Search results

Records found: 27  
Your query: Author Sysno/Doc.kind = "^nfa_un_entry 0001538 xcla^"
  1. Šrajer, Martin, 1989-

    Princezna se zlatou hvězdou [online] / Martin Šrajer. -- 1 online zdroj

    In Revue Filmového přehledu. -- Praha : Národní filmový archiv, 2016-. -- ISSN 2464-6229. -- 20231116

    Článek o filmové pohádce Princezna se zlatou hvězdou (1959) českého režiséra Martina Friče podle divadelní hry K. M. Wallóa.

    1. Princezna se zlatou hvězdou. 1959. film 2. filmy - Československo - 1959 3. ideologie ve filmu 4. filmové adaptace divadelní hry 5. komunismus ve filmu 6. druhá světová válka a film 7. církevní postavy ve filmu 8. fašismus ve filmu 9. internetové zdroje 10. články 11. recenze

    I. Revue Filmového přehledu. -- 20231116

    791.632=025:82-2+791.63(437)+94(100)"1939/1945"+791+791-5+791.23+002.1:004.738.5+(0:82-95)+(046)
    ABC135
  2. Fila, Kamil, 1980-

    Filmové tváře Ježíše / Kamil Fila

    In Lidové noviny. -- , 2021. -- ISSN 0862-5921. -- Roč. 34, č. 78 (03.04.2021), s. II

    Zamyšlení nad tématem postavy Ježíše Krista ve filmovém zpracování všech dob kinematografie, včetně němé éry.

    1. Máří Magdaléna. 2018. film 2. Král králů. 1927. film 3. filmová tvorba 4. filmy - Spojené státy americké - 1927 5. filmy - Velká Británie - Spojené státy americké - Austrálie - 2018 6. Ježíš Kristus ve filmu 7. náboženské postavy ve filmu 8. církevní postavy ve filmu 9. náboženství ve filmu 10. církev ve filmu 11. články

    I. Lidové noviny. -- Roč. 34, č. 78 (03.04.2021), s. II

    791.63(410)+(73)+(94)+791.63(73)+791.62-026.15+791-5+791.232+791.23+(046)
    ABC135
  3. Hlaváčková, Terezie, 1991-

    Církev v českém hraném filmu v letech 1948-1953 [rn] / Terezie Hlaváčková

    In Média, dějiny, společnost Horsáková, Monika, 1970-. -- V Opavě : Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021. -- S. 20-37

    Studie představuje jednotlivé modely zobrazení církve, potažmo věřících, na přelomu 40. a 50. let 20. století; zabývá se jedním z mechanismů státní moci, a to využití filmového média pro dehonestaci nějaké skupiny, v tomto konkrétním případě české katolické církve. Hlaváčková rozdělila svoji studii do pěti oddílů řazených chronologicky. Věnuje pozornost událostem před únorem 1948 s přihlédnutím k filmovému průmyslu, přičemž na vybraných filmových příkladech sleduje trend proměny zobrazení církve ve filmu. Nejobsáhlejší oddíl popisuje filmový obraz církve od počátku 50. let do smrti Gottwalda a Stalina. Církev se po nástupu komunistické strany k moci stala jedním z jejích ideologických nepřátel. Před únorem 1948 a po únoru 1948 byla církev ještě ve filmu zobrazena poměrně kladně. V této době také vznikla Filmová rada, jež měla nad filmem hlavní ideologický dohled. Vztahy mezi státem a církví se velmi vyostřily poté, co biskupové odmítli spolupracovat s totalitním komunistickým uskupením. Režim v této době postupně připravoval zápornou medializaci církve, jejímž jedním z mnohých prostředků byl také film. V hraném filmu se církev objevovala poměrně často, avšak až ve filmech, které měly premiéru po roce 1950, je tato proticírkevní snaha více znatelná. Církev byla většinou zobrazována v historických filmech, ve snímcích s vesnickou tematikou či v adaptacích známých literárních děl. Ve většině případů šlo o dramata, avšak v menší míře byly zastoupeny i komedie. Nejčastějšími zobrazenými zástupci církve byli katoličtí kněží. Velmi záporně bývali ve filmech zobrazováni představitelé řádů, které režim poslal do internace či vězení, a stát tak získal jejich majetek.

    1. Na dobré stopě. 1948. film 2. Ves v pohraničí. 1948. film 3. O ševci Matoušovi. 1948. film 4. Léto. 1948. film 5. Revoluční rok 1848. 1949. film 6. Divá Bára. 1949. film 7. Zvony z rákosu. 1950. film 8. Vstanou noví bojovníci. 1950. film 9. Temno. 1950. film 10. Akce B. 1951. film 11. Slepice a kostelník. 1950. film 12. Haškovy povídky ze starého mocnářství. 1952. povídkový film 13. Přicházejí z tmy. 1953. film 14. filmový průmysl - Československo 15. náboženství a film - Československo 16. církev ve filmu - Československo 17. církevní postavy ve filmu - Československo 18. kněží ve filmu 19. katolicismus a film 20. nacisté ve filmu 21. komunismus a film 22. komunismus ve filmu 23. pohraničí ve filmu 24. budování socialismu ve filmu 25. stát a film - Československo 26. politika a film - Československo 27. Únor, 1948 28. produkce - Československo - 1948-1953 29. filmová tvorba - Československo - 1948-1953 30. filmové adaptace literární předlohy - Československo 31. historický film -

    I. Média, dějiny, společnost. -- S. 20-37

    (048.8)+791.63+791.221.2+791.22+791.224+791.632=025:82+791.62-026.15+272+791+2-1+791+329.15+791+791.23+791-5+791.61+321+791+94(437)"1948"+32+791
    ABC135
  4. Łyko, Iwona, 1981-

    Probuzení ve filmu Klér [rn] / Iwona Łyko-Plos

    In Média, dějiny, společnost Horsáková, Monika, 1970-. -- V Opavě : Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021. -- S. 46-55

    Studie polské filmové historičky Iwony Łyko přibližuje snímek Klér, jeho sdělení a diskusi, která nastala po jeho uvedení. V úvodu nastiňuje nejdůležitější aspekty vztahu katolické církve a polského státu. V průběhu staletí v důsledku různých historických událostí vzniklo v Polsku povědomí, které je velmi silně spjaté s katolickou tradicí. Domácí kinematografie připomínala, a i nadále připomíná, zásluhy církevních struktur o národ. Spolu s politickými změnami, které v zemi nastaly po roce 1989, vyvstala potřeba nově definovat identitu, jak v oblasti společenských a národních struktur, tak v rámci struktur církve. První krize společenské důvěry vůči katolické církvi se objevila v polovině 90. let v souvislosti s návrhem zavedení výuky náboženství do škol. K eskalaci napětí mezi Poláky a církví došlo v roce 2020 v souvislosti se zákonem o potratech. Autorka si jako příklad vybrala jeden z filmů, který se řadí k proudu společensky angažované kinematografie. Přestože se stal nejsledovanějším titulem v dějinách polského filmu, stále vyvolává krajní emoce. Je to první polský film, který ukazuje, jak závažným společenským problémem je klerikalismus. Režisér Smarzowski tím, že demaskoval hříchy duchovenstva, vyvolal ve společnosti neklid a rozhořčení. Zpoza filmového prostoru se vynořuje drama ztracených a osamělých polských kněží; těch, kteří ještě věří, i těch, kteří už věřit přestali; drama polské společnosti, která žije v iluzi nebo ve lži a akceptuje pokrytectví katolické církve. A především drama obětí pedofilie; jak těch, které nadále slouží církvi, tak těch, které už ji opustily. Smarzowski se na jednu stranu stává demaskátorem, který vyjadřuje svůj sžíravý odsudek zvrácených jevů, a na druhou stranu je kazatelem poukazujícím na etické otázky jako hřích, zpytování svědomí či odpovědnost. Cíl, k němuž míří, je dobrat se pravdy nejen o polské katolické církvi, ale i o polské mentalitě.

    1. Klér. 2018. film 2. filmové drama - Polsko - 2018 3. náboženství a film - Polsko 4. církev ve filmu - Polsko 5. politika a film - Polsko 6. kultura a společnost - Polsko 7. kultura a film - Polsko 8. církevní postavy ve filmu - Polsko 9. kontroverzní otázky ve filmu - Polsko 10. kněží ve filmu - Polsko 11. studie

    I. Sergejko, Markéta, 1974-
    II. Média, dějiny, společnost. -- S. 46-55

    32+791+2-1+791+316.72/.75+316.7+791+791.23+791-5+791.22+(048.8)
    ABC135
  5. Tesař, Petr, 1976-

    11. díl seriálu 30 případů majora Zemana jako nástroj formování historické paměti občanů Československo a zdůvodnění státní církevní politiky 50. let [rn] / Petr Tesař

    In Média, dějiny, společnost Horsáková, Monika, 1970-. -- V Opavě : Slezská univerzita, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2021. -- S. 38-45

    Archivář a historik Petr Tesař se ve své studii zaměřil na 11. díl seriálu 30 případů majora Zeman, který je názorným příkladem toho, jak ideologie deformovala historii do podoby, kterou si mělo osvojit a fixovat obyvatelstvo Československa. Konkrétně šlo o události spojené s rušením klášterů a s vytlačováním církevních řádů z veřejného socialistického prostoru. Díl "Křížová cesta" byl tak v ideové koncepci zdůvodněním zrušení a rozpuštění řádů v 50. letech a je situován do roku 1954 do malé vsi Krásné pole s klášterem sv. Magdalény. Náhle je zavražděn zdejší farář. K vyšetřování je povolán poručík Zeman a stopy vedou do ženského kláštera, který farář před svou smrtí navštívil. Tvůrci zcela záměrně diváka nejen uvádějí do děje, ale je mu podsouváno, co má od následujících minut očekávat a jak je má hodnotit.

    1. Třicet případů majora Zemana: Křížová cesta. 1976. díl ze seriálu 2. náboženství ve filmu - Československo 3. náboženství a film - Československo 4. seriály - Československo - 1976 5. televizní tvorba - Československo - 1976 6. církev ve filmu - Československo 7. církevní postavy ve filmu - Československo 8. studie

    I. Média, dějiny, společnost. -- S. 38-45

    791.232(437)+7.097(437)+7.097-2(437)+791.23(437)+791-5+2-1+791+(048.8)
    ABC135
  6. Hlaváčková, Terezie, 1991-

    Zobrazení katolické církve ve Vávrově husitské trilogii [online] / Terezie Hlaváčková. -- 1 online zdroj

    In Revue Filmového přehledu. -- Praha : Národní filmový archiv, 2016-. -- ISSN 2464-6229. -- 20200609

    Pojednání se zabývá zobrazením katolické církve ve filmech Jan Hus (1954), Jan Žižka (1955) a Proti všem (1956) českého režiséra Otakara Vávry. Věnuje se literární předloze Aloise Jiráska a scenáři Miloše Václava Kratochvíla.

    1. Hus, Jan, ca 1371-1415 2. Žižka z Trocnova, Jan, ca 1360-1424 3. Želivský, Jan, [1380]-1422 4. Jan Hus. 1954. film 5. Jan Žižka. 1955. film 6. Proti všem. 1957. film 7. cenzura 8. filmy - Československo - 1954 9. filmy - Československo - 1955 10. filmy - Československo - 1957 11. ideologie a film 12. husitské války ve filmu 13. náboženství a film 14. církev ve filmu 15. církevní postavy ve filmu - Česko 16. katolicismus a film 17. komunismus a film 18. marxismus a film 19. socialistický realismus (umění) ve filmu 20. kněží ve filmu 21. filmové adaptace literární předlohy 22. národní kultura ve filmu 23. historický film 24. internetové zdroje 25. články

    I. Revue Filmového přehledu. -- 20200609

    351.758.1+791.63+791.63(437)+316.75+791+791.632-051+82-051+2-1+791+272+791+329.15+791+7.036.1(1-664)+791.21+791-5+791.632=025:82+791.23+791.633-051+791.224+930-051+002.1:004.738.5+(0:82-95)+(046)
    ABC135
  7. Spáčilová, Tereza, 1977-

    Papež, kam se podíváš / text Tereza Spáčilová

    In Reflex. -- , 2020. -- ISSN 0862-6634. -- Roč. 31, č. 5 (30.01.2020), s. 42-45

    O filmovém ztvárnění postavy papeže, v souvislosti s uvedením seriálu Nový papež a filmu Dva papežové. Doplněno výběrovým přehledem filmových děl s papežem v hlavní roli.

    1. Dva papežové. 2019. film 2. filmy - Spojené státy americké - Velká Británie - Itálie - Argentina - 2019 3. papežové ve filmu 4. náboženství ve filmu 5. církevní postavy ve filmu 6. církev ve filmu 7. historické osobnosti ve filmu 8. historické osobnosti a film 9. články

    I. Reflex. -- Roč. 31, č. 5 (30.01.2020), s. 42-45

    791.232+791-5+791.63(73)+(410)+(450)+(82)+791.23+929+791+791.63+(046)
    ABC135
  8. Novák, Martin

    Jiný papež František / Martin Novák

    In Hospodářské noviny. -- , 2020. -- ISSN 0862-9587. -- Roč. 64, č. 17 (24.01.2020), s. 8-9

    Zamyšlení nad koprodukčním snímkem režiséra Fernanda Meirellese Dva papežové, který staví na na protikladech Františka a jeho předchůdce Benedikta XIV. Úvaha o tom, nakolik se ale současná hlava katolické církve skutečně liší od těch předchozích.

    1. Dva papežové. 2019. film 2. filmy - Spojené státy americké - Velká Británie - Itálie - Argentina - 2019 3. církevní postavy ve filmu 4. recenze 5. úvahy 6. články

    I. Hospodářské noviny. -- Roč. 64, č. 17 (24.01.2020), s. 8-9

    (0:82-4)+791-5+791.63(73)+791.63(410)+791.63(450)+791.63(82)+(0:82-95)+(046)
    ABC135
  9. Fischer, Petr, 1969-

    Film Dva papežové: jak daleko se lze odklonit od tradice / Petr Fischer

    In Hospodářské noviny. -- , 2020. -- ISSN 0862-9587. -- Roč. 64, č. 7 (10.01.2020), s. 19

    Recenze koprodukčního snímku režiséra Fernanda Meirellese Dva papežové.

    1. Dva papežové. 2019. film 2. filmy - Spojené státy americké - Velká Británie - Itálie - Argentina - 2019 3. církevní postavy ve filmu 4. recenze

    I. Hospodářské noviny. -- Roč. 64, č. 7 (10.01.2020), s. 19

    791-5+791.63(73)+791.63(410)+791.63(450)+791.63(82)+(0:82-95)+(046)
    ABC135
  10. Kabát, Marcel, 1973-

    Papež v autě Mr. Beana / Marcel Kabát

    In Lidové noviny. -- ISSN 0862-5921. -- Roč. 31, č. 111 (15.05.2018), s. 8

    Zpráva o uvedení dokumentárního filmu režiséra Wima Wenderse - Papež František : muž svého slova - na MFF v Cannes 2018.

    1. Wenders, Wim, 1945- 2. Mezinárodní filmový festival (71. : 2018 : Cannes, Francie) 3. Le Pape François - Un homme de parole. 2018. film 4. filmové festivaly - Francie - 2018 5. festivalové filmy 6. festivaloví hosté 7. církevní postavy ve filmu 8. režiséři - Německo 9. filmy - Německo - Itálie - Švýcarsko - Francie - 2018 10. náboženské postavy ve filmu 11. festivalové zprávy 12. recenze

    I. Lidové noviny. -- Roč. 31, č. 111 (15.05.2018), s. 8

    791.63:791.65.079+791.65.079+791.63(430)+791.63(44)+791.63(450)+791.63(494)+791.633-051(430)+791-5+(047)+(0:82-95)+(046)
    ABC135

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.