Number of the records: 1  

Nechat Vandamovi jeho názor

  1. TitleNechat Vandamovi jeho názor
    Subtitlese Štěpánem Altrichterem o Národní třídě, diváctví a neonacismu
    Author infoŠtěpán Altrichter; Martin Svoboda
    Author Altrichter Štěpán (1981-)
    Další autoři Svoboda Martin
    Physical description- 2 il.
    Source document  A2, Roč. 15, č. 21 (09.10.2019), s. 8-9 . 2019.  ISSN 1801-4542.
    NoteRubrika: Film
    AnnotationRozhovor s českým režisérem Štěpánem Altrichterem o jeho celovečerním snímku Národní třída, natočeného podle stejnojmenného románu Jaroslava Rudiše. V další části článku autor charakterizuje režisérův postoj k prvkům neonacismu, xenofobii, násilnictví a jeho zpracování ve filmu.
    Person keywords Altrichter Štěpán (1981-)
    Film Národní třída 2019
    Keywords filmy. Česko. Německo. 2019 * režiséři. Česko. Německo * ideologie ve filmu * společnost a film * rasové problémy ve filmu * společnost ve filmu * násilí ve filmu
    Form. Descr. články, rozhovory
    UDC791.4, 791.23, 791.633-051(437.3)+(430), 791.63(437.3)+(430), (047.53), (046)
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Doc. KindRP - Articles
    Catal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    NFA Control Number(NFA-K)b-00222290
    Call numberIII-445/2019
    Databasexcla - ARTICLES
    Title
    Studenti třetího světa [rn]
    Par.title
    Students from the Third
    Subtitle
    paradox rasismu v socialistické společnosti a jeho reflexe ve filmu
    the paradox of racism in communist society and its reflection in film
    Author info
    Tereza Stejskalová
    Author
    Stejskalová Tereza (1981-)
    Physical description
    - il.
    Source document
     Filmaři všech zemí, spojte se!, S. 25-49
    . Praha: Tranzit.cz, 2017.
    Note
    Poznámky
    Annotation
    Studie z dvojjazyčné publikace "Filmaři všech zemí, spojte se!" zaměřené na kulturní výměnu spjatou s pobytem filmařů ze třetího světa v Československu. Autorka vnímá rasismus vůči africkým studentům jako symptom tehdejšího socialistického zřízení, ačkoliv společnost té doby viděla sama sebe jako tolerantní, moderní a progresivní. Otázku rasismu otevřel absolventský film indického studenta FAMU Krishny Viswanatha Black and White (1968). Stejskalová nás dále seznamuje s jednou s platforem mezinárodní pomoci třetímu světu, samostatnou vysokou školou založenou KSČ v roce 1961, jíž byla "Univezita 17. listopadu". Konstatuje však, že dále pokračovala diskriminace a rasistické projevy obyvatel Československa vůči zahraničním studentům. Téma rasismu se také objevilo v sociálně-kritických filmech nové vlny, přičemž v některých z nich hrají studenti třetího světa sami sebe. Text podrobně analyzuje tyto snímky (Křik (1964) Jaromila Jireše, absolventský film Fuga na černých klávesách (1964) Drahomíry Vilhanové, Strop (1961) Věry Chytilové) a okrajově se věnuje i studentům, kteří ve filmech hráli (př. Boubaker Adjali). Prezentace studentů v těchto filmech byla především sociální kritikou československé společnosti. V závěru autorka nastoluje otázku: Proč nejsou studenti FAMU ze třetího světa zmiňováni ve výčtu významných absolventů FAMU.
    Corporation keywords
    Akademie múzických umění v Praze Filmová a televizní fakulta
    Film
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.