Number of the records: 1  

Aby režiséři nenosili nos nahoru

  1. Szczepanik, Petr, 1974-

    Aby režiséři nenosili nos nahoru [rn] / Petr Szczepanik

    In Kultura a totalita Klimeš, Ivan, 1957-. -- Praha : Filozofická fakulta Univerzity Karlovy, 2016. -- S. 227-249

    Kapitola z posledního svazku monografické řady Kultura a totalita s podtitulem Každodennost, jejímž autorem je filmový historik Petr Szczepanik. Východiskem studie se stala situace v poválečném českém filmovém průmyslu, který byl sice zestátněn již v roce 1945, nicméně až v letech 1948-1949 došlo k jeho vrcholné právní a organizační centralizaci, jejíž nejtužší forma přetrvala do roku 1954. To se projevilo zejména ve výrobě, kde byly tradiční praktiky a postoje filmařů konfrontovány s koncepcí filmové továrny odvozenou z těžkého průmyslu. Nejmarkantněji se střet starých a nových představ o organizaci umělecké práce projevil u tvůrčích profesí, např.: scenáristů, herců a režisérů. Umělci, zvyklí pracovat na volné noze, najednou museli denně jezdit do barrandovských ateliérů a tam sdílet pracovní dobu i prostředí se stovkami úředníků, techniků a dělníků. Jejich zoufalé stížnosti nám nabízejí jedinečný vhled do každodenního života filmaře ohroženého totalitním pojetím kulturní produkce.

    1. Filmové studio Barrandov (Praha, Česko) 2. filmový průmysl - Československo - 1945-1960 3. totalita a film - Československo 4. ideologie a film - Československo 5. komunismus a film - Československo 6. filmoví tvůrci - Československo 7. filmová studia - Československo 8. mezilidské vztahy a film - Československo - 1950-1960 9. práce - Československo 10. sociální skupiny a film - Československo 11. filmoví pracovníci - Československo 12. studie

    I. Kultura a totalita. -- S. 227-249

    316.35:791(437)+316.47+791(437)"1950/1960"+316.75+791(437)+791.621.1(437)+791.63-051(437)+791.6-051(437)+329.15+791(437)+321.64+791(437)+791.61(437)"1945/1960"+(048.8)
    ABC135
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.