Počet záznamů: 1
Hranice jako paradigma
Název Hranice jako paradigma [rn] Aut.údaje Miroslav Petříček Autor Petříček Miroslav (1951-) Zdroj.dok. Král Šumavy, S. 22-25
Poznámky Bibliografické odkazy Anotace Autor kultovní film Král Šumavy přirovnává k westernu. I zde je hranice a pohraničí, greenhorn a osamělý zasmušilý hrdina, jsou zde zbraně a přestřelky, příroda, love story apod. Místo budovatelského nadšení se setkáváme s dramatickým příběhem, v němž muži jsou muži a cokoli činí, je správné. Tato aura spjatá s westernem však slouží jako maskování, zastírající pravý opak, kdy se hranice stává oblastí nesvobody a zákon ruší spravedlnost. Kachyňův film je příkladný ještě v jiném a hlubším významu, a to ve významu příkladu či paradigmatu. M. Petříček film zasazuje do širších souvislostí, zejména ve vztahu k filosoficko-historickým analýzám moci ve 20. století. Poukazuje na paradigma, kterým je koncentrační tábor, jak se o tom zmiňuje G. Agamben v knize Homo sacer. M. Petříček poukazuje na další nové paradigma: hranici, která zjevně neochraňuje vnitřek před vnějškem. Film Král Šumavy 1959 Předmět.hesla kultovní film * politika a film * politika ve filmu Form.deskr. analýzy, studie Systemat. 791.43, 32+791, 791.231, (048.83), (048.8) Jazyk dok. cze - čeština Země vyd. CZ - Česká republika Druh dok. RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury Katal.org. ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu ID NFA (NFA-K)b-00219850 Signatura 42546 Databáze xcla - ČLÁNKY článek
Počet záznamů: 1