Number of the records: 1
Nechat Vandamovi jeho názor
- Title
Title Nechat Vandamovi jeho názor Subtitle se Štěpánem Altrichterem o Národní třídě, diváctví a neonacismu Author info Štěpán Altrichter; Martin Svoboda Author Altrichter Štěpán (1981-) Další autoři Svoboda Martin Physical description - 2 il. Source document A2, Roč. 15, č. 21 (09.10.2019), s. 8-9 . 2019. ISSN 1801-4542. Note Rubrika: Film Annotation Rozhovor s českým režisérem Štěpánem Altrichterem o jeho celovečerním snímku Národní třída, natočeného podle stejnojmenného románu Jaroslava Rudiše. V další části článku autor charakterizuje režisérův postoj k prvkům neonacismu, xenofobii, násilnictví a jeho zpracování ve filmu. Person keywords Altrichter Štěpán (1981-) Film Národní třída 2019 Keywords filmy. Česko. Německo. 2019 * režiséři. Česko. Německo * ideologie ve filmu * společnost a film * rasové problémy ve filmu * společnost ve filmu * násilí ve filmu Form. Descr. články, rozhovory UDC 791.4, 791.23, 791.633-051(437.3)+(430), 791.63(437.3)+(430), (047.53), (046) Language cze - Czech Country CZ - Czech Republic Doc. Kind RP - Articles Catal.org. ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu NFA Control Number (NFA-K)b-00222290 Call number III-445/2019 Database xcla - ARTICLES article
Studenti třetího světa [rn]Par.titleStudents from the ThirdSubtitleparadox rasismu v socialistické společnosti a jeho reflexe ve filmuthe paradox of racism in communist society and its reflection in filmAuthor infoTereza StejskalováAuthorPhysical description- il.Source documentFilmaři všech zemí, spojte se!, S. 25-49. Praha: Tranzit.cz, 2017.NotePoznámkyAnnotationStudie z dvojjazyčné publikace "Filmaři všech zemí, spojte se!" zaměřené na kulturní výměnu spjatou s pobytem filmařů ze třetího světa v Československu. Autorka vnímá rasismus vůči africkým studentům jako symptom tehdejšího socialistického zřízení, ačkoliv společnost té doby viděla sama sebe jako tolerantní, moderní a progresivní. Otázku rasismu otevřel absolventský film indického studenta FAMU Krishny Viswanatha Black and White (1968). Stejskalová nás dále seznamuje s jednou s platforem mezinárodní pomoci třetímu světu, samostatnou vysokou školou založenou KSČ v roce 1961, jíž byla "Univezita 17. listopadu". Konstatuje však, že dále pokračovala diskriminace a rasistické projevy obyvatel Československa vůči zahraničním studentům. Téma rasismu se také objevilo v sociálně-kritických filmech nové vlny, přičemž v některých z nich hrají studenti třetího světa sami sebe. Text podrobně analyzuje tyto snímky (Křik (1964) Jaromila Jireše, absolventský film Fuga na černých klávesách (1964) Drahomíry Vilhanové, Strop (1961) Věry Chytilové) a okrajově se věnuje i studentům, kteří ve filmech hráli (př. Boubaker Adjali). Prezentace studentů v těchto filmech byla především sociální kritikou československé společnosti. V závěru autorka nastoluje otázku: Proč nejsou studenti FAMU ze třetího světa zmiňováni ve výčtu významných absolventů FAMU.Corporation keywordsAkademie múzických umění v Praze Filmová a televizní fakultaFilm
Number of the records: 1