Search results
SYS 276541 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20241101140815.7 035 $a (NFA-K)b-00256912 100 $a 20241022d2023 m 0czey0103 ba 101 $a cze 102 $a CZ 200 1-
$a "Otec vlasti" : nic než komedie? $b rn $e Karel IV. ve filmu $f Petr Kopal 215 $c il. 307 $a Poznámky 320 $a Bibliografické odkazy 330 $a Film jako tvůrce kolektivní historické paměti, která se tvoří sledovaností a diváckými ohlasy. Stať prezentuje vliv filmu a jeho důležitost při tvorbě dějin národů, ale také možnost ideologické manipulace s dějinnými fakty tak, aby odpovídaly očekávání mocenských nároků na autentičnost, ale zároveň na pozadí doby nepřekračovaly meze chtěné "pravdy". Z toho důvodu vznikaly mnohé historické snímky s posunem reálných dějinných faktů, nebo se s dějinami vypořádávaly s pomocí komediálního žánru snímků. Lákavost dějin a literárních předloh pro zpracování filmových snímků materiálů, například český Král Karel IV. (Noc na Karlštejně, 1973; Slasti otce vlasti, 1969), přibližují odlehčeným tónem život panovníka na pozadí romantického muzikálu. Autor statě hledá souvislosti také v době komunistického nacionalismu a tím i vzývání sovětských, ale zejména českých hrdinů revolučních tradic, kdy se mocenská strana komunistů zhlédla v revoluční tradici husitů. V 60. letech vznikla komedie Král Králů (režie Václav Frič, 1963), která proti sobě staví myšlenku krále a dělníka, který se tím králem může stát. 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*276329 $1 200 1 $a Média, dějiny, společnost $f Monika Horsáková (ed.) $v s. 9-25 $1 205 $a Vyd. 1. $1 210 $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2023 $1 700 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 $4 070 517 1-
$a Otec vlasti: nic než komedie? 600 -1
$3 nfa_un_auth*0081876 $a Karel $d IV. $f 1316-1378 $x český král a římský císař $y Česko 605 $3 nfa_un_auth*0045425 $a Noc na Karlštejně $k 1973 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0045701 $a Slasti Otce vlasti $k 1969 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0046034 $a Král Králů $k 1963 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0127592 $a Hlas pro římského krále $k 2016 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Československo $z 1969 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Československo $z 1973 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Československo $z 1963 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Česko $z 2016 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002588 $a filmová tvorba 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002589 $a televizní tvorba 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001734 $a historické osobnosti ve filmu $y Česko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002453 $a společnost a film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003195 $a kultura a společnost 608 $3 nfa_un_auth*0067379 $a stati 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 791.63(437) $z cze $9 MRF 675 $a 791.63(437.3) $z cze $9 MRF 675 $a 791.62-026.15 $z cze $9 MRF 675 $a 7.097 $z cze $9 MRF 675 $a 791.23(437.3) $z cze $9 MRF 675 $a 791.4 $z cze $9 MRF 675 $a 316.72/.75 $z cze $9 MRF 675 $a (049) $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0064330 $a Kopal $b Petr $f 1975- $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20241022 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm SYS 276625 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20241101141303.2 035 $a (NFA-K)b-00256996 100 $a 20241025d2023 m 0czey0103 ba 101 $a cze 102 $a CZ 200 1-
$a Vyrovnávání se s komunistickou minulostí v českém filmu posledních let $b rn $e kritika versus ostalgie $f Martin Novosad 307 $a Poznámky 320 $a Bibliografické odkazy 330 $a Zásadní společenský kontext doby se vždy projevoval v potřebě filmového zpracování dějinných témat, ať již jde o zachycení událostí 2. světové války, německý nacismus v 50. letech, nebo morální kvality v letech šedesátých a následně zkušenost s komunistickým režimem. Pro filmové tvůrce je historie často jen inspirací pro zobrazení jiných témat. Stať se snaží vyrovnat s otázkou, co vlastně tvoří paměť a kontinuitu našeho národa a jak se projevuje v ostalgických snímcích (ostalgie - původně německý termín, který označuje stesk východních Němců po některých aspektech života v bývalé NDR. Výraz vznikl jako složenina německých slov Osten (východ) a Nostalgie). 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*276329 $1 200 1 $a Média, dějiny, společnost $f Monika Horsáková (ed.) $v s. 41-50 $1 205 $a Vyd. 1. $1 210 $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2023 $1 700 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 $4 070 605 $3 nfa_un_auth*0145933 $a Okupace $k 2021 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0091615 $a Operace Dunaj $k 2009 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0062991 $a Pupendo $k 2003 605 $3 nfa_un_auth*0042983 $a Kolja $k 1996 605 $3 nfa_un_auth*0064456 $a Muž na radnici $k 1976 $n jedenáctidílný TV seriál 605 $3 nfa_un_auth*0045378 $a Obchod na korze $k 1965 $n film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002115 $a nostalgie ve filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002588 $a filmová tvorba 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002589 $a televizní tvorba 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Česko $z 2021 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Česko $z 2003 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Česko $y Velká Británie $y Francie $z 1996 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Polsko $y Česko $z 2009 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003028 $a seriály $y Československo $z 1976 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003028 $a seriály $y Československo $z 1965 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002454 $a společnost ve filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002451 $a společenské třídy ve filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001880 $a komunismus ve filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001791 $a ideologie a film 608 $3 nfa_un_auth*0067379 $a stati 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 791.62-026.15 $z cze $9 MRF 675 $a 7.097 $z cze $9 MRF 675 $a 791.63(437.3) $z cze $9 MRF 675 $a 791.63(437) $z cze $9 MRF 675 $a 791.63(438)+(437.3) $z cze $9 MRF 675 $a 791.63(438)+(410)+(44) $z cze $9 MRF 675 $a 7.097-2(437) $z cze $9 MRF 675 $a 791.23 $z cze $9 MRF 675 $a 316.75+791 $z cze $9 MRF 675 $a (049) $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0079147 $a Novosad $b Martin $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20241025 $9 2 $g AACR2R 910 $a ABC135 $t rm SYS 276586 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20241101140656.0 035 $a (NFA-K)b-00256957 100 $a 20241023d2023 m 0czey0103 ba 101 $a cze 102 $a CZ 200 1-
$a Zlá macecha Čechů, nebo nová Sissi? $b rn $e aktuální společenská témata v historickém seriálu Marie Terezie $f Luboš Ptáček 215 $c 1 il. 307 $a Poznámky 320 $a Bibliografické odkazy 330 $a Cílem předkládané statě je prozkoumat způsoby, se kterými pracují tvůrci televizního seriálu o habsburské panovnici Marii Terezii, především jak se její obraz prezentuje v audiovizuálním znázornění historie vůči zemím koruny české. Zkoumá zároveň také vztah panovnice ke genderovým zvyklostem v dané době a také to, jak se je postava Marie Terezie snaží porušovat. Stať se snaží upozorňovat na pohled současné české společnosti k aktuálním (zejména genderovým) tématům. 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*276329 $1 200 1 $a Média, dějiny, společnost $f Monika Horsáková (ed.) $v s. 27-38 $1 205 $a Vyd. 1. $1 210 $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2023 $1 700 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 $4 070 600 -1
$3 nfa_un_auth*0097938 $a Marie Terezie $f 1717-1780 $x římská císařovna, uherská a česká královna, arcivévodkyně rakouská, vévodkyně burgundská a hraběnka tyrolská $y Česko 605 $3 nfa_un_auth*0132489 $a Marie Terezie $k 2017 $n dvoudílný televizní film 605 $3 nfa_un_auth*0142833 $a Marie Terezie II $k 2019 $n dvoudílný televizní film 605 $3 nfa_un_auth*0147016 $a Marie Terezie III $k 2021 $n seriál 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001734 $a historické osobnosti ve filmu $y Česko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002589 $a televizní tvorba 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003195 $a kultura a společnost 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003028 $a seriály $y Česko $y Rakousko $y Maďarsko $y Slovensko $z 2017-2021 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002227 $a postavy ve filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003428 $a monarchové ve filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002454 $a společnost ve filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002592 $a typ postavy ve filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003228 $a gender a film 608 $3 nfa_un_auth*0067379 $a stati 608 $3 nfa_un_auth*0068829 $a analýzy 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 316.66-055.1/.3 $z cze $9 MRF 675 $a (048.83) $z cze $9 MRF 675 $a 7.097 $z cze $9 MRF 675 $a 316.72/.75 $z cze $9 MRF 675 $a 7.097-2(437.3)+(436)+(439)+(437.6) $z cze $9 MRF 675 $a 791.23 $z cze $9 MRF 675 $a 791-5 $z cze $9 MRF 675 $a (049) $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0006207 $a Ptáček $b Luboš $f 1965- $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20241023 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm SYS 276640 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20241101141521.3 035 $a (NFA-K)b-00257011 100 $a 20241029d2023 m 0czey0103 ba 101 $a cze 102 $a CZ 200 1-
$a Média, dokument a obraz světa $b rn $f Monika Horsáková 215 $c il. 307 $a Poznámky 320 $a Bibliografické odkazy 330 $a Text se zaměřuje na vliv dokumentárních, publicistických a zpravodajských výstupů, které jsou považovány za zobrazení reálného obrazu světa a hledá rozdíly a nuance v chápání takzvaných seriózních médií. Autorka nastavuje otázku médií šíře - tedy co vlastně znamená mediální prostor, čeho je součástí a jak se dotýká principu nabídky a poptávky. Přiklání se také k tomu, že i televizní zpravodajské reportáže cílí především na divácké emoce, a to i v případě dokumentu. K tomu autoři dokumentu využívají obraz (kamera), hudbu, střih, zvukové efekty. 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*276329 $1 200 1 $a Média, dějiny, společnost $f Monika Horsáková (ed.) $v s. 53-[63] $1 205 $a Vyd. 1. $1 210 $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2023 $1 700 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 $4 070 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002754 $a zpravodajský film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001611 $a dokumentární film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002088 $a nonfikční film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003073 $a média 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003774 $a mediální studia a výzkum 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002307 $a psychologický vliv filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002677 $a vnímání 608 $3 nfa_un_auth*0067379 $a stati 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 791.229.4 $z cze $9 MRF 675 $a 791.229 $z cze $9 MRF 675 $a 316.774 $z cze $9 MRF 675 $a 316.774:37.016 $z cze $9 MRF 675 $a 316.774:303 $z cze $9 MRF 675 $a 316.6:791 $z cze $9 MRF 675 $a 7.073:791 $z cze $9 MRF 675 $a (049) $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20241029 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm SYS 276647 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20241029145531.9 035 $a (NFA-K)b-00257018 100 $a 20241029d2023 m 0czey0103 ba 101 $a cze 102 $a CZ 200 1-
$a Film ve výuce $b rn $e dějepis a normalizace $f Milan Hes 215 $c 5 il. 307 $a Poznámky, bibliografické odkazy 330 $a Stať se zaměřuje na problematiku zobrazení našich národních dějin v kinematografii, přesněji na problematiku využívání filmu ve výuce dějepisu a na mediální tvorbu, která souvisí s vnímáním a reflexí normalizačního období v české společnosti. Autor statě reflektuje provázání výuky dějepisu základního školství s mediální výchovou, která žáky učí kritickému myšlení a film i fotografie jsou chápány jako klíčová kulturní stránka dvacátého století, ať již jde o dokument nebo hraný film, či seriál. 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*276329 $1 200 1 $a Média, dějiny, společnost $f Monika Horsáková (ed.) $v s. 105-117 $1 205 $a Vyd. 1. $1 210 $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2023 $1 700 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 $4 070 605 $3 nfa_un_auth*0101580 $a Abeceda komunistických zločinů $k 2011 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0100818 $a Pouta $k 2010 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0129508 $a Svět pod hlavou $k 2017 $n seriál 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001611 $a dokumentární film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Česko $z 2011 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Česko $z 2017 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001674 $a filmy $y Česko $y Slovensko $z 2010 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002588 $a filmová tvorba 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002589 $a televizní tvorba 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003122 $a televizní žánry 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002703 $a výukový film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002704 $a využití filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002711 $a vzdělávání, využití filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003197 $a vzdělávání, využití televize 608 $3 nfa_un_auth*0067379 $a stati 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 791.229 $z cze $9 MRF 675 $a 791.63(437.3) $z cze $9 MRF 675 $a 791.63(437.3)+(437.6) $z cze $9 MRF 675 $a 791.62-026.15 $z cze $9 MRF 675 $a 791:371.3 $z cze $9 MRF 675 $a 371.686 $z cze $9 MRF 675 $a 7.097 $z cze $9 MRF 675 $a (049) $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0131954 $a Hes $b Milan $f 1976- $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20241029 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm SYS 266339 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20230511163416.2 035 $a (NFA-K)b-00246720 100 $a 20230511d2022 m 0czey0103 ba 101 0-
$a slo 102 $a CZ 200 1-
$a Princípy konfliktnej montáže $b rn $f Ľudovít Labík 215 $c il., tabulky 330 $a Studie dramaturga a střihače Ľudovíta Labíka je jedním z příspěvků přednesených na odborné konferenci "Proměny dramaturgie" v roce 2022. Autor se zabývá principy konfliktní montáže, jejímž základním znakem je spor dvou současně probíhajících emocí (informací). Jedna emoce je v rozporu jinou emocí reprezentující filmový výrazový prvek. Konfliktní montáž horizontální - dvě nesouběžné emoce v obraze a zvuku; konfliktní montáž vertikální - dvě souběžně probíhající emoce v obraze a zvuku. Labík v závěru konstatuje, že konfliktní montáž racionálně ovlivňuje vědomí diváka už ve fázi tvorby scénáře a jejím prostřednictvím dochází k manipulaci diváka za účelem dosažení emocionálních otřesů sloužících humanistickému cíli. Studii doplňují názorné příklady z konkrétních filmů. 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*266275 $1 200 1 $a Proměny dramaturgie $f eds. Monika Horsáková a Irena Kocí $v S. 24-49 $1 205 $a Vyd. 1. $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2022 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0138480 $a Kocí $b Irena $f 1974- $4 340 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002482 $a střih 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002484 $a střihová montáž 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002559 $a filmová teorie 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002588 $a filmová tvorba 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001646 $a filmová estetika 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002534 $a technické prostředky filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002604 $a umělecké prostředky filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003344 $a vliv filmu 608 $3 nfa_un_auth*0067228 $a studie 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 791.32.01 $z cze $9 MRF 675 $a 791.62-026.15 $z cze $9 MRF 675 $a 791.623.1 $z cze $9 MRF 675 $a 791.32.01:111.852 $z cze $9 MRF 675 $a 791.621 $z cze $9 MRF 675 $a 791.636 $z cze $9 MRF 675 $a 791.43 $z cze $9 MRF 675 $a (048.8) $z cze $9 MRF 675 $a (048.83) $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0117111 $a Labík $b Ľudovít $f 1957- $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20230511 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm SYS 266324 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20230511145836.4 035 $a (NFA-K)b-00246705 100 $a 20230511d2022 m 0czey0103 ba 101 0-
$a cze 102 $a CZ 200 1-
$a Filmový odboj s námi a proti nám $b rn $f Jan Gogola ml. 330 $a Studie scenáristy, režiséra a dramaturga Jana Gogoly ml. je jedním z příspěvků přednesených na odborné konferenci "Proměny dramaturgie" v roce 2022. Gogola odkazuje na svou dřívější stať z Literárních novin "S vámi a proti vám", ve které se zabýval možnou podobou České televize z hlediska programu, struktury a ducha a jejíž název je pokusem autora o vyzdvihnutí ducha kritického sdílení jako předpokladu toho, být společností vzájemnosti i proměny. K danému textu z Literárních novin se vrací s ohledem na médium veřejné služby jako jednoho z dominantních témat konference. Mezi východisky této konference je uvedena také případová studie dramaturgické práce na konkrétním díle. Prostřednictvím přiblížení práce na zvoleném titulu "Jak jsem se stala partyzánkou: filmový odboj proti zapomenutí" režisérky Very Lackové demonstruje variantu východiska - s námi i proti nám. 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*266275 $1 200 1 $a Proměny dramaturgie $f eds. Monika Horsáková a Irena Kocí $v S. 11-18 $1 205 $a Vyd. 1. $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2022 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0138480 $a Kocí $b Irena $f 1974- $4 340 605 $3 nfa_un_auth*0150125 $a Jak jsem se stala partyzánkou $k 2021 $n film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001620 $a filmová dramaturgie 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002544 $a televize a film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002546 $a televize, pořady uvedené 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002388 $a scénář 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002387 $a scenáristika 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001611 $a dokumentární film $y Slovensko $z 2021 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002432 $a sociální film $y Slovensko $z 2021 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002212 $a politický film $y Slovensko $z 2021 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001737 $a historický film $y Slovensko $z 2021 608 $3 nfa_un_auth*0067228 $a studie 608 $3 nfa_un_auth*0068829 $a analýzy 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 791.229 $z cze $9 MRF 675 $a 791.233 $z cze $9 MRF 675 $a 791.231 $z cze $9 MRF 675 $a 791.224 $z cze $9 MRF 675 $a 791.632 $z cze $9 MRF 675 $a (048.8) $z cze $9 MRF 675 $a (048.83) $z cze $9 MRF 675 $a 621.397+791 $z cze $9 MRF 675 $a 7.097 $z cze $9 MRF 675 $a 791.2:792.027 $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0017006 $a Gogola $b Jan $c ml. $f 1971- $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20230511 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm SYS 266338 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20230511152034.1 035 $a (NFA-K)b-00246719 100 $a 20230511d2022 m 0czey0103 ba 101 0-
$a cze 102 $a CZ 200 1-
$a Teen seriál TBH $b rn $e idea, realizace, recepce $f Jana Bébarová 320 $a Bibliografické odkazy 330 $a Studie scenáristky Jany Bébarové je jedním z příspěvků přednesených na odborné konferenci "Proměny dramaturgie" v roce 2022. Věnuje se českému seriálu TBH (to be honest), který se navzdory rozporuplnému přijetí, zejména ze strany odborné kritiky, stal přelomovým dílem. V deseti epizodách líčí, jak nezdařený střelecký útok navždy ovlivní životy několika studentů jedné brněnské střední školy. Tento text se zaměřuje na kontext vzniku seriálu, od jeho původní ideje přes realizaci až po otázku recepce. 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*266275 $1 200 1 $a Proměny dramaturgie $f eds. Monika Horsáková a Irena Kocí $v S. 19-23 $1 205 $a Vyd. 1. $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2022 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0138480 $a Kocí $b Irena $f 1974- $4 340 605 $3 nfa_un_auth*0147516 $a TBH $k 2022 $n seriál 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003028 $a seriály $y Česko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001620 $a filmová dramaturgie 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001913 $a filmová kritika 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002588 $a filmová tvorba $y Česko $z 2017-2020 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003343 $a filmová recepce 608 $3 nfa_un_auth*0067228 $a studie 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 791.32.072.3 $z cze $9 MRF 675 $a 791.2:792.027 $z cze $9 MRF 675 $a 791.62-026.15 $z cze $9 MRF 675 $a 791.65.073 $z cze $9 MRF 675 $a 7.097-2 $z cze $9 MRF 675 $a (048.8) $z cze $9 MRF 675 $a (048.83) $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0109342 $a Bébarová $b Jana $f 1986- $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20230511 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm SYS 267609 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20241022163349.3 035 $a (NFA-K)b-00247990 100 $a 20230803d2022 m 0czey0103 ba 101 0-
$a cze 102 $a CZ 200 1-
$a Reflexe národnostních a etnických menšin v polské a české kinematografii posledních let $b rn $f Martin Novosad 320 $a Bibliografické odkazy 330 $a Martin Novosad se ve své studii zabývá reflexí národnostních a etnických menšin v současném českém a polském filmu. Posuzuje schopnost obou kinematografií reagovat na národností a sociální problémy v obou státech po roce 2000 a přináší tak zprávu o polské a české občanské společnosti a míře jejich vztahu k těmto společensko politickým jevům. Seznamuje s výchozími podmínkami a situace, v jakých se polská a česká kinematografie nachází. Konstatuje, že Polsko má čtyřikrát větší filmovou produkci, trh i zdroje než Česká republika a z toho vyplývá, že šance filmařů uplatnit vládou nechtěná témata jsou mnohem větší a také často úspěšnější i mimo oficiální státní systém podpor. S tím souvisí i mnohem větší zásah diváků nejen na domácí půdě, ale i v zahraničí díky početné polsky mluvící diaspoře. Velmi důležitý faktor, který se podepsal na velmi silném růstu filmové produkce v poslední době, bylo v roce 2022 otevření centrály Netflixu ve Varšavě pro region střední a východní Evropy a z toho vyplývající obrovské investice do polského filmového průmyslu. O kvalitě polských filmů ve světovém měřítku svědčí i jejich témata, která jsou rozhodně mnohem aktuálnější, než je tomu u současné české filmové produkce. Názorově rozpolcená polská společnost navíc rozhodně poskytuje filmovým tvůrcům daleko podnětnější témata, jež oslovují i mezinárodní publikum, a to jak současná, tak z minulosti. Patrně největší téma, i současné polské kinematografie ve vztahu k menšinám, jsou Židé. Je to dlouhodobě polské národní trauma s hlubokými dějinnými kořeny. Další silně akcentované téma, pramenící rovněž z historických reálií, především z obsazení Polska v průběhu války, jsou Němci. V poslední době ožívá v polské kinematografii také reflexe dalších etnických menšin (Vietnamci, Turci, Kurdové…) a těch, jež jsou nuceny migrovat kvůli konfliktům. Romská menšina je naopak v rámci současné polské filmové tvorby zmiňována spíš okrajově, stejně jako česká či slovenská. Na základě autorem vybraných polských filmů je patrné, že potřeba hovořit v rámci společenské atmosféry o tématech menšin a etnik je zcela relevantní a často vede k vítaným diskusím, jež rezonují i za hranicemi Polska . Bohužel, totéž se neděje ani uspokojivě v české kinematografii posledních let. Novosad osvětluje jednotlivé příčinné souvislosti českého filmu po roce 2000. Ačkoliv se v Česku ve 21. století poměrně záhy stabilizovala situace ve filmové tvorbě, která vykazuje relativně stabilní produkci, její zjevný problém je v její uzavřenosti do lokálních podmínek daných limitovaným filmovým trhem. Možnosti financování českých filmů jsou okleštěné a jako ne zcela efektivní se už dlouhodobě ukazuje být systém grantových podpor a pobídek. Za vůbec nejpodstatnější faktor současného neutěšeného stavu domácí kinematografie ale považuji absenci výraznějších témat v českých filmech. Tvůrci až na výjimky v podstatě nenabízí nic, co by rezonovalo i v mezinárodním kontextu. To souvisí i se současným stavem české společnosti, kterou lze označit za nasycenou společnost. 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*266282 $1 200 1 $a Média, dějiny, společnost $f kolektiv autorů $g Monika Horsáková (ed.) $v S. 27-34 $1 205 $a Vyd. 1. $1 210 $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2022 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 605 $3 nfa_un_auth*0119926 $a Dozvuky $k 2012 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0120169 $a Ida $k 2013 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0150716 $a Svatba $k 2021 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0150717 $a Růže $k 2011 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0129323 $a Volyň $k 2016 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0150719 $a Papusza $k 2013 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0146936 $a Sněžit už nikdy nebude $k 2020 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0150720 $a Kamerdyner $k 2018 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0150722 $a Smak Pho $k 2019 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0150724 $a Chléb a sůl $k 2022 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0099053 $a Habermannův mlýn $k 2010 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0113733 $a 7 dní hříchů $k 2012 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0136886 $a Krajina ve stínu $k 2020 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0061986 $a Smradi $k 2002 605 $3 nfa_un_auth*0080468 $a Roming $k 2007 605 $3 nfa_un_auth*0120167 $a Cesta ven $k 2014 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0060203 $a Podzimní návrat $k 2001 605 $3 nfa_un_auth*0096239 $a Nedodržený slib $k 2008 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0135268 $a Miss Hanoi $k 2018 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0136336 $a Na střeše $k 2019 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0131593 $a Čára $k 2017 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0148395 $a Oběť $k 2022 $n film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0003253 $a etnické skupiny a film $y Česko $y Polsko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002283 $a filmový průmysl $y Česko $y Polsko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002213 $a politika a film $y Česko $y Polsko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002779 $a Židé ve filmu 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002453 $a společnost a film $y Česko $y Polsko 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 791.61 $z cze $9 MRF 675 $a 32+791 $z cze $9 MRF 675 $a 791.23 $z cze $9 MRF 675 $a 323.1:791 $z cze $9 MRF 675 $a 791.4 $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0079147 $a Novosad $b Martin $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20230803 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm SYS 267246 LBL 00000naa^^22^^^^^^^^450 005 20230712145740.6 035 $a (NFA-K)b-00247627 100 $a 20221216d2022 m 0czey0103 ba 101 0-
$a slo 102 $a SK 200 1-
$a Hoolywoodska veža: mezi 0 a 1 $b rn $e konce bez začiatkov a začiatky bez koncov $f Monika Mitášová, Marian Zervan 320 $a Bibliografické odkazy 330 $a Stať uveřejněná ve sborníku příspěvků z česko-slovenské filmologické konference "Stopy začiatkov" (21.-24.10.2021, Krpáčov) se zabývá formami spolupráce René Daaldera a Rema Koolhaase, obou členů hnutí Zero. Zpočátku se Mitášová a Zervan zaměřují na jejich tři filmová díla: krátký film 1,2,3 Rhapsody, celovečerní film The White Slave a nerealizovaný scénář Hoolywood Tower. Dále se zamýšlí nad výsledky výše zmíněné spolupráce v oblasti filmu a architektury (př. Koolhaas vidí vztah mezi architekturou a psaním scénářů). 463 -1
$1 001 nfa_un_cat*263858 $1 200 1 $a Stopy začiatkov $f zodpovedný vydavatel': Peter Dubecký $g editor, zodpovedný redaktor: Martin Kaňuch $v S. 184-198 $1 205 $a 1. vyd. $1 210 $a Bratislava $c Asociácia slovenských filmových klubov $c Slovenský filmový ústav $d 2022 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0012655 $a Dubecký $b Peter $f 1957- $4 650 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0015106 $a Kaňuch $b Martin $f 1973- $4 340 $4 651 600 -1
$3 nfa_un_auth*0150469 $a Daalder $b René $f 1944-2019 $x nizozemský režisér a scenárista $y Nizozemsko 600 -1
$3 nfa_un_auth*0150472 $a Koolhaas $b Rem $f 1944- $x nizozemský architekt $y Nizozemsko 601 12
$3 nfa_un_auth*0150478 $a Česko-slovenská filmologická konference $d 20. $e Krpáčov, Slovensko $f 2021 605 $3 nfa_un_auth*0150475 $a 1,2,3 Rhapsody $k 1964 $n film 605 $3 nfa_un_auth*0150476 $a <The> White Slave $k 1969 $n film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002348 $a režiséři $y Nizozemsko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002386 $a scenáristé $y Nizozemsko 606 0-
$3 nfa_un_entry*0001456 $a architektura a film 606 0-
$3 nfa_un_entry*0002387 $a scenáristika 608 $3 nfa_un_auth*0067228 $a studie 615 $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 675 $a 72+791 $z cze $9 MRF 675 $a 791.632 $z cze $9 MRF 675 $a 72-051 $z cze $9 MRF 675 $a 791.632-051 $z cze $9 MRF 675 $a 791.633-051 $z cze $9 MRF 675 $a (048.8) $z cze $9 MRF 700 -1
$3 nfa_un_auth*0145656 $a Mitášová $b Monika $f 1968- $4 070 701 -1
$3 nfa_un_auth*0067575 $a Zervan $b Marian $f 1952- $4 070 801 -0
$a CZ $b ABC135 $c 20221216 $g AACR2R $9 2 910 $a ABC135 $t rm