homosexuálního fantazmatu v československé normalizační kinematografii : od Labakana Václava Kršky (1956) ke Klukům z bronzu Stanislava Strnada (1980) / Szymański Karol (1964-) Poznámky Předmluva. - Filmografie. - Poznámky v textu. - Bibliografie na s. 359-383. - Jmenný rejstřík. - Rejstřík filmových titulů Anotace Polský historik zabývá zobrazením mužské homosexuality a nahoty v československé kinematografii v období komunistického režimu. Téma zkoumá v širším kontextu společensko-politického vývoje a československé filmové produkce po 2. světové válce. Soustřeďuje se zejména na dva filmy homosexuálně orientovaných režisérů, Labakan Václava Kršky z roku 1956 a Kluci z bronzu Stanislava Strnada z roku 1980, s cílem porovnat, jak byla homosexuální fantazmata umělecky sublimována a přenesena na filmové plátno ve dvou historických momentech: v čase počínající destalinizace a rozrušování kulturních schémat socialistického realismu po polovině 50. let a uprostřed období takzvané normalizace za vlády Gustáva Husáka (1913–1991). Autor představuje tvůrčí svět Václava Kršky (1900–1969) s bohatstvím více či méně skrytých homosexuálních signálů, náznaků a podtextů a svébytné místo, které v něm zaujímá československo-bulharská adaptace orientální pohádky Labakan. Naproti tomu snímek Stanislava Strnada (1930–2012) z vojensko-sportovního prostředí Kluci z bronzu zařazuje autor ke konvenčním filmovým výtvorům, které populární formou přibližovaly téma československých spartakiád a sloužily tak „měkké“ propagandě a indoktrinaci. V té souvislosti autor upírá pozornost na efektní masová spartakiádní vystoupení vojáků na Strahovském stadionu v Praze a rozborem jejich specifické estetiky a symboliky ukazuje, jak zároveň s instrumentalizací genderu a erotiky byly podvázány kódy homosexuálního chování a touhy a využity k oficiálním ideologickým záměrům. Mezi těmito dvěma filmy je „samostatná“ éra „zlatých šedesátých let“, poznamenána rozkvětem československé nové vlny. Práce z tohoto období (Helgeho První den mého syna, Vláčilovo Údolí včel nebo Radúz a Mahulena od Petra Weigla), nepoukazují ani tak na „komplex tělesnosti“ a různé sublimační a stylingové strategie, ale především na zvláštnost autorova hlasu, specifičnost filmového diskurzu a originalitu formy. Nejednoznačnost děl vytvořených v 60. letech a v nich zakomponované signály a skryté známky homosexuality provokují k využití různých způsobů homotextuální interpretace při hledání skryté identity filmů. ISBN 978-83-242-3607-7 (brož.) Film Labakan 1956 Kluci z bronzu 1980 Předmět.hesla homosexualita ve filmu. Československo * homosexualita a film. Československo * sexualita a film. Československo * nahota ve filmu. Československo * tělo ve filmu. Československo * společnost a film. Československo * režiséři. Československo * filmová tvorba. Československo * gender a film. Československo * muži ve filmu. Československo * produkce. Československo * komunismus a film. Československo * normalizace, Československo, 1969-1989 Form.deskr. studie Systemat. (048.8), 329.15+791(437), 94(437)"1969/1989", 316.66-055.1/.3, 791-5(437), 791.4(437), 791.633-051(437), 791.62-026.15(437), 791.63(437), 316.837:791.23(437), 316.837+791(437), 791.23(437), 176+791(437) Jazyk dok. pol - polština Země vyd. PL - Polsko Druh dok. ASD - Studie Katal.org. ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu ID NFA (NFA-K)b-00230829 Počet ex. 2, z toho volných 1, prezenčně 1 Databáze xxxk - Knihy Odkazy (1) - ČLÁNKY Signatura Přír.číslo Lokace Dislokace CS Info 42855 0120740 FOND SKLAD pouze prezenčně 42855-A 0120823 FOND SKLAD
Počet záznamů: 1