Počet záznamů: 1  

Krawiec, książę i chłopaki z brązu

  1. SYS250441
    LBL
      
    00000nam^^22^^^^^^^^450
    005
      
    20201119105330.4
    010
      
    $a 978-83-242-3607-7 $b brož.
    035
      
    $a (NFA-K)b-00230829
    100
      
    $a 20201029f2020 m 0czey0103 ba
    101
    0-
    $a pol
    102
      
    $a PL
    200
    1-
    $a Krawiec, książę i chłopaki z brązu $e fantazmat homoseksualny w powojennym kinie czechosłowackim $f Karol Szymański
    210
      
    $a Kraków $c Towarzystwo autorów i wydawców prac naukowych Universitas $d c2020
    215
      
    $a 423 s. $c il.
    225
    2-
    $a Horyzonty kina
    307
      
    $a Předmluva
    307
      
    $a Filmografie
    307
      
    $a Poznámky v textu
    320
      
    $a Bibliografie na s. 359-383
    320
      
    $a Jmenný rejstřík
    320
      
    $a Rejstřík filmových titulů
    330
      
    $a Polský historik zabývá zobrazením mužské homosexuality a nahoty v československé kinematografii v období komunistického režimu. Téma zkoumá v širším kontextu společensko-politického vývoje a československé filmové produkce po 2. světové válce. Soustřeďuje se zejména na dva filmy homosexuálně orientovaných režisérů, Labakan Václava Kršky z roku 1956 a Kluci z bronzu Stanislava Strnada z roku 1980, s cílem porovnat, jak byla homosexuální fantazmata umělecky sublimována a přenesena na filmové plátno ve dvou historických momentech: v čase počínající destalinizace a rozrušování kulturních schémat socialistického realismu po polovině 50. let a uprostřed období takzvané normalizace za vlády Gustáva Husáka (1913–1991). Autor představuje tvůrčí svět Václava Kršky (1900–1969) s bohatstvím více či méně skrytých homosexuálních signálů, náznaků a podtextů a svébytné místo, které v něm zaujímá československo-bulharská adaptace orientální pohádky Labakan. Naproti tomu snímek Stanislava Strnada (1930–2012) z vojensko-sportovního prostředí Kluci z bronzu zařazuje autor ke konvenčním filmovým výtvorům, které populární formou přibližovaly téma československých spartakiád a sloužily tak „měkké“ propagandě a indoktrinaci. V té souvislosti autor upírá pozornost na efektní masová spartakiádní vystoupení vojáků na Strahovském stadionu v Praze a rozborem jejich specifické estetiky a symboliky ukazuje, jak zároveň s instrumentalizací genderu a erotiky byly podvázány kódy homosexuálního chování a touhy a využity k oficiálním ideologickým záměrům. Mezi těmito dvěma filmy je „samostatná“ éra „zlatých šedesátých let“, poznamenána rozkvětem československé nové vlny. Práce z tohoto období (Helgeho První den mého syna, Vláčilovo Údolí včel nebo Radúz a Mahulena od Petra Weigla), nepoukazují ani tak na „komplex tělesnosti“ a různé sublimační a stylingové strategie, ale především na zvláštnost autorova hlasu, specifičnost filmového diskurzu a originalitu formy. Nejednoznačnost děl vytvořených v 60. letech a v nich zakomponované signály a skryté známky homosexuality provokují k využití různých způsobů homotextuální interpretace při hledání skryté identity filmů.
    488
    -0
    $1 001 nfa_un_cat*250739 $1 200 1 $a Degenerace homosexuálního fantazmatu v československé normalizační kinematografii $b rn $e od Labakana Václava Kršky (1956) ke Klukům z bronzu Stanislava Strnada (1980) $f Karol Szymański $g z polštiny přeložila Hana Komárková $1 700 1 $3 nfa_un_auth*0140729 $a Szymański $b Karol $f 1964- $4 070
    605
      
    $3 nfa_un_auth*0045568 $a Labakan $k 1956 $n film
    605
      
    $3 nfa_un_auth*0045983 $a Kluci z bronzu $k 1980 $n film
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0001752 $a homosexualita ve filmu $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0001751 $a homosexualita a film $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0002403 $a sexualita a film $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0002056 $a nahota ve filmu $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0002555 $a tělo ve filmu $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0002453 $a společnost a film $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0002348 $a režiséři $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0002588 $a filmová tvorba $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0003228 $a gender a film $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0002042 $a muži ve filmu $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0002262 $a produkce $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0001879 $a komunismus a film $y Československo
    606
    0-
    $3 nfa_un_entry*0003646 $a normalizace, Československo, 1969-1989
    608
      
    $3 nfa_un_auth*0067228 $a studie
    675
      
    $a (048.8) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 329.15+791(437) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 94(437)"1969/1989" $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 316.66-055.1/.3 $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 791-5(437) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 791.4(437) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 791.633-051(437) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 791.62-026.15(437) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 791.63(437) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 316.837:791.23(437) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 316.837+791(437) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 791.23(437) $z cze $9 MRF
    675
      
    $a 176+791(437) $z cze $9 MRF
    700
    -1
    $3 nfa_un_auth*0140729 $a Szymański $b Karol $f 1964- $4 070
    801
    -0
    $a CZ $b ABC135 $c 20201029 $g AACR2R $9 2
    910
      
    $a ABC135
    T85
      
    $x existuji fulltexy

Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.