(1) - Books
. Praha: Academia, Ústav pro studium totalitních režimů, Casablanca, 2019.
Note
Poznámky pod čarou. - Bibliografické odkazy
Annotation
Autor se ve své studii zabývá tím, jak film ovlivňuje paměť. Hovoří o paměťové i mytické roli filmových médií. Marketu Lazarovou stejně jako Krále Šumavy označuje za mýtus par excellence. Mytická struktura Krále Šumavy sice není tak zjevná, ale v jeho případě by zase mohlo jít o "živý mýtus" - dávající snad odpověď na jednu z nejpodstatnějších otázek: V čem spočívalo těsné spětí filmu a totality? Právě v mýtu/rituálu jako institucionalizované "vzpomínkové figuře". Jsou tedy nejen "místa paměti", ale i "filmy paměti". Král Šumavy zahrnuje obě tyto kategorie. Účinek filmu je podmíněn aktuální politickou ideologií a společenskou atmosféfou. Starý snímek v novém kontextu přirozeně iniciuje vzpomínání, zpřítomňuje minulost. K navázání "dialogu" by zřejmě došlo v situaci, kdy by se střežení státních hranic opět stalo úkolem dneška. Autor se ve své studii dále zabývá analýzou filmu a jeho hlavních postav. V závěru rozebírá také špionážní dramata ze 60. let - Smyk a Páté oddělení.