Počet záznamů: 1
Nekonkurenceschopný český film v mezinárodním prostředí a nevýrazná dramaturgie jako jedna z jeho příčin
SYS 238361 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20201015171122.7 035 $a (NFA-K)b-00217284 100 $a 20190906j2017 m 0czey0103 ba 101 0-
$a cze 102 $a CZ 200 1-
$a Nekonkurenceschopný český film v mezinárodním prostředí a nevýrazná dramaturgie jako jedna z jeho příčin $b rn $f Martin Novosad 330 $a Stať z kolektivní monografie z 1. ročníku odborné konference Proměny dramaturgie. Český dramaturg Martin Novosad poměřuje kvalitu naší kinematografie s úspěchy na zahraničních trzích a festivalech. Zdůrazňuje, že jedním z důvodů úspěchu českých filmů v 60. letech minulého století - "nová vlna" - byla i pozice dramaturga, která je dnes silně podhodnocena. Za jednu z příčin této degradace považuje autor personální proměnu v českém filmu v období normalizace a nedostatek času na vybudování pozice dramaturga v 80. letech. Po sametové revoluci se odstátněná kinematografie musela zejména naučit působení v tržních podmínkách, pozice dramaturgů přebírali producenti, kteří zohledňovali spíše ekonomicko-realizační hlediska. Naši filmoví tvůrci ztratili kontakt s tím, co a jak se točí v zahraničí a jaké problémy aktuálně hýbou světem; dochází k autorské izolaci; produkce je závislá na grantech, sponzorech a koprodukčních partnerech. Novosad uvádí příklady zahraničních kinematografií, kterým se povedlo zachytit včas nová, aktuální témata (Rumunsko, Polsko, Maďarsko), zatímco u nás zažíváme velký tematický propad, podle autora stati způsobený i nedostatkem dramaturgického rozhledu a rozvahy. Zanedbanou roli dramaturga vidí v umění dokázat scenáristu a režiséra zorientovat v mezinárodním kontextu následně najít a doporučit způsob, kterým by dílo překvapilo své příjemce a dokázalo zaujmout i na prestižních filmových festivalech. Novosad v závěru informuje o spuštění pilotního projektu Dramaturgický inkubátor, který se zaměřuje na vzdělávání dramaturgů. 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*233424 $1 200 1 $a Proměny dramaturgie $f eds. Monika Horsáková, Irena Kocí, Miroslav Zelinský $v S. 55-61 $1 205 $a Vyd. 1. $1 210 $a Opava $c Filozoficko-přírodovědecká fakulta, Slezská univerzita v Opavě $d 2017 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0138480 $a Kocí $b Irena $f 1974- $4 340 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0011993 $a Zelinský $b Miroslav $f 1961- $4 340 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001620 $a filmová dramaturgie $y Československo $y Česko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003708 $a tvůrčí skupiny $y Československo 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003065 $a zahraniční filmy 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002291 $a filmová představení 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003343 $a filmová recepce 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001524 $a filmové ceny 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002133 $a oceněné filmy 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002262 $a produkce $y Československo $y Česko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001619 $a filmoví dramaturgové $y Československo $y Česko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002605 $a umělecké směry ve filmu 608 $3 nfa_un_auth*0067379 $a stati 608 $3 nfa_un_auth*0067228 $a studie 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 791.2-027.63 $z cze $9 MRF 675 $a 791.65 $z cze $9 MRF 675 $a 791.65.073 $z cze $9 MRF 675 $a 06.05:791 $z cze $9 MRF 675 $a 791.63(437)(437.3) $z cze $9 MRF 675 $a 791.21 $z cze $9 MRF 675 $a 791.2:792.027 $z cze $9 MRF 675 $a 791.632 $z cze $9 MRF 675 $a 791.2:792.027-051 $z cze $9 MRF 675 $a 792.027 $z cze 675 $a (049) $z cze $9 MRF 675 $a (048.8) $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0079147 $a Novosad $b Martin $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20190906 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm
Počet záznamů: 1