| SYS | | 267609 |
| LBL | | 00000naa^^22^^^^^^^^450 |
| 005 | | 20241022163349.3 |
| 035 | | $a (NFA-K)b-00247990 |
| 100 | | $a 20230803d2022 m 0czey0103 ba |
| 101 | 0- | $a cze |
| 102 | | $a CZ |
| 200 | 1- | $a Reflexe národnostních a etnických menšin v polské a české kinematografii posledních let $b rn $f Martin Novosad |
| 320 | | $a Bibliografické odkazy |
| 330 | | $a Martin Novosad se ve své studii zabývá reflexí národnostních a etnických menšin v současném českém a polském filmu. Posuzuje schopnost obou kinematografií reagovat na národností a sociální problémy v obou státech po roce 2000 a přináší tak zprávu o polské a české občanské společnosti a míře jejich vztahu k těmto společensko politickým jevům. Seznamuje s výchozími podmínkami a situace, v jakých se polská a česká kinematografie nachází. Konstatuje, že Polsko má čtyřikrát větší filmovou produkci, trh i zdroje než Česká republika a z toho vyplývá, že šance filmařů uplatnit vládou nechtěná témata jsou mnohem větší a také často úspěšnější i mimo oficiální státní systém podpor. S tím souvisí i mnohem větší zásah diváků nejen na domácí půdě, ale i v zahraničí díky početné polsky mluvící diaspoře. Velmi důležitý faktor, který se podepsal na velmi silném růstu filmové produkce v poslední době, bylo v roce 2022 otevření centrály Netflixu ve Varšavě pro region střední a východní Evropy a z toho vyplývající obrovské investice do polského filmového průmyslu. O kvalitě polských filmů ve světovém měřítku svědčí i jejich témata, která jsou rozhodně mnohem aktuálnější, než je tomu u současné české filmové produkce. Názorově rozpolcená polská společnost navíc rozhodně poskytuje filmovým tvůrcům daleko podnětnější témata, jež oslovují i mezinárodní publikum, a to jak současná, tak z minulosti. Patrně největší téma, i současné polské kinematografie ve vztahu k menšinám, jsou Židé. Je to dlouhodobě polské národní trauma s hlubokými dějinnými kořeny. Další silně akcentované téma, pramenící rovněž z historických reálií, především z obsazení Polska v průběhu války, jsou Němci. V poslední době ožívá v polské kinematografii také reflexe dalších etnických menšin (Vietnamci, Turci, Kurdové…) a těch, jež jsou nuceny migrovat kvůli konfliktům. Romská menšina je naopak v rámci současné polské filmové tvorby zmiňována spíš okrajově, stejně jako česká či slovenská. Na základě autorem vybraných polských filmů je patrné, že potřeba hovořit v rámci společenské atmosféry o tématech menšin a etnik je zcela relevantní a často vede k vítaným diskusím, jež rezonují i za hranicemi Polska . Bohužel, totéž se neděje ani uspokojivě v české kinematografii posledních let. Novosad osvětluje jednotlivé příčinné souvislosti českého filmu po roce 2000. Ačkoliv se v Česku ve 21. století poměrně záhy stabilizovala situace ve filmové tvorbě, která vykazuje relativně stabilní produkci, její zjevný problém je v její uzavřenosti do lokálních podmínek daných limitovaným filmovým trhem. Možnosti financování českých filmů jsou okleštěné a jako ne zcela efektivní se už dlouhodobě ukazuje být systém grantových podpor a pobídek. Za vůbec nejpodstatnější faktor současného neutěšeného stavu domácí kinematografie ale považuji absenci výraznějších témat v českých filmech. Tvůrci až na výjimky v podstatě nenabízí nic, co by rezonovalo i v mezinárodním kontextu. To souvisí i se současným stavem české společnosti, kterou lze označit za nasycenou společnost. |
| 463 | -1 | $1 001 nfa_un_cat*266282 $1 200 1 $a Média, dějiny, společnost $f kolektiv autorů $g Monika Horsáková (ed.) $v S. 27-34 $1 205 $a Vyd. 1. $1 210 $a Opava $c Slezská univerzita v Opavě $d 2022 $1 702 1 $3 nfa_un_auth*0105228 $a Horsáková $b Monika $f 1970- $4 340 |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0119926 $a Dozvuky $k 2012 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0120169 $a Ida $k 2013 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0150716 $a Svatba $k 2021 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0150717 $a Růže $k 2011 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0129323 $a Volyň $k 2016 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0150719 $a Papusza $k 2013 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0146936 $a Sněžit už nikdy nebude $k 2020 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0150720 $a Kamerdyner $k 2018 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0150722 $a Smak Pho $k 2019 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0150724 $a Chléb a sůl $k 2022 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0099053 $a Habermannův mlýn $k 2010 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0113733 $a 7 dní hříchů $k 2012 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0136886 $a Krajina ve stínu $k 2020 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0061986 $a Smradi $k 2002 |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0080468 $a Roming $k 2007 |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0120167 $a Cesta ven $k 2014 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0060203 $a Podzimní návrat $k 2001 |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0096239 $a Nedodržený slib $k 2008 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0135268 $a Miss Hanoi $k 2018 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0136336 $a Na střeše $k 2019 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0131593 $a Čára $k 2017 $n film |
| 605 | | $3 nfa_un_auth*0148395 $a Oběť $k 2022 $n film |
| 606 | 0- | $3 nfa_un_entry*0003253 $a etnické skupiny a film $y Česko $y Polsko |
| 606 | 0- | $3 nfa_un_entry*0002283 $a filmový průmysl $y Česko $y Polsko |
| 606 | 0- | $3 nfa_un_entry*0002213 $a politika a film $y Česko $y Polsko |
| 606 | 0- | $3 nfa_un_entry*0002779 $a Židé ve filmu |
| 606 | 0- | $3 nfa_un_entry*0002453 $a společnost a film $y Česko $y Polsko |
| 615 | | $n 791 $a Film. Cirkus. Lidová zábava $2 Konspekt $9 3 |
| 675 | | $a 791.61 $z cze $9 MRF |
| 675 | | $a 32+791 $z cze $9 MRF |
| 675 | | $a 791.23 $z cze $9 MRF |
| 675 | | $a 323.1:791 $z cze $9 MRF |
| 675 | | $a 791.4 $z cze $9 MRF |
| 700 | -1 | $3 nfa_un_auth*0079147 $a Novosad $b Martin $4 070 |
| 801 | -0 | $a CZ $b ABC135 $c 20230803 $g AACR2R $9 2 |
| 910 | | $a ABC135 $t rm |