Search results
- Cyroň, Milan, 1985-
Zem spieva [rn] / Milan Cyroň
In Gesto a skutečnost Piorecká, Kateřina, 1976-. -- Praha : Academia, 2024. -- S. 361-374
Studie je věnovaná poetickému, cestopisnému a časosběrnému dokumentárnímu filmu "Zem spieva" režiséra, scenáristy, kameramana, dokumentaristy, fotografa, etnografa a folkloristy Karla Plicky. Film byl vyroben v česko-slovenské koprodukci za finančního přispění prezidenta republiky T. G. Masaryka, Matice slovenské a peněžního vkladu českého producenta Ladislava Koldy. Zejména Matice slovenská hrála při vzniku filmu důležitou roli. Plicka pracoval jako referent jejího národopisného odboru a tato instituce zaštítila jeho filmařské aktivity a dojednávala i povolení k natočení některých záběrů. Tajemník Matice slovenské Štefan Krčméry se stal konzultantem pro film a producent Ladislav Kolda se na snímku podílel nejen finančně, ale i organizačně. Milaň Cyroň zahrnuje do své studie i reakce dobové kritiky, které výrazně předčily divácké ohlasy.
1. Plicka, Karel, 1894-1987 2. Zem spieva. 1933 3. etnografický film 4. poetický film 5. hudba a film 6. fotografové - Československo 7. režiséři - Československo 8. kameramani - Československo 9. etnografie a film 10. dokumentární film 11. filmová estetika 12. národní kultura a film 13. národní kultura ve filmu 14. národy ve filmu - Slovensko(Československo) 15. lidová hudba ve filmu 16. folklór a film 17. poezie a film 18. filmová kritika 19. Slovensko(Československo) 20. studie
I. Gesto a skutečnost. -- S. 361-374
791.633-051+778.53-051+82-1+791+(048.8)+(316.7:316.347)+791+791.23+791.32.01:111.852+791.32.072.3+78+791+39+791+77-051+791.22+791.229
ABC135 - Bochinová, Tereza
Pan Prokouk a standardní figurka agitace [rn] / Tereza Bochinová
In Lidé-práce-animace Skopal, Pavel, 1972-. -- Brno : Host, 2024. -- s. 317-360
Studie Terezy Bochinové z kolektivní monografie "Lidé-práce-animace: světy animovaného filmu na Kudlově" se zaměřuje na období mezi lety 1946 až 1949, kdy docházelo k velkým změnám při tvorbě reklamních kampaní, kdy nastala poptávka po jiném typu reklamy - zábavná se měnila v sociální. V produkci loutkového filmu Filmového ateliéru Kudlova vznikla postavička pana Prokouka, kterou vytvořil animátor Karel Zeman. Text je založen na průzkumu analýzy tištěných mediálních zdrojů (Květy, Rudé právo, Lidové noviny a další), který se snaží ukázat, jak se postupně figurka pana Prokouka, spjatého s filmovým průmyslem, proměnila v agitační nástroj tehdejší doby i doby po únoru 1948. První snímky ze série Zemanova pana Prokouka a odlišnosti od dalších tvůrců animovaných filmů Hermíny Týrlové a Jiřího Trnky. Komplexní popis figurky pana Prokouka, jeho veřejný život, přiřazované lidské vlastnosti a jeho mediální standardizace.
1. Zeman, Karel, 1910-1989 2. Týrlová, Hermína, 1900-1993 3. Trnka, Jiří, 1912-1969 4. Krátký film Praha a.s. (Česko) 5. Filmové studio Gottwaldov (Česko) 6. Ateliéry Zlín, a. s. (filmové studio : Zlín, Česko) 7. Podkova pro štěstí. 1946. film 8. filmy - Československo - 1946 9. animovaný film 10. filmoví animátoři - Československo 11. filmové animátorky - Československo 12. reklama a film 13. reklamní film 14. reklama v kinech 15. loutkový film 16. design loutek 17. produkční filmové společnosti a studia - Československo 18. filmový průmysl 19. agitka 20. stati 21. studie
I. Lidé-práce-animace. -- s. 317-360
791.63(437)+791.228+791.228-051(437)+778.534.6-051(437)+791.228-055.2(437)+778.534.6-055.2(437)+659.1+791+791:659.1+791.65+778.534.6+791.53(437)+688.723+791-57+791.634+791.61+791.231+(049)+(048.8)
ABC135 - Mišúr, Martin, 1990-
Umění nemožného [rn] / Martin Mišůr
In Cesta do pravěku Skupa, Lukáš, 1983-. -- Praha : Academia, 2023. -- S. 14-35
Studie se zabývá vztahem celovečerní tvorby režiséra Karla Zemana k žánru sci-fi, který v zestátněné československé kinematografii balancoval na hranici mezi zamítnutím a tolerancí. Martin Mišůr se pokouší zodpovědět otázku, jak a proč mohl Zeman prosadit nákladné a nevšední látky v prostředí zestátněné československé kinematografie 50. a počátku 60. let, tedy uprostřed praxe vícestupňového schvalování a nabádání k ekonomické hospodárnosti. Jednu z možných odpovědí nabízí autor v žánrové reflexi třech klíčových Zemanových filmů: Cesta do pravěku, Vynález zkázy a Baron Prášil. Na pozadí poúnorové kulturní politiky naznačuje způsoby myšlení o žánrových označeních vztahujících se k pojmu sci-fi.
1. Zeman, Karel, 1910-1989 2. Cesta do pravěku. 1955. film 3. Vynález zkázy. 1958. film 4. Baron Prášil. 1961. film 5. vědecko-fantastický film - Československo - 1955-1961 6. fantastický film - Československo 7. dobrodružný film - Československo 8. dětský film - Československo 9. kombinovaný film (animovaný a hraný) - Československo 10. filmové žánry 11. filmoví výtvarníci - Československo 12. znárodnění ve filmu - Československo 13. kultura a film - Československo 14. kultura a společnost - Československo 15. socialismus a film - Československo 16. distribuční problémy - Československo 17. filmové adaptace literární předlohy - Československo 18. studie
I. Cesta do pravěku. -- S. 14-35
778.534.6(437)+(048.8)+791.634-051+791.221.8:82-311.9+791.22+791.221.8:82-312.9+721.23+316.7+791+316.72/.75+316.323.7:791+791.632=025:82+791.64+791.42-053.2
ABC135 - Cugata, Nobujuki
Karel Zeman v Japonsku [rn] / Nobujuki Cugata
In Cesta do pravěku Skupa, Lukáš, 1983-. -- Praha : Academia, 2023. -- S. 115-123
Japonský historik animovaného filmu Nobujuki Cugata shrnuje ve své studii okolnosti popularity snímku Cesta do pravěku a Karla Zemana v Japonsku a také naznačuje, v čem může být jeho dílo inspirativní i dnes.
1. Zeman, Karel, 1910-1989 2. Cesta do pravěku. 1955. film 3. režiséři - Československo 4. filmová tvorba - Československo 5. produkce - Československo 6. filmoví výtvarníci - Československo 7. filmoví animátoři - Československo 8. kombinovaný film (animovaný a hraný) - Československo 9. animovaný film - Československo 10. filmová kritika - Japonsko 11. studie
I. Cesta do pravěku. -- S. 115-123
791.228-051+778.534.6-051+791.32.072.3+791.228+778.534.6+791.62-026.15+791.63+791.633-051(437)+791.634-051(437)+(048.8)
ABC135 - Mohylová, Lea, 1992-
Poetika vědecko-fantastických děl Julesa Verna v trikových filmech Karla Zemana [rn] / Lea Mohylová
In Cesta do pravěku Skupa, Lukáš, 1983-. -- Praha : Academia, 2023. -- S. 36-63
Studie Ley Mohylové se zaměřuje na vztah tvorby Karla Zemana a Julesa Verna. Vzhledem k těsnému sepětí tvůrčích poetik spisovatele Verna a filmaře Zemana můžeme sledovat, jakým způsobem Vernova poetika nebo konkrétní díla ovlivnily realizované projekty Karla Zemana. Přesvědčíme se, že styčné body s Vernovým dílem se projevují ve všech složkách Zemanových děl, ať už v rovině tematické a motivické, v budování narativu, v charakteru postav a fantastických fikčních světů nebo v užití konkrétních filmových prostředků korespondujících s Verneovou neomezenou fantazií. Autorka zkoumá průniky obou poetik, které se projevily v pěti celovečerních Zemanových filmech.
1. Zeman, Karel, 1910-1989 2. Cesta do pravěku. 1955. film 3. Vynález zkázy. 1958. film 4. Baron Prášil. 1961. film 5. Ukradená vzducholoď. 1966. film 6. Na kometě. 1970. film 7. literatura a film 8. režiséři - Československo 9. filmoví výtvarníci - Československo 10. filmová tvorba - Československo - 1955-1970 11. produkce - Československo - 1955-1970 12. dětský film - Československo 13. trikový film - Československo 14. fantastický film - Československo 15. vědecko-fantastický film - Československo 16. dobrodružný film - Československo 17. kombinovaný film (animovaný a hraný) - Československo 18. filmové adaptace - Československo 19. filmové adaptace literární předlohy - Československo 20. spisovatelé - Francie 21. pravěk ve filmu 22. pravěká zvířata ve filmu 23. vesmír ve filmu 24. technika ve filmu 25. vzducholodě ve filmu 26. vynálezy ve filmu 27. etika ve filmu 28. studie
I. Cesta do pravěku. -- S. 36-63
791.633-051(43)+791.634-051(437)+791.62-026.15+791.63(437)+791.23+791.42-053.2+778.534.6+791.221.8:82-311.9+791.221.8:82-312.9+82+791+791.22+791.632=025:82+821.133.1-051+(048.8)
ABC135 - Skupa, Lukáš, 1983-
Z filmařů výzkumníky [rn] / Lukáš Skupa
In Cesta do pravěku Skupa, Lukáš, 1983-. -- Praha : Academia, 2023. -- S. 66-90
Filmový teoretik a publicista Lukáš Skupa rekonstruuje produkční historii filmu Cesta do pravěku, která sahá nejméně do roku 1948, a ukazuje, jak tvůrci šířili v produkčním i mediálním prostředí pověst vědecky založeného díla, což jim mimo jiné usnadňovalo proces schvalování. Pro lepší porozumění realizačním podmínkám filmu seznamuje s obecnou situací v československé kinematografii na přelomu 40. a 50. let. Skupa také seznamuje s reflexí filmu v médiích. Text doplňují snímky z natáčení, dokumenty z přípravné fáze i recenzi z časopisu Kino (1954).
1. Zeman, Karel, 1910-1989 2. Cesta do pravěku. 1955. film 3. filmová tvorba - Československo 4. produkce - Československo 5. režiséři - Československo 6. filmová režie - Československo 7. natáčení a realizace - Československo 8. stát a film - Československo 9. filmová recepce - Československo 10. vědecko-fantastický film - Československo 11. fantastický film - Československo 12. dobrodružný film - Československo 13. dětský film - Československo 14. kombinovaný film (animovaný a hraný) - Československo 15. pravěk ve filmu - Československo 16. pravěká zvířata ve filmu - Československo 17. oceněné filmy 18. stát a film - Československo 19. literatura a film - Československo 20. filmové adaptace literární předlohy - Československo 21. socialismus a film - Československo 22. studie
I. Cesta do pravěku. -- S. 66-90
791.633-051+791.633+791.62-026.15+791.63+791.62+791.65.073+791.221.8:82-311.9+791.221.8:82-312.9+791.22+791.42-053.2+778.534.6+82+791+791.632=025:82+316.323.7:791+06.05:791+791.23+321+791+(048.8)
ABC135 - Adamovič, Ivan, 1967-
Zmocnit se minulosti [rn] / Ivan Adamovič
In Cesta do pravěku Skupa, Lukáš, 1983-. -- Praha : Academia, 2023. -- S. 208-222
Studie filmového publicisty Ivana Adamoviče, ve které píše o filmu Cesta do pravěku v rámci tehdy dostupné literární tvorby s pravěkou tematikou. Snímek považuje za první film v historii kinematografie, který zobrazuje putování časem z přítomnosti do pravěkého světa. Z hlediska mechanismu času nabídli režisér Karel zeman a scenárista J.A. Novotný svébytné řešení: hrdinové se plavbou po Řece času pohybují prostorem a časem zároveň. Ivan Adamovič se v tomto svém textu podrobněji zaměřuje na možné inspirační zdroje, na něž mohli (ale nemuseli) autoři filmu navazovat. Představuje literární díla, která se vyskytovala v českém kulturním kontextu před natočením Cesty do pravěku a zaměřuje se i na to, do jaké míry byla tehdejší veřejnost obeznámena s pravěkými světy prostřednictvím popularizátorů paleontologie. V závěru potom upozorňuje na zvláštní souvztažnost mezi filmovým médiem a časem, k čemuž pravěký narativ (nejen) Zemanova filmu přímo vybízí.
1. Cesta do pravěku. 1955. film 2. filmová tvorba - Československo 3. filmoví tvůrci - Československo 4. dětský film - Československo - 1955 5. dobrodružný film - Československo - 1955 6. fantastický film - Československo 7. literatura a film 8. pravěk ve filmu 9. pravěká zvířata ve filmu 10. spisovatelé - země světa 11. studie
I. Cesta do pravěku. -- S. 208-222
791.62-026.15+791.63-051+791.42-053.2+791.22+82+791+82-051+791.23+791.221.8:82-312.9+(048.8)
ABC135 - Zeman, Karel, 1910-1989
Výlet do vesmíru [rn] / Karel Zeman
In Cesta do pravěku Skupa, Lukáš, 1983-. -- Praha : Academia, 2023. -- S. 228-291
Scénosled zamýšleného filmového projektu (1951) režiséra Karla Zemana a scenáristy J. A. Novotného Výlet do vesmíru poodhaluje původní představy o natočení vědecko-fantastického filmu, a navíc je sám o sobě pozoruhodným příspěvkem do domácí vědecko-fantastické literatury 50. let. Oba autoři si později uvědomili, že k vykreslení pravěku nepotřebují cestovat vesmírem a stačí, když se posunou časem. Klíčem se stal trilobit, zkamenělina běžná v českém prostředí. Výsledkem jejich úvah byl film z roku 1955 "Cesta do pravěku". Scénosled se uchoval ve sbírkách Národního filmového archivu v Praze.
1. filmové projekty - Československo 2. scenáristika - Československo 3. vesmír ve filmu 4. nerealizované scénáře - Československo 5. literatura a film 6. studie 7. nerealizované scénáře
I. Cesta do pravěku. -- S. 228-291
(0:82-25)791+791.23+791.632+82+791+791.63+(048.8)
ABC135 - Machek, Jakub, 1977-
Lézt nahoru opatrně a pomaloučku [rn] / Jakub Machek
In Film a dějiny 8 Kopal, Petr, 1975-. -- Praha : Casablanca, 2021. -- S. 212-227
Studie z kolektivní monografie "Film a dějiny 8" s podtitulem válka, která se zabývá zejména problematikou válečné propagandy. Kulturní historik Jakub Machek se zaměřuje na to, jaký "modus vivendi" nabízela česká kinematografie pro český národ v situaci protektorátu a probíhajícího válečného konfliktu, a to zejména na příkladu filmových komedií s pracovní tematikou (př. Nebe a dudy, Karel a já, Velká přehrada, Zlaté dno). Analýza vychází z hypotézy, že zábavné filmy ukotvené v bezčasí neurčité přítomnosti byly svými tvůrci využívány k nabídce více či méně explicitních obrazů vyjadřujících hodnotový rámec vhodný pro přežívající národní kolektiv lidí a nabízejících role a úkoly pro jeho další směřování.
1. Nebe a dudy. 1941. film 2. Karel a já. 1942. film 3. Velká přehrada. 1942. film 4. Zlaté dno. 1942. film 5. fašismus a film 6. propaganda a film - Protektorát Čechy a Morava 7. pracovní otázky ve filmu 8. pracující ve filmu 9. produkce - Protektorát Čechy a Morava - 1941-1942 10. dělníci ve filmu 11. národní kultura a film - Protektorát Čechy a Morava 12. společenské třídy ve filmu - Protektorát Čechy a Morava 13. komedie - Protektorát Čechy a Morava 14. filmové drama - Protektorát Čechy a Morava 15. studie 16. analýzy
I. Film a dějiny 8. -- S. 212-227
791.63+(316.7:316.347)+791+791.23+791.22+791.221.2+791-5+32.019.5+791+(048.83)+(048.8)
ABC135 - Slavík, Jiří, 1987-
Zvuk a hudba ve filmu Spalovač mrtvol [rn] / Jiří Slavík
In Spalovač mrtvol Mohyla, Karel, 1991-. -- Praha : Casablanca, 2021. -- S. 120-141
Studie z kolektivní monografie, která rozšiřuje odbornou recepci filmu Juraje Herze Spalovač mrtvol. Jiří Slavík rozebírá funkci zvukových prostředků, mimo jiné i hudby Zdeňka Lišky, ve vztahu k ostatním stylistickým, ale i narativním prvkům filmu, přičemž metodologicky vychází z teorie audiovizuality francouzského teoretika Michela Chiona.
1. Spalovač mrtvol. 1968. film 2. hudba a film - Československo 3. hudba ve filmu 4. zvuk ve filmu 5. filmová tvorba - Československo - 1968 6. filmová teorie 7. řeč ve filmu 8. zvukové efekty 9. studie 10. analýzy
I. Spalovač mrtvol. -- S. 120-141
(048.8)+(048.83)+78+791(437)+791.23+791.62-026.15(437)+791.3+791.32.01+778.534.4
ABC135