Number of the records: 1  

Pišta

  1. TitlePišta
    Subtitleo diele Petra Pišťanka
    Author infozostavili: Václav Macek, Zuzana Goleinová
    Další autoři Macek Václav (1952-) Goleinová Zuzana (1999-)
    Issue1. vyd.
    Issue data Bratislava : FOTOFO / Stredoeurópsky dom fotografie : Slovenský filmový ústav, c2023
    Physical description- 182 s.: il., barev. il., faksim., portréty
    NoteAutoři: Adam Gazdič, Zuzana Goleinová, Matej Ambroš, Peter Ulman, Peter Darovec, Peter Karpinský, Marian Jaslovský, Václav Macek, Peter Michalovič, Martin Šmatlák. - Úvod. - Seznam ilustrací. - Rejstřík filmů. - Jmenný rejstřík. - Bibliografické poznámky
    AnnotationSborník "Pišta" je výstupem ze stejnojmenného semináře, který se konal 4.dubna 2022 v bratislavském kině Lumière v rámci Týdne slovenského filmu a věnoval se životu a dílu spisovatele Petra Pišťanka. Publikaci otvírá příspěvek Mariána Jaslovského, který je nejen osobní vzpomínkou na Pišťanka, ale naznačuje i šířku jeho záběru v různých disciplínách. Text literárního vědce Petra Darovca „Jazyk umenia, umenie jazyka“ připomíná, že Pišťanek svými díly přinesl v 90. letech do slovenské literatury nový způsob uměleckého ztvárnění světa a tím zásadně rozšířil hranice domácí umělecké prózy. Darovec představuje Pišťánka jako porevolučního prozaika, jehož náměty byly realizované ve filmech. Zároveň konstatuje, že na rozdíl od jeho přínosu slovenské literatuře se žádná z filmových či divadelních adaptací nezapsala do dějin svého druhu tak výrazně, jako se to podařilo jeho literární tvorbě. Vztahu Pišťánkových děl a komiksu se věnuje analytický příspěvek spisovatele a jazykovědce Petera Karpinského, přičemž reálný vliv komiksu na spisovatelovu tvorbu najdeme jen v kolektivním díle Roger Krowiak – Vlastnou zbraňou zblízka. Filmový publicista Matej Ambroš píše o filmové adaptaci románu Rivers of Babylon. Estetik a filmolog Petr Michalovič přináší analýzu románu samotného i filmu. Adam Gazdič reflektuje snímek Muzika stejně jako Martin Šmatlák. Text Zuzany Goleinové se zaměřuje na Rukojemníka (Jak jsme hráli čáru) a Václav Macek nachází ve stejném filmu paralely se snímky Stanislava Barabáša "Pieseň o sivom holubovi" a "Tango pre medveďa" ze 60. let. Sborník uzavírá příspěvek Petra Ulmana, který chrakterizuje Pišťánkovo filmově-publicistické působení.
    ISBN978-80-85739-90-9 (brož.)
    Person keywords Pišťanek Peter (1960-2015)
    Event keywords PIŠTA (2022)
    Film Rivers of Babylon 1998
    Muzika 2007
    Jak jsme hráli čáru 2014
    Keywords literatura a film * jazyk a film * scenáristé. Slovensko(Československo). Slovensko * spisovatelé. Slovensko(Československo). Slovensko * filmové adaptace literární předlohy * filmová kritika * filmová hudba * filmová estetika * umění a film * hudba a film
    Form. Descr. sborníky, biografie, studie
    UDC(082), (066), , (092), 929, (048.8), 791.636:78, 791.32.072.3, 72/79+791, 78+791, 791.32.01:111.852, 791.632-051, 821.162.4-051, 821.162.4.09, 81+791, 82+791, 791.632=025:82, 741.52
    Languageslo - slovak
    CountrySK - Slovak Republic
    Doc. KindASB - Proceedings
    Catal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    NFA Control Number(NFA-K)b-00247052
    Copy count1, currently available 0, at library only 1
    Databasexxxk - Books
    Call numberTrack No.LocationSublocationCSInfo
    434490122969FONDSKLADIn-Library Use Only
    Pišta

Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.