Number of the records: 1  

Tíha a beztíže folkloru

  1. Tíha a beztíže folkloru : folklorní hnutí druhé poloviny 20. století v českých zemích / Daniela Stavělová (ed.) ; Kateřina Černíčková ... [et al.]. -- Vyd. 1. -- Praha : Academia, 2021. -- 694 s. : il. (některé barev.), portréty, faksim. -- (Šťastné zítřky ; sv. 36). -- Anglické resumé - Další autoři: Dorota Gremlicová, Matěj Kratochvíl, Martina Pavlicová, Zita Skořepová, Lucie Uhlíková, Miroslav Vaněk, Zdeněk Vejvoda, Vít Zdrálek - Obsahuje bibliografii, bibliografické odkazy a rejstřík - Kolektivní monografie desetičlenného autorského týmu je výsledkem dlouhodobého zkoumání tzv. folklorního hnutí druhé poloviny 20. století v českých zemích, které bylo významným a zároveň rozporuplným kulturním i sociálním jevem. Jeho vznik a hlavní ideje souvisely s národním hnutím konce 19. století a také vývojem v meziválečném Československu, specifický charakter však hnutí získalo v 50. letech, kdy byly zejména ve městech zakládány soubory lidových písní a tanců. Měly naplňovat představy ideologicky pojaté „lidové“ kultury, jejich konjunktura však zákonitě vyústila do „tíhy folkloru“ pociťované na přelomu 50. a 60. let. Autoři zkoumali a analyzovali dostupné dobové prameny, média i literaturu vypovídající o tehdejších oficiálních postojích a o požadavcích angažovanosti této volnočasové aktivity spadající do oblasti tzv. lidové umělecké tvořivosti, později přejmenované na zájmovou uměleckou činnost. Zároveň je zajímalo, jak vnímali tuto aktivitu přímí účastníci, tedy členové folklorních kolektivů a jak ji reflektovali coby součást svých životních příběhů. Publikace obsahuje též kapitolu o folkloru ve filmové a televizní tvorbě. -- ISBN 978-80-200-3286-7 (váz.)

    1. folklór a film 2. filmová tvorba 3. orální historie 4. kolektivní monografie 5. autobiografické vzpomínky 6. studie

    I. Stavělová, Daniela, 1954-
    II. Černíčková, Kateřina, 1981-

    791.62-026.15+39+791+930.2-028.16+316.774+398+(048.8:082)+(0:82-94)+(048.8)
    ABC135

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.