Počet záznamů: 1  

Hranice jako paradigma

  1. NázevHranice jako paradigma [rn]
    Aut.údajeMiroslav Petříček
    Autor Petříček Miroslav (1951-)
    Zdroj.dok.  Král Šumavy, S. 22-25
    PoznámkyBibliografické odkazy
    AnotaceAutor kultovní film Král Šumavy přirovnává k westernu. I zde je hranice a pohraničí, greenhorn a osamělý zasmušilý hrdina, jsou zde zbraně a přestřelky, příroda, love story apod. Místo budovatelského nadšení se setkáváme s dramatickým příběhem, v němž muži jsou muži a cokoli činí, je správné. Tato aura spjatá s westernem však slouží jako maskování, zastírající pravý opak, kdy se hranice stává oblastí nesvobody a zákon ruší spravedlnost. Kachyňův film je příkladný ještě v jiném a hlubším významu, a to ve významu příkladu či paradigmatu. M. Petříček film zasazuje do širších souvislostí, zejména ve vztahu k filosoficko-historickým analýzám moci ve 20. století. Poukazuje na paradigma, kterým je koncentrační tábor, jak se o tom zmiňuje G. Agamben v knize Homo sacer. M. Petříček poukazuje na další nové paradigma: hranici, která zjevně neochraňuje vnitřek před vnějškem.
    Film Král Šumavy 1959
    Předmět.hesla kultovní film * politika a film * politika ve filmu
    Form.deskr. analýzy, studie
    Systemat.791.43, 32+791, 791.231, (048.83), (048.8)
    Jazyk dok.cze - čeština
    Země vyd.CZ - Česká republika
    Druh dok.RN - Rozpis sborníku a neperiodické literatury
    Katal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    ID NFA(NFA-K)b-00219850
    Signatura42546
    Databázexcla - ČLÁNKY
    článek

    článek

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.