Number of the records: 1  

Hranice jako paradigma

  1. TitleHranice jako paradigma [rn]
    Author infoMiroslav Petříček
    Author Petříček Miroslav (1951-)
    Source document  Král Šumavy, S. 22-25
    NoteBibliografické odkazy
    AnnotationAutor kultovní film Král Šumavy přirovnává k westernu. I zde je hranice a pohraničí, greenhorn a osamělý zasmušilý hrdina, jsou zde zbraně a přestřelky, příroda, love story apod. Místo budovatelského nadšení se setkáváme s dramatickým příběhem, v němž muži jsou muži a cokoli činí, je správné. Tato aura spjatá s westernem však slouží jako maskování, zastírající pravý opak, kdy se hranice stává oblastí nesvobody a zákon ruší spravedlnost. Kachyňův film je příkladný ještě v jiném a hlubším významu, a to ve významu příkladu či paradigmatu. M. Petříček film zasazuje do širších souvislostí, zejména ve vztahu k filosoficko-historickým analýzám moci ve 20. století. Poukazuje na paradigma, kterým je koncentrační tábor, jak se o tom zmiňuje G. Agamben v knize Homo sacer. M. Petříček poukazuje na další nové paradigma: hranici, která zjevně neochraňuje vnitřek před vnějškem.
    Film Král Šumavy 1959
    Keywords kultovní film * politika a film * politika ve filmu
    Form. Descr. analýzy, studie
    UDC791.43, 32+791, 791.231, (048.83), (048.8)
    Languagecze - Czech
    CountryCZ - Czech Republic
    Doc. KindRN - Chapters and essays
    Catal.org.ABC135 - Knihovna Národního filmového archivu
    NFA Control Number(NFA-K)b-00219850
    Call number42546
    Databasexcla - ARTICLES
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.