Search results

Records found: 6  
Your query: = ("Státní" AND "výroba" AND "filmů") AND Document Type = "rn"
  1. Hlaváčková, Terezie, 1991-

    Církev v českém hraném filmu v letech 1948-1953 [rn] / Terezie Hlaváčková. -- il. -- Poznámky - Bibliografické odkazy - Studie představuje jednotlivé modely zobrazení církve, potažmo věřících, na přelomu 40. a 50. let 20. století; zabývá se jedním z mechanismů státní moci, a to využití filmového média pro dehonestaci nějaké skupiny, v tomto konkrétním případě české katolické církve. Hlaváčková rozdělila svoji studii do pěti oddílů řazených chronologicky. Věnuje pozornost událostem před únorem 1948 s přihlédnutím k filmovému průmyslu, přičemž na vybraných filmových příkladech sleduje trend proměny zobrazení církve ve filmu. Nejobsáhlejší oddíl popisuje filmový obraz církve od počátku 50. let do smrti Gottwalda a Stalina. Církev se po nástupu komunistické strany k moci stala jedním z jejích ideologických nepřátel. Před únorem 1948 a po únoru 1948 byla církev ještě ve filmu zobrazena poměrně kladně. V této době také vznikla Filmová rada, jež měla nad filmem hlavní ideologický dohled. Vztahy mezi státem a církví se velmi vyostřily poté, co biskupové odmítli spolupracovat s totalitním komunistickým uskupením. Režim v této době postupně připravoval zápornou medializaci církve, jejímž jedním z mnohých prostředků byl také film. V hraném filmu se církev objevovala poměrně často, avšak až ve filmech, které měly premiéru po roce 1950, je tato proticírkevní snaha více znatelná. Církev byla většinou zobrazována v historických filmech, ve snímcích s vesnickou tematikou či v adaptacích známých literárních děl. Ve většině případů šlo o dramata, avšak v menší míře byly zastoupeny i komedie. Nejčastějšími zobrazenými zástupci církve byli katoličtí kněží. Velmi záporně bývali ve filmech zobrazováni představitelé řádů, které režim poslal do internace či vězení, a stát tak získal jejich majetek.

    In Média, dějiny, společnost Horsáková, Monika, 1970-. -- V Opavě : Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021. -- S. 20-37

    1. Na dobré stopě. 1948. film 2. Ves v pohraničí. 1948. film 3. O ševci Matoušovi. 1948. film 4. Léto. 1948. film 5. Revoluční rok 1848. 1949. film 6. Divá Bára. 1949. film 7. Zvony z rákosu. 1950. film 8. Vstanou noví bojovníci. 1950. film 9. Temno. 1950. film 10. Akce B. 1951. film 11. Slepice a kostelník. 1950. film 12. Haškovy povídky ze starého mocnářství. 1952. povídkový film 13. Přicházejí z tmy. 1953. film 14. filmový průmysl - Československo 15. náboženství a film - Československo 16. církev ve filmu - Československo 17. církevní postavy ve filmu - Československo 18. kněží ve filmu 19. katolicismus a film 20. nacisté ve filmu 21. komunismus a film 22. komunismus ve filmu 23. pohraničí ve filmu 24. budování socialismu ve filmu 25. stát a film - Československo 26. politika a film - Československo 27. Únor, 1948 28. produkce - Československo - 1948-1953 29. filmová tvorba - Československo - 1948-1953 30. filmové adaptace literární předlohy - Československo 31. historický film -

    I. Média, dějiny, společnost. -- S. 20-37

    (048.8)+791.63+791.221.2+791.22+791.224+791.632=025:82+791.62-026.15+272+791+2-1+791+329.15+791+791.23+791-5+791.61+321+791+94(437)"1948"+32+791
    ABC135
  2. Klimeš, Ivan, 1957-

    Scenáristika a zrození filmové dramaturgie [rn] / Ivan Klimeš. -- Poznámky - Studie filmového vědce a pedagoga Ivana Klimeše z kolektivní monografie "Zatemněno: česká literatura a kultura v protektorátu" zkoumá zrození filmové dramaturgie, která pomáhala jednotlivé projekty "dopilovat" a tvůrcům poskytla podněty k zamyšlení od lidí, kteří předkládané náměty a scénáře posuzovali takříkajíc zvenčí. V poradním sboru, jehož počátky se datují již z doby před 2. světovou válkou, zasedly významné osobnosti českého písemnictví, například spisovatel Vladislav Vančura. Členům sboru se opravdu dařilo eliminovat zjevně podřadné látky i "kýčaře" mezi filmaři. Ale ani poradní sbor nemohl zabránit, aby Němci stále výrazněji omezovali počet natáčených českých filmů – například roku 1943 jich vzniklo jen sedm, zatímco na počátku okupace to byl více než čtyřnásobek. Je však patrné, že náměty doznaly oproti předválečné tvorbě značných změn: stále silněji dominuje téma "poctivé" práce jako protikladu rozkladné zahálky, což o několik let později převezme komunisty řízená kinematografie.

    In Zatemněno Antošíková, Lucie, 1982-. -- Praha : Academia, 2017. -- S. 277-285

    1. filmová dramaturgie - Protektorát Čechy a Morava 2. filmová tvorba - Protektorát Čechy a Morava 3. scenáristé 4. produkce - Protektorát Čechy a Morava 5. stát a film 6. státní regulace - Protektorát Čechy a Morava 7. scenáristika - Protektorát Čechy a Morava 8. druhá světová válka a film - Protektorát Čechy a Morava 9. studie

    I. Zatemněno. -- S. 277-285

    (048.8)+94(100)"1939/1945"+791+321+791+791.63+791.2:792.027+ (1-542)+791.632-051+791.632+791.62-026.15
    ABC135
  3. Bednařík, Petr, 1973-

    Režisér Otakar Vávra a jeho filmové adaptace literárních děl v období protektorátu [rn] / Petr Bednařík. -- Poznámky - Studie filmového historika Petra Bednaříka z kolektivní monografie "Zatemněno: česká literatura a kultura v protektorátu" se věnuje protektorátní tvorbě režiséra a scenáristy Otakara Vávry. Navíc autor přináší informace ze zákulisí protektorátního filmového průmyslu, z filmových odborů fungujících při Úřadu říšského protektora a schvalujících realizaci i konečnou podobu filmů. U Vávrových filmů porovnává Bednařík také výsledek s tvarem literárních předloh. Prvním Vávrovým protektorátním snímkem byla Humoreska podle románu Karla Matěje Čapka Choda. Dále to byly filmy: Kouzelný dům podle knižní předlohy Karla Josefa Beneše, Dívka v modrém, Pacientka dr. Hegla podle psychologického románu Marie Pujmanové, Maskovaná milenka podle novely Honoré de Balzaca, Pohádka máje podle stejnojmenného románu Viléma Mrštíka, Turbina opět podle románu Karla Matěje Čapka Choda, Rozina sebranec podle novely Zikmunda Wintera.

    In Zatemněno Antošíková, Lucie, 1982-. -- Praha : Academia, 2017. -- S. 286-303

    1. Vávra, Otakar, 1911-2011 2. Humoreska. 1939. film 3. Kouzelný dům. 1939. film 4. Dívka v modrém. 1939. film 5. Pacientka dr. Hegla. 1940. film 6. Maskovaná milenka. 1940. film 7. Pohádka máje. 1940 8. Turbina. 1941. film 9. Rozina sebranec. 1945. film 10. scenáristika 11. scénář 12. filmové adaptace - Protektorát Čechy a Morava - Československo - 1939-1945 13. filmové adaptace literární předlohy - Protektorát Čechy a Morava - Československo - 1939-1945 14. literatura a film 15. odborové svazy - Protektorát Čechy a Morava - Československo 16. filmová tvorba - Protektorát Čechy a Morava - Československo - 1939-1945 17. filmový průmysl - Protektorát Čechy a Morava - Československo 18. produkce - Protektorát Čechy a Morava - Československo 19. produkce - Protektorát Čechy a Morava 20. stát a film 21. státní regulace - Protektorát Čechy a Morava 22. studie

    I. Zatemněno. -- S. 286-303

    791.632+791.632=025:82(437)+331.105.44(437)+82+791+791.62-026.15(430)+791.61(430)+791.63(430)+791.22(430)+(048.8)+94(100)"1939/1945"+791+ (1-542)
    ABC135
  4. Šmidrkal, Václav, 1983-

    Military film studios before 1970 [rn] : between cinematic avant-garde and films on command / Václav Šmidrkal. -- il., grafy. -- Poznámky - Výběrová bibliografie na s. 164-165 - Studie historika Václava Šmidrkala, autora první monografie o armádním filmu (Armáda a stříbrné plátno), na kterou v textu odkazuje, srovnává produkci filmového studia Československý armádní film a východoněmeckého studia Armeefilmstudio. Poukazuje také na vnější vlivy, které působily na obsah i formu těchto filmů.

    In Cinema in service of the state. -- New York : Berghahn Books, 2015. -- S. 145-165

    1. armádní film - Československo - Německá demokratická republika - 1950-1970 2. armáda a film - Československo - Německá demokratická republika - 1950-1970 3. politika a film 4. produkce - Československo - Německá demokratická republika 5. ideologie a film - Československo - Německá demokratická republika 6. socialismus a film - Československo - Německá demokratická republika 7. stát a film 8. státní regulace 9. stati 10. studie

    I. Cinema in service of the state. -- S. 145-165

    791.229:355.3(437)+(430)+316.75+791(437)+(430)+316.323.7:791(437)+(430)+791.63(437)+(430)+32+791(437)+(430)+321+791+355+791(437)+(430)+(049)+(048.8)
    ABC135
  5. Česálková, Lucie, 1983-

    Jednej správně socialisticky! [rn] : český satiticko-výchovný dokument 50. let / Lucie Česálková. -- Poznámky - Padesátá léta dala v Československu vzniknout specifickému žánru krátkého satiricko-výchovného filmu, který vyráběla dokumentárně zaměřená studia společnosti Krátký film. Tato studie se na příkladu cyklu Zrcadlo (Zrcadlo, Zrcadlo byrokratické, Zrcadlo na vesnici) zabývá klíčovými rysy tohoto typu tvorby (výroba sérií a cyklů, vazba na žurnalistické formáty, zcizující efekty, výchovná složka) a odhaluje kořeny jejich poetiky a stylu. Všímá si především paradoxů spjatých s tématem oficiální satirické tvorby v socialistickém Československu 50. let a vysvětluje jejich ideové pozadí. Jako klíčové programové východisko v tomto ohledu připomíná Aktiv českých a slovenských karikaturistů, satirických a humoristických kreslířů, pracujících pro satirické časopisy, Státní kreslený a loutkový film, noviny a veselé knihy pro děti a propagační tvorbu. Tato konference v roce 1953 reflektovala mnohá z klíčových témat satirické tvorby v socialistické kultuře a společnosti a připomínala jak problémy minulosti, tak možnosti budoucího rozvoje. Klíčovými tématy studie jsou otázky výchovné role filmové satiry v socialistické společnosti, otázka satiry jako specifického žánru socialistického realismu a s tím souvisejícího vztahu filmové satiry a dokumentárních tendencí, zejména realismu a autenticity.

    In Dokumentárny film v krajinách V4 Ferenčuhová, Mária, 1975-. -- Bratislava : Vysoká škola múzických umení Bratislava, 2014. -- S. 10-23

    1. Zrcadlo. 1948-1949. cyklus 2. krátký film - Československo - 1948-1956 3. agitka - Československo - 1948-1949 4. dokumentární film - Československo - 1948-1956 5. společnost a film - Československo - 1948-1956 6. socialismus a film - Československo - 1948-1956 7. propaganda a film - Československo - 1948-1956 8. socialismus ve filmu - Československo 9. ideologie a film - Československo - 1948-1956 10. politika a film - Československo - 1948-1956 11. studie

    I. Dokumentárny film v krajinách V4. -- S. 10-23

    316.75+791(437)+32+791(437)+316.323.7:791(437)+791.23(437)+32.019.5+791(437)+791.4(437)+791.229(437)+791.231(437)+791-22(437)+(048.8)
    ABC135
  6. Bauer, Šimon

    Televize jako prostředek subvencování kinematografie [rn] : vývoj smluvního rámce Československé televize a Československého státního filmu z hlediska distribučních vztahů v letech 1953 až 1960 / Šimon Bauer. -- 2 tabulky. -- Bibliografie na s. 526-527 - Text po linii recipročně uzavíraných smluv mezi Československou televizí a Československým státním filmem sleduje podmínky uvádění filmů v televizním vysílání. Seznamuje rovněž v širším kontextu s fungováním obou organizací a utvářením jejich vzájemných vztahů v době první dekády televizního vysílání na našem uzemí.

    In Naplánovaná kinematografie Skopal, Pavel, 1972-. -- Praha : Academia, 2012. -- S. 468-527

    1. Československá televize 2. Československý státní film (státní podnik : Praha, Česko) 3. produkce - Česko - 1953-1960 4. produkční filmové společnosti a studia - Česko - 1953-1960 5. televize, filmy uvedené - Česko - 1953-1960 6. televize a film - Česko - 1953-1960 7. obchodní dohody - Česko - 1953-1960 8. stati

    I. Naplánovaná kinematografie. -- S. 468-527

    339.542.2:791.6(437.3)"1953-1960"+7.097:791(437.3)"1953-1960"+621.397+791(437.3)"1953-1960"+791.53(437.3)"1953-1960"+791.63(437.3)"1953-1960"
    ABC135


  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.