Number of the records: 1
Kolem půlnoci
- Title
Title Kolem půlnoci Subtitle kino pro uši Author info Robert Pavelka Author Pavelka Robert (1963-) Physical description - 11 barev. il. Source document Cinema, [Roč. 28], č. 2 = sešit 322 (2018), s. 66-67 ISSN 1210-132X. Note Rubrika: Žurnál Annotation Recenze americko-francouzského hudebního dramatu Kolem půlnoci. Film Kolem půlnoci 1986 Keywords filmy. Spojené státy americké. Francie. 1968 * hudební film * hudba ve filmu * hudební skladatelky * mezilidské vztahy ve filmu * společnost ve filmu * kultura a společnost * dějové prvky ve filmu * natáčení a realizace * herecké obsazení Form. Descr. recenze UDC 791.63(73), 791.63(44), 791.221.1, 78-055.2, 316.72/.75, 791.23, 791.62, 791.635, (0:82-95), (046) Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Doc. Kind RP - Articles Catal.org. ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu NFA Control Number (NFA-K)b-00202229 Call number II-6460/2018 Database xcla - ARTICLES article
Plzeňský holt chybí [rn]Subtitlenárodní hodnoty ve filmech z období hledání nové podoby normalizační kinematografieAuthor infoJakub MachekAuthorSource documentFilm a dějiny 7, S. 240-251. Praha: Václav Žák - Casablanca, Ústav pro studium totalitních režimů, 2018.NotePoznámkyAnnotationPo potlačení Pražského jara hledaly dosazené autority novou podobu kulturní produkce. Návrat k socialistickému realismu inspirovanému produkcí první poloviny 50. let se ukázal jako nesmyslný a propagandistické snahy se přesunuly do oblasti populární kultury. Oblíbené žánry jako komedie nebo muzikály, jejichž tvorba navázala na úspěchy 60. let, byly využity pro předávání hodnotových sad, na kterých chtěl nový režim stavět svou legitimitu. Období první poloviny 70. let bylo dobou hledání vhodného fungujícího modelu, ve kterém spíše dominovala propagandistická složka nad zábavnou. Kulturní historik Jakub Machek se ve své studii zabývá jednou z komponent normalizační ideologické nabídky - vlastenectvím či nacionalismem založeným na vymezování se vůči Západu a sjednocujícím obyvatelstvo utužováním sdílených auto a heterostereotypů vesměs přežívajících z rétoriky národního obrození. Analyzovány jsou zde filmy Muž z Londýna (1974), Hvězda padá vzhůru (1974) a další, které zachycují prosazovanou podobu normalizační hegemonie na příkladech emigrace, srovnávání aspektů života doma a v kapitalistické cizině i akceptování drobných domácích nešvarů v duchu rozvíjející se komunální satiry.Film
Number of the records: 1