Počet záznamů: 1
Degenerace homosexuálního fantazmatu v československé normalizační kinematografii
Název Degenerace homosexuálního fantazmatu v československé normalizační kinematografii [rn] Podnázev od Labakana Václava Kršky (1956) ke Klukům z bronzu Stanislava Strnada (1980) Aut.údaje Karol Szymański; z polštiny přeložila Hana Komárková Autor Szymański Karol (1964-) Fyzický popis - il. Zdroj.dok. Soudobé dějiny, S. 288-349
Jiná související díla Krawiec, książę i chłopaki z brązu : fantazmat homoseksualny w powojennym kinie czechosłowackim / Szymański Karol (1964-) . Kraków : Towarzystwo autorów i wydawców prac naukowych Universitas, c2020. Poznámky Poznámky v textu Anotace Autor se v této studii zabývá zobrazením mužské homosexuality a nahoty v československé kinematografii v období komunistického režimu. Téma zkoumá v širším kontextu společensko-politického vývoje a československé filmové produkce po 2. světové válce a vychází z přitom z předpokladu, že analýza takovýchto zdánlivě okrajových či povrchových jevů může zprostředkovat přístup k podstatným charakteristikám své doby. Stať se zaměřuje na dva konkrétní filmy homosexuálně orientovaných režisérů – Labakan Václava Kršky z roku 1956 a Kluci z bronzu Stanislava Strnada z roku 1980 – s cílem porovnat, jak byla homosexuální fantazmata umělecky sublimována a přenesena na filmové plátno ve dvou historických momentech: v čase počínající destalinizace a rozrušování kulturních schémat socialistického realismu po polovině 50. let a uprostřed období takzvané normalizace za vlády Gustáva Husáka (1913–1991). Na tomto základě se snaží vysledovat symptomatickou kvalitativní proměnu ve způsobech a funkcích filmového zobrazení homosexuálních motivů, kterou popisuje jako degeneraci, protože zrcadlila jejich vyvlastnění, "přesměrování" a využití politickou mocí totalitární povahy. Autor představuje tvůrčí svět Václava Kršky (1900–1969) s bohatstvím více či méně skrytých homosexuálních signálů, náznaků a podtextů a svébytné místo, jež v něm zaujímá československo-bulharská adaptace orientální pohádky Labakan. Argumentuje přitom ve prospěch teze, že Krška svou rafinovanou estetickou stylizací vytvářel pro sebe i diváky únikový prostor intimní svobody a "umění žít" před tlakem nesvobodných poměrů a současně vznášel gesto odporu vůči heteronormativnímu světu. Naproti tomu snímek Stanislava Strnada (1930–2012) z vojensko-sportovního prostředí Kluci z bronzu zařazuje autor ke konvenčním filmovým výtvorům, které populární formou přibližovaly téma československých spartakiád a sloužily tak "měkké" propagandě a indoktrinaci. V té souvislosti autor upírá pozornost na efektní masová spartakiádní vystoupení vojáků na Strahovském stadionu v Praze a rozborem jejich specifické estetiky a symboliky ukazuje, jak zároveň s instrumentalizací genderu a erotiky byly podvázány kódy homosexuálního chování a touhy a využity k oficiálním ideologickým záměrům. Hesla pers. Krška Václav (1900-1969) Strnad Stanislav (1930-2012) Film Labakan 1956 Kluci z bronzu 1980 Předmět.hesla homosexualita a film. Československo * režiséři. Československo * komunismus a film. Československo * totalita a film. Československo * politika a film. Československo * normalizace, Československo, 1969-1989 * sexualita a film. Československo * gender a film. Československo * muži a film. Československo * muži ve filmu. Československo Form.deskr. studie Systemat. 321.64+791(437), (048.8), 791.633-051(437), 329.15+791(437), 32+791(437), 94(437)"1969/1989", 316.837+791(437), 176+791(437), 316.66-055.1/.3(437), 316.346.2-055.1+791(437), 791-5(437) Jazyk dok. cze - čeština Jazyk orig. pol - polština Země vyd. CZ - Česká republika Druh dok. RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury Katal.org. ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu ID NFA (NFA-K)b-00231127 Signatura 37278/2019/2,3 Databáze xcla - ČLÁNKY Odkazy (1) - Knihy článek
Počet záznamů: 1